SEO Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg og min samboer har et lån på over 2 millioner kroner. Nå har det seg slik at jeg vil ut (sammensatt og vanskelig årsak). Jeg har foreslått at vi kan leie ut huset, men det vil hun ikke, siden hun vil prøve å få hele lånet over på seg. Jeg sier at det er lite sannsynlig at banken vil gi over 2 millioner i lån på én inntekt, uansett mener jeg dette er uforsvarlig og dumt. Alternativ 2: Jeg vil selge, det vil ikke hun (i det minste ikke slik som tonen var i går). "Du kan ikke tvinge meg til å selge", jeg svarer "Jo, vi står med hver vår 50%, så vi er like ansvarlige begge to. Jeg sitter med et forbrukslån på 120 000 tusen grunnet tidligere gjeld, det er ikke hennes problem, lyder det. Jeg er grådig dersom jeg går hen og selger for å få min del av overskuddet. Hun sier det aldri er sikkert vi får overskudd, dessuten vil vi få en god del i restskatt dersom vi selger så tidlig etter kjøpet (februar i år). Jeg vil jo naturligvis ha min del av kaka. Vi har pusset opp og jeg tror at huset er attraktivt nok til å for mer penger enn vi betalte. Har nødig lyst at dette skal bli en krangel med advokater innblandet. Noen som kan gi meg noen pekere på hvordan dette fungerer? Dette er vanskelig og krevende. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Hvordan hadde det vært om dere gikk i banken som har lånet deres og hørte hva de foreslo? De ville nok være raskt ute med å bekrefte/avkrefte om din samboer kan ta hele lånet på seg, så får hun vite det sikkert. Evt om hun kan få foreldre el. til å stille sikkerhet. Om det da ikke kommer opp andre alternativer vil de nok foreslå salg. Jeg ville tro at å legge leiligheten huset ut for salg ville være den mest rettferdige løsningen. Endret 17. juli 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg og min samboer har et lån på over 2 millioner kroner. Nå har det seg slik at jeg vil ut (sammensatt og vanskelig årsak). Jeg har foreslått at vi kan leie ut huset, men det vil hun ikke, siden hun vil prøve å få hele lånet over på seg. Jeg sier at det er lite sannsynlig at banken vil gi over 2 millioner i lån på én inntekt, uansett mener jeg dette er uforsvarlig og dumt. Alternativ 2: Jeg vil selge, det vil ikke hun (i det minste ikke slik som tonen var i går). "Du kan ikke tvinge meg til å selge", jeg svarer "Jo, vi står med hver vår 50%, så vi er like ansvarlige begge to. Jeg sitter med et forbrukslån på 120 000 tusen grunnet tidligere gjeld, det er ikke hennes problem, lyder det. Jeg er grådig dersom jeg går hen og selger for å få min del av overskuddet. Hun sier det aldri er sikkert vi får overskudd, dessuten vil vi få en god del i restskatt dersom vi selger så tidlig etter kjøpet (februar i år). Jeg vil jo naturligvis ha min del av kaka. Vi har pusset opp og jeg tror at huset er attraktivt nok til å for mer penger enn vi betalte. Har nødig lyst at dette skal bli en krangel med advokater innblandet. Noen som kan gi meg noen pekere på hvordan dette fungerer? Dette er vanskelig og krevende. Nemlig, oppsøk dermed en som kan sakene sine innen dette inn og ut, en finans/økonomi-rådgiver f.eks. Lenke til kommentar
SEO Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Hvordan hadde det vært om dere gikk i banken som har lånet deres og hørte hva de foreslo? De ville nok være raskt ute med å bekrefte/avkrefte om din samboer kan ta hele lånet på seg, så får hun vite det sikkert. Evt om hun kan få foreldre el. til å stille sikkerhet. Om det da ikke kommer opp andre alternativer vil de nok foreslå salg. Jeg ville tro at å legge leiligheten huset ut for salg ville være den mest rettferdige løsningen. Jeg har kontaktet banken siden jeg ikke fant informasjon om rettigheter/vilkår for samboende. Det er den beste løsningen, men vi har litt ulike meninger om nettopp dette. Et annen moment jeg merker meg er at det vil påløpe beskatning siden vi flyttet inn i februar i år. Dette må vurderes. Takk for nyttige ord. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er den beste løsningen, men vi har litt ulike meninger om nettopp dette. Et annen moment jeg merker meg er at det vil påløpe beskatning siden vi flyttet inn i februar i år. Dette må vurderes. Takk for nyttige ord. Denne beskatningen vil vel også påløpe med mindre dere selv bor i leiligheten, dvs at utleie ikke er et alternativ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå