Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera - mange spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Hvis man har et budsjett på 6000 kr, hvilket kamera vil folk anbefale? Har ikke kjempestor hånd. Har lest at en del klager på at kameraene kanskje har for lite grep for de med store hender. Dette er ingen issue for min del.

Kameraet skal brukes i hovedsak til typiske feriebilder (dvs personer, landskap, omgivelser osv). Ser for meg at jeg kjøper et kit

Reiser til New York i august og er veldig usikker på om jeg skal kjøpe her i Norge eller kjøpe i USA. Noen som kan gi noen gode råd på hva som er positivt/negativt med å kjøpe hjemme/ute? Har blinket meg ut B&H Photo Video Superstore i New York som mulig sted å kjøpe utstyr på.

Alle innspill tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette prissegmentet (opp til 6.000 kr) ligger det mange gode kameraer. Jeg har bare førstehåndskjennskap til Nikon sine modeller, så her vil jeg nok anbefale

D40x m/18-135mm til 5.499,-

D60 m/18- 55 VR til 4.949,-

D80 m/18- 55 VR til 5.999,-.

Fordelen med D60 er at du kan dra nytte av Nikon sitt "flashback"-tilbud der du får en brukbar SB-400 blits på kjøpet dersom du handler før 31. juli. Ekstern blits er faktisk ganske viktig for å få gode bilder.

Fordelen med D80 er at det har en liten LCD-skjerm på toppen av huset som viser hvilke innstillinger kameraet står på (blender, lukker, kvalitet, resterende bilder etc). I tillegg har det innebygd fokusmotor, som åpner for et bredere marked innen optikk. Kameraet begynner til gjengjeld å dra litt på årene nå.

Handel fra USA vet jeg ingenting om.

Endret av Kjell Arne Steinsvik
Lenke til kommentar
Reiser til New York i august og er veldig usikker på om jeg skal kjøpe her i Norge eller kjøpe i USA. Noen som kan gi noen gode råd på hva som er positivt/negativt med å kjøpe hjemme/ute? Har blinket meg ut B&H Photo Video Superstore i New York som mulig sted å kjøpe utstyr på.

Husk at B&H oppgir prisene (på nettet) ekslusive sales tax. Denne er på ca 8.21% og kommer i tillegg. Du mister de rettighetene du har etter kjøpsloven (ved kjøp i Norge). Reklamasjon/reparasjoner blir mer omstendlig (retur til B&H). Dette må tas med i betraktningen.

Forøvrigt. Se om du klarer å strekke deg til et Nikon D200 (nettpris USD 1.400,- m/objektiv)

Lenke til kommentar

Ser Nikon trekkes fram som et godt alternativ. Av merkene jeg vurderer sterkest så står det mellom:

- Nikon

- Canon

- Sony

Har sett på Nikon D40, D60, samt Canon EOS 450D. I tillegg har jeg sett noen av Sony sine, men har ikke helt fått tak på "konseptet" og modellene.

Vanskelig når man ikke har spesielt god peiling på speilreflekser... Takk for innspill ang. kjøp i USA. Noe mer jeg bør vite?

Lenke til kommentar

Om kameraet først og fremst er tenkt til å dokumentere feriereiser, vil jeg anbefale f.eks Nikon D40 eller Olympus E-420 (evt E-410).

Små, nette kameraer som er lette å pakke med seg, ypperlige til snapshots, men er også fullverdige SLR kameraer om du ønsker full kontroll.

Lenke til kommentar
Ser Nikon trekkes fram som et godt alternativ. Av merkene jeg vurderer sterkest så står det mellom:

- Nikon

- Canon

- Sony

synest at olympus og pentax fortjener å stå på den listen din.

Både Olympus og Pentax bør nok stå på listen min ja. Grunnen til at de ikke gjør det er rett og slett fordi jeg ikke har fått lest eller sett noe på dem foreløpig. Men de bør som du sier absolutt vurderes :)

Om kameraet først og fremst er tenkt til å dokumentere feriereiser, vil jeg anbefale f.eks Nikon D40 eller Olympus E-420 (evt E-410).

Små, nette kameraer som er lette å pakke med seg, ypperlige til snapshots, men er også fullverdige SLR kameraer om du ønsker full kontroll.

Takk for konkret tips til mitt bruk! Er akkurat slikt jeg er ute etter.

Det jeg synes er et minus med Nikon D40 er at det ikke er autofokus (eller var det bildestabilisator??) innebygget, men at man er avhengig av at dette følger linsen. Stemmer det? Den som følger med som standard i mange 'kits' på D40 er vel uten denne funksjonen? Olympus E-420 har jeg ikke lest noe om. Skal ta en titt på denne :)

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Hei!

Vil på det sterkeste anbefale og kjøpe i Norge,tenk på garantien.

Jeg kjøpte nytt kamera i februar, og kameraet har vært inne til rep 3 ganger for samme feil, nå ser det ut som jeg får nytt kamera.

Tenk skulle du komme i samme situasjon med sendinger frem og tilbake til USA, det hadde tatt lang tid det.

aob

Lenke til kommentar
Det jeg synes er et minus med Nikon D40 er at det ikke er autofokus innebygget, men at man er avhengig av at dette følger linsen. Stemmer det? Den som følger med som standard i mange 'kits' på D40 er vel uten denne funksjonen? Olympus E-420 har jeg ikke lest noe om. Skal ta en titt på denne :)

Nikon D40 har ikke autofokusmotor, derfor må du kjøpe Objektiver med autofokusmotoren innebygd i objektivet. Skal du ha mange objektiv med tiden vil dette bli dyrt for det koster ekstra for hvert eneste objektiv. Derfo vil jeg anbefale å kjøpe ett annet kamera...

En ting du må tenke på er at på en del speilrefleks kan man ikke ta bilde med skjermen, altså bruke skjermen som søker. På de speilreflekskameraene det er mulig hvirker det ikke helt som på vanlige kompaktkamera på grunn av noe forsinkelse.

Er det å kunne ta bilder med skjermen viktig for deg så ville jeg sett på Sony alpha 300, der du kan bruke skjermen som også er mulig å endre vinkel på.

Lenke til kommentar

Prøver å se for meg en typisk feriesituasjon hvor man skulle tatt noen bilder.

Hvis man tenker New York så er det vel en god del landskapsbilder, bilder av skyskrapere, kanskje man forsøker seg på å ta bilder om kvelden av Manhattan skyline, situasjonsbilder osv...

Kameraet bør jo være enkel å ha med seg rundt, samtidig som bildene skal være av god kvalitet. Begynner faktisk å lure på hva det er å hente ved å kjøpe et speilreflekskamera framfor et kompaktkamera. Man får jo mye bra i kompaktklassen for 5000-6000 kr...

Noen innspill? Er egentlig speilrefleks det jeg er ute etter eller sikter jeg høyt over mål? :)

Lenke til kommentar

D40 har hverken innebygget fokusmotor eller VR i huset, du må altså ha objektiver merket AF-S (autofokus) og VR (stabilisering) om du vil ha dette.

Men dette er ikke nødvendigvis et problem for deg. Om du kjøper kit med den nye 18-55 VR og kanskje supplerer med en tele, 50-200 VR, så har du det du trenger til feriebruk, med både autofokus og stabilisering.

Om du skal gjøre noe poeng ut av manglende autofokusmotor og stabilisering i huset, kommer litt an på hvor mye og hva slags optikk du har tenkt å kjøpe deg.

Lenke til kommentar
Noen innspill? Er egentlig speilrefleks det jeg er ute etter eller sikter jeg høyt over mål? :)

Selv om ett avansert kompakt f.eks. i Canon sin G-serie kunne holdt i massevis sikter du uansett ikke høyt over mål med speilrefleks.

Må si at det er to helt forskjellige verdener... hvorfor ikke kjøpe ett speilrefleks på Elkjøp og prøv dette litt. Finner du ut at det ikke er noe for deg returnerer du det innen 30 dager og kjøpe ett bra kompakt istede.

Lenke til kommentar
Prøver å se for meg en typisk feriesituasjon hvor man skulle tatt noen bilder.

Hvis man tenker New York så er det vel en god del landskapsbilder, bilder av skyskrapere, kanskje man forsøker seg på å ta bilder om kvelden av Manhattan skyline, situasjonsbilder osv...

Kameraet bør jo være enkel å ha med seg rundt, samtidig som bildene skal være av god kvalitet. Begynner faktisk å lure på hva det er å hente ved å kjøpe et speilreflekskamera framfor et kompaktkamera. Man får jo mye bra i kompaktklassen for 5000-6000 kr...

Det kan godt hende du like godt kan kjøpe deg et kompaktkamera eller en super zoom, de leverer god nok kvalitet til å fungere som dokumentasjon samtidig som de er lettere å ta med seg enn et SLR.

Om du skal få så veldig mye mer ut av et SLR, så må du også investere litt tid på å bli kjent med kameraet og lære å bruke det.

Men når det er sagt, både D40 og E-420 kan fungere ypperlig som point-and-shoot kamera, og det var litt av grunnen tl at jeg trakk frem disse to i denne tråden.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende du like godt kan kjøpe deg et kompaktkamera eller en super zoom, de leverer god nok kvalitet til å fungere som dokumentasjon samtidig som de er lettere å ta med seg enn et SLR.

Om du skal få så veldig mye mer ut av et SLR, så må du også investere litt tid på å bli kjent med kameraet og lære å bruke det.

Men når det er sagt, både D40 og E-420 kan fungere ypperlig som point-and-shoot kamera, og det var litt av grunnen tl at jeg trakk frem disse to i denne tråden.

Hva er det som skiller Olympus E-520 fra E-420? Av kompaktkameraer så har jeg sett litt på Canon Powershot G9.

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Synes det er litt misvisende å si dette, høres jo ut som andre kameraer ikke fungerer like bra som Point-and shoot kamera som disse du nevner.

Edit: Trolig fungerer alle speilrefleks i 3000-6000 kr klassen ypperlig som Point-and-shoot kameraer....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Du kan f.eks. kjøpe et Olympus E-420 med 14-42 + en Sigma 10-20 til ca 1200 dollars. Et E-520 er litt større, men har bildestabilisator og det koster bittelitt mer - spørsmålet blir da om størrelse eller bildestabilisator er viktigst for deg.

Jeg har forstått det slik at New York er best med et vidvinkel-objektiv. :)

Men som andre sier, så er det en idé å kjøpe huset i Norge for å få nytte av forbrukerrettighetene vi har kjempet oss til her i landet. Du kan kanskje kjøpe kamerahus i Norge, og resten på B&H Photo?

Lenke til kommentar

Synes det er litt misvisende å si dette, høres jo ut som andre kameraer ikke fungerer like bra som Point-and shoot kamera som disse du nevner.

Edit: Trolig fungerer alle speilrefleks i 3000-6000 kr klassen ypperlig som Point-and-shoot kameraer....

Joda, det er riktig, men D40 er designet med tanke på nybegynnere og også Olympus har satset veldig på et intuitivt og nybegynnervennlig UI. Samtidig leverer disse kameraene mere "ferdigstillte" jpg-bilder rett fra kameraet. Sammen med en kompakt størrelse synes jeg derfor dette er gode kandidater til "feriekamera".

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Merric i at Olympus og Nikon D40 leverer fix ferdige jpg-er rett ut av kamera. Da mener jeg selvfølgelig ikke at de andre gjør det også, men jeg synes i alle fall Olympus leverer de mest tilfredstillende jpg-filene. De må være enormt flinke på prosessering og komprimering i Olympus sin R&D.

Lenke til kommentar
Nikon D40 har ikke autofokusmotor, derfor må du kjøpe Objektiver med autofokusmotoren innebygd i objektivet. Skal du ha mange objektiv med tiden vil dette bli dyrt for det koster ekstra for hvert eneste objektiv. Derfo vil jeg anbefale å kjøpe ett annet kamera...
Dette er feil.

Joda, du har rett i at D40 (og D40x og D60) ikke har autofokusmotor, og ja, du må ha autofokusmotor (AF-S) i objektivet for å få dette. Men det blir så absolutt ikke dyrere. Alle objektiv Nikon har lansert de siste 5 (?) årene har autofokusmotor, så det er verken dyrere eller rimeligere med et D40 enn et D80 av den grunn. Eneste ulempen jeg kan se, er at enkelte eldre objektiver du måtte finne på bruktmarkeder ikke vil fungere med autofokus, og enkelte fastobjektiver har heller ikke kommet i en slik utgave enda. Men de færreste som kjøper et D40 eller D60 kjøper noe mer enn kitobjektivet og kanskje et telezoomobjektiv... og de er sjelden på bruktmarked for å kjøpe objektiver.

Lenke til kommentar

Takk, Super8. For en fornuftig stemme oppi dette. Du har nemlig helt rett. Det poenget med AF-motor er langtfra så viktig som dere vil ha det til. Sett bort fra nutcases som oss her så kjøper ikke nordmenn brukt. Det er det vi som kjøper slikt profitterer på. At andre folk kjøper det nytt. Så egentlig burde alle dere som bruktmarkedet som en kirke holde godt munn, slik at dere ikke starter unødvendig gode vilkår for de som selger brukt. Tilbud og etterspørsel, vet dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...