Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera - mange spørsmål!

Anbefalte innlegg

Ser man på prisen for kamerahus så skiller det 600 kroner mellom D60 og D80 i D60's favør.. Hva får man med D80 som ikke D60 har? Og når det kun skiller 600 kroner mellom disse to, hva ville dere ha valgt? Ser for meg at jeg kjøper enten D60 eller D80 med Nikon 18-200mm F/3.5-5.6 VR. Ser at JP har en pakkepris på under 10 k for D80 med dette objektivet. D60 har jeg ikke sett noen sånne pakker på. Si fra hvis jeg har oversett noe... En D60 som er mindre enn D80 sammen med nevnte objektiv hadde jo vært knall, setter jeg sammen en pakke selv med D60 og nevnte objektiv så havner man på en prisforskjell på bare 400 kr...

EDIT: Sikkert et dumt spørsmål, men er Nikkor og Nikon det samme??

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normal på mellomformat er mellom 65 og 90mm, avhengig av hvilket format vi snakker om. I storformat 4x5" er vel 210mm ofte brukt som normal. Men det er en forskjell mellom de store formatene og småbildeformat. Det er at grunnet fravær av optiske kompromisser av alvorlig grad så er objektivene fortegningsfrie, slik at et normalobjektiv på en Rolleiflex som er 75mm tilsvarer under 40mm på FF. Det vanligste på 6x6 er 80mm, og det er også under 40mm på crop. Så normalobjektivene er stort sett videre.

Takk for opplysningene, PM. Har litt sansen for Pentax sine mellomformat, vært moro å fått tak i en 645 til en god pris.

Til trådstarter: D80 blir for stort hvis du har små hender. Den er større enn K10D'en min. Har sett en 400D bruker prøve min K10D og han hadde nesten problemer med størrelsen. Ta en tur på den lokale fotosjappa, sjekk ut olympus.

Lenke til kommentar

Som sagt så peiler jeg meg inn på D60 + et Nikon 18-200mm F/3.5-5.6 VR objektiv, enten å kjøpe dette hver for seg eller å se etter en slik pakkeløsning. Man kommer vel langt med denne kombinasjonen? :)

Lenke til kommentar
Som sagt så peiler jeg meg inn på D60 + et Nikon 18-200mm F/3.5-5.6 VR objektiv, enten å kjøpe dette hver for seg eller å se etter en slik pakkeløsning. Man kommer vel langt med denne kombinasjonen? :)

Og det jeg kaller "Nikon 18-200mm F/3.5-5.6 VR", er det det samme som "Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR"? Har sett bilder av begge og de ser helt like ut bortsett fra at det et sted kalles Nikon og et annet sted heter det Nikkor...

Lenke til kommentar
Sjekk denne sammenligningen. Er du sikker på at du skal betale 1000 spenn for 4 ekstra megapixler, trådløs blitzstyring og RGB historgram?

Hva med "dust reduction system"? Dette finnes vel ikke på D40, men på D60. Er ikke denne funksjonen verdt å nevne i det hele tatt når man snakker om sammenligning og prisforskjell? Jeg bare lurer :) Er denne funksjonen egentlig ikke noe man vil ha bruk for? Jeg vet ikke om disse tingene som nevnes som nytt i D60 er verdt 1000 kroner mer i forhold til D40. Derfor jeg spør :)

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Det er fordi Nikkor eies av Nikon Corporation. Egentlig het firmaet Nippon Kogaku K.K. De lanserte på starten av trettitallet et optikkmerke de kalte Nikkor. Senere begynte de å produsere kameraer under navnet Nikon, og det ble også navnet på selskapet til slutt. Opprinnelig ble Nikkor brukt om de beste objektivene, mens de rimeligere ble kalt Nikon Serie E. Man kan på en måte si at Nikkor var L-optikken i sin tid. Utover åttitallet ble Serie E lagt ned, og siden da har ikke det kvalitetskillet eksistert. Nå er det i utgangspunktet gullringen som symboliserer kvalitet, ikke Nikkor-merkevaren.

Lenke til kommentar
Hva med "dust reduction system"? Dette finnes vel ikke på D40, men på D60. Er ikke denne funksjonen verdt å nevne i det hele tatt når man snakker om sammenligning og prisforskjell?

Egentlig ikke. Den fungerer ikke spesielt bra på noen kamera, bortsett fra Olympus sine. Og støvproblematikken er et overdrevet problem, og det er sjelden man ser det om man ikke tar bilder nettopp for å finne ut om man har støv på brikka. Vi driver våtrens av sensorer der jeg jobber, og selger "gjør-det-selv" utstyr, men i forhold til antall kamera vi selger, er det ekstremt få kamera som må renses i løpet av de første to-tre årene. Samtidig finnes det metoder for å minimere støv.

Den største, og mest viktige forskjellen mellom D40 og D60, er ikke megapiksler eller raskere serieopptak. Det er den nye sensoren til D60, og at den sammen med ny prosessor skaper renere bilder med mindre støy enn D40, tross flere megapiksler.

Trådløs blitsstyring kan også åpne for helt nye muligheter innen fotografering, og ønsker man å være kreativ er det en forskjell som nesten er verdt hele prisforskjellen alene.

Og kjøper du innen 31. august, så får du en SB-400 blits med på kjøpet på D60... det gjør du ikke på D40. Denne blitsen koster over tusenlappen løst.

Uansett... man kan ikke se alle forskjellene i spesifikasjoner, og ofte kan ikke de viktigste forskjellene utrykkes i tall.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Så i steden for å kun kjøpe D60 kamerahuset u/Flashback-kampanje for ca 4200 kr så er det kanskje vel så smart å bare kjøpe D60 kit'et m/18-55 VR og få SB-400 "på kjøpet" for ca 5000? Også slenger jeg på Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR i tillegg så er man vel ganske i mål? :)

Lenke til kommentar
Så i steden for å kun kjøpe D60 kamerahuset u/Flashback-kampanje for ca 4200 kr så er det kanskje vel så smart å bare kjøpe D60 kit'et m/18-55 VR og få SB-400 "på kjøpet" for ca 5000? Også slenger jeg på Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR i tillegg så er man vel ganske i mål? :)

Kitlinse og blitz er absolutt verdt de ekstra kronene, også med tanke på annenhåndsverdi hvis du skal oppgradere senere. Du betaler nesten ingenting for linsa men kameraet blir mye lettere å selge hvis den følger med.

Lenke til kommentar
En 50mm er 50mm på fullformat, 75mm, 80mm og 100mm på 1,5, 1,6 og 2 på crop.
Nei, 50mm tilsvarer 50mm på FF etc.

Hva er 50mm på mellomformat og storformat?
50mm ;-) Det er dog et vidvinkelobjektiv, da en typisk mellomformatnormal er 65-100mm.

Hvorfor sammenligner vi crop brennvidde med FF brennvidde hele tiden?
Fordi det finnes/fantes noen millioner kameraer som brukte 135-film, og som eksisterte lenge nok til at hvermansen i gaten fikk et forhold til hva brennviddene betød. For dem som bare har brukt DSLR, er det ingenting å tenke på. Cropfaktor er en omregningsregel for dem som har et forhold til 135-film, for alle andre er det egentlig bare til forvirring.
Lenke til kommentar
Hvorfor sammenligner vi crop brennvidde med FF brennvidde hele tiden?
Fordi det finnes/fantes noen millioner kameraer som brukte 135-film, og som eksisterte lenge nok til at hvermansen i gaten fikk et forhold til hva brennviddene betød. For dem som bare har brukt DSLR, er det ingenting å tenke på. Cropfaktor er en omregningsregel for dem som har et forhold til 135-film, for alle andre er det egentlig bare til forvirring.

Ja, hvorfor gjør vi det. Dvs jeg har aldri gjort det i andre settinger enn her på Akam, fordi vi tenker forskjellige formater i mitt miljø. Alle vet hva en 50mm-ers bruksområder er i de forskjellige formatene, derfor er det ikke et tema. Slik burde det være her også, men det er ikke så enkelt. I analog-verdenen er det stor forskjell i design og størrelse på de forskjellige formatene. Slik er det ikke med digital speilrefleks. Det finnes tross alt 4 forskjellige formater pakket inn i ganske like hus. Dvs APS-H er større enn de fleste andre, men generelt kan vi si at kameramodeller med forskjellig brikkestørrelse er omtrent like store. E-3, D300 og D700 har omtrent like stort hus. Derfor blir det sikkert mer vanskelig for en nybegynner å forstå dette. Men en som kan skille formatene bør også kunne venne seg til å tenke format når de tenker brennvidde. Og dermed automatisk tenke at 50mm er enten normal eller tele, alt etter hvilket format det skal settes foran.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: D80 blir for stort hvis du har små hender. Den er større enn K10D'en min. Har sett en 400D bruker prøve min K10D og han hadde nesten problemer med størrelsen.

Dette forstår jeg ikke helt. Jeg synes selv D200/D300 er ganske små å holde i, og jeg har slettes ikke store hender. D80 er da vitterlig enda mindre. Nå kommer dette kanskje av at jeg sammenlikner med den analoge F-serien, andre føler det sikkert annerledes.

Kjøp for all del ikke før du har holdt i kameraer av forskjellig størrelse.

Lenke til kommentar
Ja, hvorfor gjør vi det. Dvs jeg har aldri gjort det i andre settinger enn her på Akam, fordi vi tenker forskjellige formater i mitt miljø. Alle vet hva en 50mm-ers bruksområder er i de forskjellige formatene, derfor er det ikke et tema. Slik burde det være her også, men det er ikke så enkelt.

Dere som har masse erfaring fra tiden man brukte film har allerede en referanse å forholde dere til og trenger vel knapt å tenke for jeg tipper det ligger i blodet, ihvertfall hos deg PMnormal.

Mange som i dag kjøper en innstegsmodell i speilrefleksverden har ikke hørt om brennvidde. Likevel lærer man fort at 50 mm er normalzoom med vanlig film eller fullformat.

Med normalzoom ser vi jo verden i den størrelsen den skal være og da er det naturlig for de aller fleste å ville hvite for eksempel hvordan ett 300 mm objektiv på ett Nikon kamera vil være i forhold til normalzoom.

For oss som nettopp har lært om brennvidder er det jo nesten den eneste måten å få ett visst oppfatning av hva vi faktisk kjøper for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...