Gå til innhold

Hvilket stativ + hode skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare et stativ (+ andre med eventuelt samme låsemekanisme) som har design/låsemekanismer som tåler vann og sand; Sachtler DA75L

Gitzo/ Manfrotto og andre med tilsvarende låsemekanismer må melde pass under slikt bruk.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Noen innspill.

Du sier ikke noe om hvor høyt stativet må være. God arbeidshøyde er viktig, spesielt med speilrefleks der du ikke kan bruke LCD-skjermen som søker. Men hvis du alltid skal bruke det til makro spiller jo høyden mindre rolle. Stativet er gjerne maksimalt stabilt uten bruk av midtstangen så det må du også tenke på. For en normalzoom kan det godt være at det blir stabilt nok med midtstang også, men skal du ha lange og tunge teler begynner stabilitet å bli veldig viktig. Når jeg ser på høyde på stativ sjekker jeg gjerne uten midtstang først, legger på rundt 10cm for hodet og 10cm til for kameraet. Er det nesten langt nok så går det sikkert greit, jeg kan som regel bruke litt av midtstangen eller bøye meg litt, men å stå bøyd hele tiden er kjedelig.

Når jeg ser maks vekt produsentene oppgir så antar jeg at det er vekt før hele greia knekker sammen. Det er i hvertfall et stort sprik mellom maks vekt og hva stativet og kanskje spesielt hodet klarer å holde stødig, og ikke minst er komfartablet å jobbe med. Derfor, pass på at det du velger har bra margin i forhold til maksvekten på utstyret ditt.

Kulehode? Er du sikker på at det er det du vil ha? Hvis du ikke har brukt stativ en del så ville jeg tatt en tur i butikken og prøvd både kulehoder og andre typer. Selv foretrekker jeg treveishoder, og hva slags hode du velger er i stor gra den smakssak, og til en viss grad også avhengig av hva du skal bruke stativet til. Skal du for eksempel ta mye makro, produktbilder osv hvor du stadig må finjustere ville jeg også sjekket Manfrottos Geared Heads.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...