olechrd Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Hei, Jeg her en PC liggende hjemme, som jeg tenkte å ta i bruk etter å ha blitt liggende under sofaen et par år. Dette er en 4 år gammel 12" Dell Inspiron 700m (Centrino 1.7GHz, 512MB RAM, 80GB HDD). Jeg tenkte at dette vill være en passe surfe-PC å bruke hjemme. Når det gjelder operativsystem ville jeg prøve å installere Linux. Jeg har aldri prøvd eller sett en PC med Linux på tidligere, men vil prøve dette for å se om det kan være et alternativ. Mine ønsker er: *Rask oppstart *Lettvindt oppsett og bruk Hvordan går jeg frem? Hvilken Linux skal jeg laste ned, og hvor finner jeg dette? Håper på hjelp! Hilsen spirende Linux-newbie! Endret 17. juli 2008 av olechrd Lenke til kommentar
goggys Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei! Anbefaler deg å se på Ubuntu. Ubuntu har god støtte via ubuntuforums og google generelt. Den er også enkel å bruke, og har mange programmer i pakkebrønnen. Du kan også teste den via livecd for å se om den fungerer skikkelig på din maskin, uten noen form for installasjon. Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Maskinen ser ut til å være godt egnet for linux. Jeg har forsøkt å samle noen oppstarts tips her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubuntu_server_howto Når det gjelder oppstart/boot så er det helt opp til deg hvor mye du vil trimme. Rett ut-av-boksen med alt installert vil den antagelig ligge på noe over 40 sekunder. Har forsøkt å samle noen tips om dette også: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%...d_XP.2FVista.3F Lykke til! Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg ville kjørt på med Linux Mint. Er vel omtrent samme som Ubuntu, men du slipper herje med flash, java, mp3, osv osv. Definitivt den mest brukervennlige i mine øyne. - Last ned her: http://linuxmint.com/mirrors.php?id=25 - Brenn .iso file til en CD (.iso fila skal ikke ligge på CD'en, den skal bli om til en CD på en måte (best å være sikker )) - Stapp i CDen og reboot - Tar lang tid å boote fra CD'en, men når du er inne så mener jeg det ligger et ikon på desktoppen som heter "Install" ellerno sånt - Du ser det med en gang. - Følg instruksjonene Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg vil vel heller anbefale Ubuntu, den blir erfaringsmessig vedlikeholdt bedre. Alt det du får ekstra i Mint er samlet i en pakke: http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubun...icrosoft_fonter Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg er veldig enig med deg, tacomodo. Mint er definitivt den beste og enkleste distroen for nybegynnere. Jeg har prøvd 10-20 distroer de siste to årene, og Mint er og blir den beste out-of-box. Mint er bygget på Ubuntu, så om man trenger hjelp, er det stor sjanse for at folk på Ubuntuforums kan hjelpe, likevel. Lenke til kommentar
olechrd Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg er veldig enig med deg, tacomodo. Mint er definitivt den beste og enkleste distroen for nybegynnere. Jeg har prøvd 10-20 distroer de siste to årene, og Mint er og blir den beste out-of-box. Mint er bygget på Ubuntu, så om man trenger hjelp, er det stor sjanse for at folk på Ubuntuforums kan hjelpe, likevel. Flott, da blir det Mint på meg tenker jeg! Takk for alle gode råd så langt! Lenke til kommentar
atlef Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Er og greit å opplyse om at dette ikke er Windows, ting er litt anderledes. Støter du på problemer, ikke gi opp med en gang, men søk her i forumet eller spør. Og Linux Mint er fint sted å starte. atlef. Lenke til kommentar
olechrd Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg lastet ned Mint, slik dere beskrev, installerte og kjørte i gang. Alt på under en time i går kveld. Overrasket over at systemet er så innholdsrikt, og det kun på en CD! Her var jo det aller meste med fra starten. Ingen prblemer av noe slag faktisk! Oppsttartstiden er også relativt rask sammenlignet med windows, ca 1 min. Er det mulig å få enda raskere oppstart tror dere? Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubun...d_XP.2FVista.3F Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubun...d_XP.2FVista.3F r de som ønsker høy ytelse. Se her for sammenligning av boot-hastighet på ett oppsett. Den "her" linken er til en video som er fjerna fyi Edit: Har forsåvidt aldri skjønt dette jaget etter kjapp booting. Ok, det finnes en smertegrense selv for meg, men skrur folk fremdeles av PCen om natta? Tror ikke jeg har skrudd av PCen siden jeg flytta inn i leiligheten min, jeg Endret 18. juli 2008 av tacomodo Lenke til kommentar
olechrd Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 I den wiki artikkelen som det vises til er det vist til et triks: Men her får du en quick-and-dirty for vågale, System->Konsole: sudo kate /etc/init.d/rc Så får manøvrerer du deg til linje 322 (rett før den siste if-statement'en), og endrer linjen startup $ACTION $SCRIPTS til startup $ACTION $SCRIPTS & Re-boot maskinen, den vil nå starte vesentlig raskere fordi tjenestene ikke starter sekvensielt lengre (men dersom en tjeneste trenger en annen, og den andre ikke fikk gjort seg ferdig, så forvent at ikke alt virker). Er det noen som har erfaring med dette trikset her? Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubun...d_XP.2FVista.3F r de som ønsker høy ytelse. Se her for sammenligning av boot-hastighet på ett oppsett. Den "her" linken er til en video som er fjerna fyi Edit: Har forsåvidt aldri skjønt dette jaget etter kjapp booting. Ok, det finnes en smertegrense selv for meg, men skrur folk fremdeles av PCen om natta? Tror ikke jeg har skrudd av PCen siden jeg flytta inn i leiligheten min, jeg Takk for at du sa i fra om linken, den viste i grunnen bare samme maskin med XP og Ubuntu boote like raskt. Hvis noen har tilsvarende videolink for hånden er det bare å rope ut. Jeg skjønner heller ikke jaget etter kjapp booting, uansett hvor mange tjenester jeg laster inn går boot på under 45 sekunder med standard install, og da gidder ikke jeg dille med det. Nå er det likevel en gang slik at mange vurderer et OS basert på hvor fort det booter og hvor snappy det føles, så da er det et viktig punkt for mange.I den wiki artikkelen som det vises til er det vist til et triks: Men her får du en quick-and-dirty for vågale, System->Konsole: sudo kate /etc/init.d/rc Så får manøvrerer du deg til linje 322 (rett før den siste if-statement'en), og endrer linjen startup $ACTION $SCRIPTS til startup $ACTION $SCRIPTS & Re-boot maskinen, den vil nå starte vesentlig raskere fordi tjenestene ikke starter sekvensielt lengre (men dersom en tjeneste trenger en annen, og den andre ikke fikk gjort seg ferdig, så forvent at ikke alt virker). Er det noen som har erfaring med dette trikset her? Jepp, bootet fint opp vesentlig raskere, men trådløs nett virket ikke på grunn av dependency mellom prosesser. La det inn mest for moro skyld, men om noe så viser det ihvertfall hvor enkelt man kan parallellisere kode i linux for å utnytte mange kjerner , IBM linken gir dog en grundig innføring i hvordan dette kan gjøres skikkelig ved å kartlegge dependency tre mellom prosesser først, f.eks. ved å se på figuren fra bootchart. Edit: La inn ny youtube link. Endret 18. juli 2008 av Del Lenke til kommentar
olechrd Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Takk for all hjelp så langt! Jeg har kjørt PCen over helga, og er meget fornøyd med ytelsen og innholdet så langt. Det er imidlertid en sak som jeg ikke har fått orden på. Dette er behovet for å skrive inn passord. PCen står alltid hjemme, og vi er flere som bruker den. Jeg ønsker derfor ikke å ha passord for å logge meg på, eller utføre andre ting. Hvordan kan jeg bli kvitt behovet for å skrive passord? Jeg har lest meg grønn på Google for å finne ut av dette, uten hell. Kanskje dere har noen råd? Endret 21. juli 2008 av olechrd Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Takk for all hjelp så langt! Jeg har kjørt PCen over helga, og er meget fornøyd med ytelsen og innholdet så langt. Det er imidlertid en sak som jeg ikke har fått orden på. Dette er behovet for å skrive inn passord. PCen står alltid hjemme, og vi er flere som bruker den. Jeg ønsker derfor ikke å ha passord for å logge meg på, eller utføre andre ting. Hvordan kan jeg bli kvitt behovet for å skrive passord? Jeg har lest meg grønn på Google for å finne ut av dette, uten hell. Kanskje dere har noen råd? Bruker ikke Linux nå, men det er ca. under System - Administrasjon - Påloggingsskjerm. Under en tab finner du alternativ for bruker som skal logge inn automatisk ved oppstart. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du kan jo lage en konto for hver bruker (pluss en gjestekonto kanskje), med deg som administrator. Da vil hver bruker få sin hjemmekatalog og hver bruker kan gjøre sine egne instillinger, som bakgrunn, farger, ikoner og lignende. Om du ikke gir de andre brukerne sudo-rettigheter, så kan de ikke rote til kritiske ting. Lenke til kommentar
olechrd Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Du kan jo lage en konto for hver bruker (pluss en gjestekonto kanskje), med deg som administrator. Da vil hver bruker få sin hjemmekatalog og hver bruker kan gjøre sine egne instillinger, som bakgrunn, farger, ikoner og lignende. Om du ikke gir de andre brukerne sudo-rettigheter, så kan de ikke rote til kritiske ting. Jeg vil kun ha en konto, og jeg vil ha det slik at maskinen starter opp, og er klar til å brukes mens jeg mekker en kopp kakao. Altså kun en konto, og ingen pålogging, ingen passordtasting. Slik var det på windows, og jeg regner med at det går an her også. Jeg har forøvrig prøvd å velge automatisk pålogging, slik det nevnes over. Men da blir jeg spurt om passord for å logge på nettverket i stedet. Det vil jeg jo heller ikke taste inn... Lenke til kommentar
goggys Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Å fjerne passordet er en stor sikkerhetsrisiko, men dersom du er villig til å ta den, kan du finne mer informasjon her, helt nederst på siden. Lenke til kommentar
olechrd Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Å fjerne passordet er en stor sikkerhetsrisiko, men dersom du er villig til å ta den, kan du finne mer informasjon her, helt nederst på siden. Hvorfor er det en stor sikkerhetsrisiko? I tilfelle innbrudd? Jeg har lite hemmelig på PCen, så jeg er ikke redd for det. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Får å fjerne passordet til det trådløse (passord for keyring), må du gå til System - innstillinger - nøkkelring/keyring (sånn ca). Endre så passordet for nøkkelringen og endre til blankt. Fjerning av passord for administrative oppgaver er ikke å anbefale. Den gir også en ekstra beskyttelse rundt systemkritiske filer og også til en viss grad mot evt. malware. Det passordet brukes heller ikke så ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå