JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Men det er fortsatt "lurt" av meg å kjøpe standard-kit på D40 (inkl 18-55 mm), også evnt kjøpe meg et allround-objektiv (18-200 mm) utenom, f.eks. i USA? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Njei. Om jeg var deg som skal ta fine reisebilder, så hadde jeg kjøpt hus+18-200 VR. 18-55 er jo dekket av 18-200, og 18-55'ern sin eneste(?) fordel er at den er mer kompakt. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 De siste innleggene er egentlig ikke viktig for deg, og forklaring blir for lang til at jeg orker å begynne på det. Du kan se hvordan disse mm´ene vi krangler om påvirker bildeutsnittet her: http://www.tamroneurope.com/flc.htm Pass på at "Digital" er valgt, om den står på "35 mm film" havner du i Zatuu´s verden. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Spesielt ille blir det når han skriver at 55mm på en normalzoom som er konstruert for DX/APS-C så er det ingen diskusjon om at 55mm er tele. Mye å huske på her, glemte selvsagt cropfaktor her som jeg tror er x1,4 for Nikon. Konklusjonen min blir likevel den samme, kjøp kun kit her i Norge og suppler med en 18-200/18-250, kan du kjøpe den linsa på ferie så er vel det optimalt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 1.5x på nikon, 1.6x på canon Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Konklusjonen min blir likevel den samme, kjøp kun kit her i Norge og suppler med en 18-200/18-250, kan du kjøpe den linsa på ferie så er vel det optimalt. Normalt ville jeg vært steinhard på at 18-55'ern er unødvendig, men når jeg ser på prislista så ser jeg at kun hus koster 2900 og hus+18-55 koster 3000. Da er den ekstra hundringsen verdt penga - det er jo fint å ha et ekstra objektiv i bakhånd dersom man kommer til å knerte sitt hovedobjektiv mens man er ute og reiser Lenke til kommentar
kamhols Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Vil uten tvil anbefale å kjøpe CANON EOS450D. Kjøpte selv mitt i USA. betalte 4300,- for kit pakken. (har norsk språk også Dersom det skulle vere noe reklamasjon eller trøbbel med kameraet, er det vel bare å kontakte Canon Norge? søk etter canon eos450d. har fått terningkast 6 på alle tester og slår de fleste. Nytt med kameraet er også Live View funksjon, du kan altså se bildet på skjermen før du tar. (som på et kompaktkamera) tror det er det eneste speilreflekskameraet som har denne funksjonen! du får en pakke med kamerahus + 18-55mm objektiv + 55-135mm objektiv for en god pris. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Vil uten tvil anbefale å kjøpe CANON EOS450D. Kjøpte selv mitt i USA. betalte 4300,- for kit pakken. (har norsk språk også Dersom det skulle vere noe reklamasjon eller trøbbel med kameraet, er det vel bare å kontakte Canon Norge? Jeg tror det er worldwide warranty det første året. Men du får ikke nytte av norsk forbrukerlovgivning. Norsk forbrukerlovgivning er forøvrig en del av grunnen til at varene er litt dyrere i Norge, så når du kjøper billig i utlandet så gambler du på at "jeg trenger ikke forbrukerrettighetene min". Det er fint det, men om du bommer så betaler du dyrt for det. søk etter canon eos450d. har fått terningkast 6 på alle tester og slår de fleste. Nytt med kameraet er også Live View funksjon, du kan altså se bildet på skjermen før du tar. (som på et kompaktkamera) tror det er det eneste speilreflekskameraet som har denne funksjonen! Liveview er for det første noe tull - har det selv på Olympus E-510'ern min - og for det andre så har Olympus levert kameraer med liveview siden 2005. Det er fint at du er glad i det nye kameraet ditt, kamhols, men det er også folk med andre kameraer! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Velkomment til oss, kamhols. Du får en litt røff velkomst her, for på Akam må du holde tungen rett i munnen når historie kommer inn i bildet. Som nevnt tar du feil på et vesentlig punkt, og det er løsningen med liveview. Det verste er at Canon har valgt en dårlig løsning i forhold til Sony og Olympus, så du må være litt forsiktig med bombastiske uttalelser. Du blir raskt arrestert da. Når det gjelder bildekvalitet så er det et spørsmål om smak og behag. Selv favoriserer jeg Canon og den måten de prioriterer på, men mange foretrekker Nikon eller Olympus, for eksempel. Og de har like rett som meg. Det er ikke i alle tester at Canon har kommet best ut mht bildekvalitet, så vi pleier å si at de alle er jamngode på det punktet. Optikken er det objektive forskjeller på, men ikke selve kamera. Men velkommen skal du være. Jeg håper du finner deg godt tilrette her. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 PMnormal: Kan du utdype hva som skiller eks. Nikon og Canon fra hverandre når det gjelder bildekvalitet? Du skriver at de har ulike prioriteringer. Kan du gå nærmere inn på dette? Er jo greit å vite hvem av dem som har prioriteringer som ligger nærmest kjøpers preferanser. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 En kjøper som ikke har lang bakgrunn med film stiller uten preferanser, så jeg tror ikke det har så veldig stor hensikt. For min del gjelder det at Canons CMOS tegner på en lignende måte til mellomformat-film, kanskje mer lavkontrastig enn det. Og så har de en varm fargebalanse i motsetning til Nikon som er nøytrale. Det er de to hovedpoengene som har betydning for meg. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 En kjøper som ikke har lang bakgrunn med film stiller uten preferanser, så jeg tror ikke det har så veldig stor hensikt. For min del gjelder det at Canons CMOS tegner på en lignende måte til mellomformat-film, kanskje mer lavkontrastig enn det. Og så har de en varm fargebalanse i motsetning til Nikon som er nøytrale. Det er de to hovedpoengene som har betydning for meg. Gjelder dette selve sensoren, PM, eller er det JPEG-motoren du omtaler? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Sensor, faktisk. Det er små forskjeller, men de er der. Du finner nok av konservative Olympusbrukere som tviholder på sine kjære E-1 nettopp på grunn av Kodak-sensoren. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Du har ett budsjett på 6000kr. og valgene er mange og gode. Jeg ville ha muligens kjøpt Olympus E-520 idag. E-420 passer kanskje perfekt for dine små hender. Da jeg kjøpte kamera for noen måneder siden overhørte jeg en JP ansatt si:"Ikke kjøp Olympus!". Da ble det Pentax. Noe jeg ikke angrer på, men jeg liker 4:3 formatet og det skjer ofte at jeg cropper 3:2 format bilden mine til 4:3. Vet ikke hvorfor, de bare virker mere behageligere å se på. Edit: Spørsmål.. En 50mm er 50mm på fullformat, 75mm, 80mm og 100mm på 1,5, 1,6 og 2 på crop. Hva er 50mm på mellomformat og storformat? Hvorfor sammenligner vi crop brennvidde med FF brennvidde hele tiden? Endret 21. juli 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Normal på mellomformat er mellom 65 og 90mm, avhengig av hvilket format vi snakker om. I storformat 4x5" er vel 210mm ofte brukt som normal. Men det er en forskjell mellom de store formatene og småbildeformat. Det er at grunnet fravær av optiske kompromisser av alvorlig grad så er objektivene fortegningsfrie, slik at et normalobjektiv på en Rolleiflex som er 75mm tilsvarer under 40mm på FF. Det vanligste på 6x6 er 80mm, og det er også under 40mm på crop. Så normalobjektivene er stort sett videre. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Da var min første speilrefleks bestillt i hvertfall. De var tom for vesker, så får kjøpe med meg det på en lokal butikk når pakken kommer frem. Det ble en D80 etter mye om og men. Nikon D80 m/AF-S DX 18-135mmNikkor AF-D 50mm f/1.8 Gorillapod SLR Stativ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det er en bra pakke. Gratulerer. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Takk, jeg håper da inderlig det blir en bra pakke for min egen del. Vil nok ikke selv merke dens begrensninger før om en god stund vil jeg tro. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Spørsmål til folket: Er en Nikon D80 + 18-200 mm objektiv (enten Sigma 18-200mm OS F3,5-6,3 eller Nikon 18-200mm F/3.5-5.6) "overkill" for en nybegynner? Ser at Sigma sitt objektiv er under halve prisen av Nikon sitt. Hva er årsaken? Er Nikon sitt verdt dobbelt så mye? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Sigma 18-200 OS er et vrak, særlig rundt 35mm som er en brennvidde du vil bruke mye. Ikke kast bort penga! D80 er ikke overkill for en begynner, men det er litt større. Søkeren er DIGG i forhold til det meste i den klassen. Men selve D80 er jo litt større enn D40, og når man skal reise er det vanligvis deilig å ha et litt lite kamera. Om du er villig til å slepe på litt ekstra, så er D80 bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå