JC81 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Så hvis jeg f.eks. kjøper Nikon D40 kit så er det innebygget autofoksmotor på objektivet som følger med? Takk for alle innspill hittil. Noen som har flere gode tips og råd så er det bare å spytte ut Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jada. Objektivet som følger med er relativt nytt. Som sagt er det helst hvis du har tenkt å tråle bruktmarkedet for eldre objektiver enn de med AF-motor. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Har sett meg ut denne fra Elprice foreløpig. Noen som kan si noe om dette er et godt kjøp når det gjelder en førstegangs speilreflekskamera? Og hva følger med pakken når man kjøper kameraet? Tenker da på stropper osv. Hvis jeg velger å kjøpe et kit her i landet så kan jeg evnt kjøpe f.eks. UV-filter, kamerabag osv i USA (sjekket priser og der er sånt mye billigere). Hvordan anbefaler dere at jeg transporterer dette over når jeg skal på tur? Endret 17. juli 2008 av jcnorway Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Har sett meg ut denne fra Elprice foreløpig. Noen som kan si noe om dette er et godt kjøp når det gjelder en førstegangs speilreflekskamera? Og hva følger med pakken når man kjøper kameraet? Tenker da på stropper osv. Hvis jeg velger å kjøpe et kit her i landet så kan jeg evnt kjøpe f.eks. UV-filter, kamerabag osv i USA (sjekket priser og der er sånt mye billigere). Hvordan anbefaler dere at jeg transporterer dette over når jeg skal på tur? Kjøp heller i en faktisk fotobutikk. Jeg vet den selges til samme pris (faktisk litt rimeligere) enn Elprice i noen "ekte" fotobutikker, og du kan prøve produktet ordentlig før du kjøper (på Elprice får du vel bare utdelt en brosjyre mener jeg å huske) og du får stort sett snakket med noen som har litt greie på foto. Det følger med skulderrem, batteri, lader, USB kabel, TV kabel (tror jeg), strømkabel til lader, software og bruksanvisning. Bruksanvisningen er på norsk hvis du kjøper hos en seriøs, norsk forhandler. Det er et veldig godt kamera for en førstegangsbruker. Sjansen for at du kommer til å trenge noe mer i løpet av et par år er meget liten... og sjansen for at kommer til å trenge noe mer før kameraet uansett er modent for utskifting er også ganske liten. UV-filter og kamerabager er nok rimeligere i USA ja. Men hvis du tar med frakt, evt. moms og slikt i beregningen, så er det ikke store summer å spare på dette. Og det er fortsatt mange gode grunner til å kjøpe slikt i Norge: Lowepro har gode bager, så jeg vil anbefale å prøve ut noen av disse i en butikk... og da har vi fordelen med å kjøpe også bag'en i en butikk... du får prøvd hvilken som passer akkurat din kombinasjon og ditt bruksområde best. Det er VIKTIG med en bag som passer ditt bruksområde, ellers kan du i verste fall ende med å ikke gidde å ta opp kameraet fra bagen når du ser fine motiver, rett og slett fordi det er så mye styr. Og kanskje du ikke gidder å i det hele tatt ta med kameraet fordi bagen er så stor (for stor) eller så liten at du ikke tar med utstyr du kunne hatt bruk for. Kjøp bagen i butikk! Veldig viktig! Og en god bag koster bare en 3-500 kroner. Når det gjelder UV filter, minnekort og slikt, så flommer Ebay og en del utenlandske butikker over av piratvarer som gir inntrykk av å være original vare. De ligner på originalen, men yter bare en tiendedel så bra... og et ustabilt minnekort kan forårsake noen hundre bilder forsvunnet til de evige pikselmarker. Et meget godt UV-filter (Hoya Pro1 Digital UV) til kitobjektivene koster ca. 300 kroner hver. Et godt, stort minnekort fra et par hundre. Selv med halv pris i USA er det ikke mange penger å spare... spesielt ikke med tanke på fordelene med å kjøpe i butikk i Norge. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Nå er det slik at jeg skal over til New York på ferie i august. Så typisk kamerabag, UV-filter osv tenkte jeg å kjøpe der. Hadde ikke tenkt å kjøpe dette via nett. Er fortsatt litt i villrede på hva som er lurt og ikke med tanke på selve kameraet. Ser poenget med at det sikkert kan være lurt å kjøpe i en "ekte" fotobutikk, men jeg har til gode å finne noe annet "ordentlig" enn Japan Photo og det er de jeg evnt sammenligner priser jeg finner på nett med. Den pakken som Elprice kjører har jeg ikke sett at JP har på sine nettsider. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hva er galt med JapanPhoto, da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Til jcnorway ønsker jeg å si at Japan Photo er den beste butikken i de fleste byer. I Bergen synes jeg Ur & Foto er den eneste andre butikken på JPs Pro-shop her i byen. I Oslo er Fotohuset kjent for lignende dyktig betjening og god firmapolitikk. Her på forumet er vi veldig glade i JP. Det er fordi den kjeden er udiskutabelt best på oppfølging av problemer som kundene har med den. Mange potensielle forbrukerkonflikter mellom Japan Photo og en missfornøyd kunde er faktisk avgjort her på Akam. Tro det eller i, men JPs tyske toppmann i Norge er ganske aktiv på diskusjon.no. Og når han plukker opp en sak ender kunden alltid med å bli veldig fornøyd. Det er altså den tryggeste butikken å handle fra, fordi direktøren selv følger med grasrota og gir direkte respons gjennom Akams forum. Prisene er alltid blant de laveste, sett bort fra de rimeligste nettbutikkene. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Mitt kommende kamerakjøp vil også mest sannsynlig gjøres hos JP Tviler ikke på at dette er en god butikk, både når det gjelder pris og oppfølging! Har lyst på kamera, men vet ennå ikke hvilket Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Joda, du har rett i at D40 (og D40x og D60) ikke har autofokusmotor, og ja, du må ha autofokusmotor (AF-S) i objektivet for å få dette. Men det blir så absolutt ikke dyrere. Alle objektiv Nikon har lansert de siste 5 (?) årene har autofokusmotor, så det er verken dyrere eller rimeligere med et D40 enn et D80 av den grunn. Det visste jeg ikke... lærer så lenge man lever. Mitt kommende kamerakjøp vil også mest sannsynlig gjøres hos JP Tviler ikke på at dette er en god butikk, både når det gjelder pris og oppfølging! Har lyst på kamera, men vet ennå ikke hvilket Ett par av de klokeste hodene her sier at Nikon D40 er av de beste til å levere ferdige bilder og mangel av autofokusmotor er knapt en ulempe i det hele tatt. Synes du grepet til D40 er bra så ser jeg på det kameraet som en storfavoritt, når du i tillegg får det til 2990 med kitlinse. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Som et førstegangs-speilrefleks kan jeg absolutt anbefale D40. Har hatt det selv i et drøyt halvår, og er allerede godt i gang med å utvide kamerautstyret mitt. Du bruker en liten stund på å sette deg inn i et speilreflekskamera, men jo mer du setter deg inn i det, desto gøyere blir det. Etter hvert vil du mest sannsynlig ønske bedre utstyr, og da vil kit-zoomen som følger med (18-55) være det første du ønsker å erstatte. Jeg ser ikke på D40-huset som noen særlig stor begrensning. Særlig ikke for en som knapt har tatt på et speilrefleks før. Dessuten er D40 et billig kamera, så om du skulle ønske å skaffe deg noe nytt, har du ikke sløst store summer. Det er også kjedelig å ha brukt store summer på et kamera, og så finner ut at dette ikke er tingen for deg. Apropos D40 og dens manglende autofokusmotor, kan jeg bekrefte at dette ikke er noe nevneverdig problem. Som nenvt har flere og flere objektiver innebygget fokusmotor. Først den dagen du har kommet så langt at du får en stor objektiv-park, vil det også være naturlig med et nytt kamerahus. Et sted må man starte, må man ikke? Lykke til! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Tjoda. Men når det kommer til brukervennlighet vil jeg faktisk holde innstegskameraene fra Olympus like høyt, selv min mor klarer å bruke mitt E-400. Endret 20. juli 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Tipper jeg går innom en Japan Photo i dag. Hvilken av butikkene i Oslo anbefales med tanke på service og utvalg? Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Et kjapt spørsmål som jeg håper folk kan svare på: Til mitt bruk (i hovedsak feriebilder), hvilken pakke bør jeg gå for? Nikon D40 m/AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6 G ED for 2899,- eller Nikon D40 m/AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6 G ED + Nikon AF-S DX 55-200mm F4-5,6G for 3995,- Ønsker gjerne synspunkter på om siste pakken som koster 1000 kr ekstra er verdt det. Hva kan det ekstra objektivet brukes til (type bilder?)? Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Et kjapt spørsmål som jeg håper folk kan svare på: Til mitt bruk (i hovedsak feriebilder), hvilken pakke bør jeg gå for? Nikon D40 m/AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6 G ED for 2899,- eller Nikon D40 m/AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6 G ED + Nikon AF-S DX 55-200mm F4-5,6G for 3995,- Ønsker gjerne synspunkter på om siste pakken som koster 1000 kr ekstra er verdt det. Hva kan det ekstra objektivet brukes til (type bilder?)? Vet ikke om du vet følgende men kommer med en kort forklaring uansett. 50-55 mm er det vi kaller normalobjektiv, det vil si at kameraet viser den størrelsen som du ser i virkeligheten. Området under 50 mm er det som kalles vidvinkel og med vidvinkel kommer du lengere i fra motivet. For eksempel brukes vidvinkelobjektiv av meglere når de skal klare å fotografere små rom, vidvinkel er også bra på landskapsbilder, etc. Området over 55 mm kalles tele, det er det dere i kompaktverden kaller zoom. Med tele kommer du nærmere motivet. En 18-55 har dermed god vidvinkel (18 mm) men ingen tele (maks 55 mm). En 55-200 linse har ingen vidvinkel (minimum 55 mm) men god tele (200 mm). Disse objektivene utfyller hverandre men må byttes på. Har du noen tusenlapper til ville jeg kjøpt det billigste kitet og kjøpt Tamron AF 18 250 i tillegg. Du får like bra vidvinkel som kitlinsa og bedre tele enn telelinsen som fulgte med pakken. Det beste av alt så slipper du å ta med flere linser på ferieturen... Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Da tipper jeg at jeg går for et standardkit på D40 og kjøper et "allround"-objektiv (eks. 18-250 mm) når jeg er i USA. Regner med at det kan være noe å spare på å kjøpe objektivet i USA? EDIT: Fant nevnte objektiv hos B&H Photo Video (Tamron AF 18 250) for ca 2800 kr (hvis jeg tar nettpris + sales tax 9% med en USD-kurs på 5,35). Spørsmålet er jo om det er verdt å spare 800 kr på å kjøpe dette i USA framfor hos JP... Takk for gode råd, Zatuu! Endret 21. juli 2008 av jcnorway Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 50 mm er normal på FX, men ikke på et DX kamera som D40... Der er det en lett tele, mens ca 30 mm vil være en normal. Hvorvidt man trenger det ekstra teleobjektivet blir vel egentlig litt en smakssak. Jeg har selv gått og fundert på et teleobjektiv i lengre tid, men savnet etter mer tele er såpass lite at det blir til stadighet utsatt. Forøvrig er både 18-55 og 55-200 kommet i nye utgaver med VR (stabilisering). De pakkene du nevner der ser ut til å ha de gamle utgavene. Jeg vet ikke om det er noen vesentlig forskjell utover VR på 18-55, men 55-200 VR skal visstnok være en smule bedre optisk og også noe bedre bygget enn den gamle utgaven og skal være vel verdt de ekstra kronene i forhold til den gamle utgaven. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) 50-55 mm er det vi kaller normalobjektiv, det vil si at kameraet viser den størrelsen som du ser i virkeligheten. Området under 50 mm er det som kalles vidvinkel og med vidvinkel kommer du lengere i fra motivet. For eksempel brukes vidvinkelobjektiv av meglere når de skal klare å fotografere små rom, vidvinkel er også bra på landskapsbilder, etc. Området over 55 mm kalles tele, det er det dere i kompaktverden kaller zoom. Med tele kommer du nærmere motivet. Dette er riv ruskandes galt. D40 har en cropfaktor på 1.6, så normal er 30-33mm er sånn ca, tilsvarende 50-55 på et FF/film-kamera. 18-55 går altså fra endel vidvinkel til nær tele, og kalles en "normalzoom". 50-200 går fra nær tele til lengre tele, og kalles en "telezoom". Forøvrig er visstnok Nikkor 18-200 VR det beste superzoom-objektivet. Du trenger isåfall ikke 18-55'ern, så spar litt pæng. Når man er på ferie, så er 18-200 bra. Forøvrig vil ikke Tamron 18-250mm autofokusere, og den har ikke VR. Tele uten VR/IS er ikke å anbefale ettersom IS/VR ikke koster sååå mye mer og gjør at man kan ta bilder på full tele i mindre enn fullt dagslys. Endret 21. juli 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det er åpenbart at Zatuu ikke har erfaring med flere formater. Det finnes mange formater å velge mellom, og den fysiske brennvidden skifter egenskap ettersom hvilket den er montert på. Spesielt ille blir det når han skriver at 55mm på en normalzoom som er konstruert for DX/APS-C så er det ingen diskusjon om at 55mm er tele. Det finnes ingen diskusjon fordi det er laget for cropformatet, og da kan man ikke bruke den neste like feilaktige "jamen det er laget for fullformat, og er derfor en normal på alle andre formater også. Hva kaller du en CZ Hasselblad CFE 2.8/80? Et kort teleobjektiv? Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Noen som kan oppsummere det siste her for en stakkar som har falt helt ut? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Noen som kan oppsummere det siste her for en stakkar som har falt helt ut? Blås i det zatuu sa. Han har ikke helt lært seg alle tekniske ting og tang ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå