Gå til innhold

Hvilket stativ + hode skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper på et par knakende gode tips her.

Jeg skal kjøpe meg stativ, men har ingen anelse om hvilket.

Dette er kravene:

-Må kunne tåle 30D + grep + 70-200/2.8L IS + 580EX II. Mer enn det kommer sannsynligvis ikke på, men det gjør ikke noe om det tåler mer.

-Må være stødig foran lav vekt. Dette betyr IKKE at jeg vil drasse på voldsomme saker.

-Må kunne snu kameraet opp-ned, vippe frem om tilbake samt legge kameraet vertikalt.

-Må ikke ta skade av ferskvann.

-Helst ikke over 3000 kr.

Har sett på det som Marius Olsen har: Benro A-298 n6 + Benro KB-3. Virker som en grei kombo. Jeg har ingen peil på hvilke merker etc. som er å anbefale, så her er det bare å slenge inn anbefalinger ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett på det som Marius Olsen har: Benro A-298 n6 + Benro KB-3. Virker som en grei kombo. Jeg har ingen peil på hvilke merker etc. som er å anbefale, så her er det bare å slenge inn anbefalinger ;)
Virker å være et godt stativ, det.

Personlig har jeg god erfaring med Vanguard Tracker 1. Er et solid og ikke alt for tungt stativ som tåler bra belastning. Det ligger på rundt 1700 kr i den kjeden jeg jobber i, da følger det med et utskiftbart 3-veis hode. Hurtigkoplingen fungerer greit, og sitter godt fast. Minner litt om Arca Swiss i konstruksjon, men er ikke like lett å kople til. Stativet selges ikke uten hode, så du kan anse det som en "bonus". Skal gladelig innrømme at jeg aldri ville kjøpt det stativet dersom jeg ikke hadde fått en god ansattpris på det, men etter å ha brukt det en god del selv, tør jeg påstå at det er verdt pengene andre må betale og vel så det. Selv har jeg ikke skiftet ut hodet ennå, men jeg ønsker meg et bedre kulehode på sikt. "Fordelen" er jo at jeg kan ta meg god tid til å kikke og lese tester, siden jeg har et hode som fungerer greit nok. Personlig har jeg vurdert sterkt et Benro kulehode, bl.a. KJ-0 som kom godt ut i en test i svenske "Foto".

Hvis du tør være litt "spesiell", kom forøvrig et Stabil trestativ svært godt ut (både "Mycket prisvärt" og "Toppklass") i samme test, sjekk Stabil.nu for mer informasjon. Koster ca 2300 SEK. Ellers er Manfrotto 055 Xpro et sikkert valg...

Lenke til kommentar

Har du sett på Benro C-258 n6(karbon, maks vekt 8kg) til 2395,- hos Fotovideo.

Kulehodet jeg ville vurdert er Benro KJ-0(maks vekt 8kg) til 1295 hos FV. Blir kanskje litt dyrt for deg(3690,-)

Men det ser ut til at Marius sin kombo er bra.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på Japan Photo og kikket (og tafset) på stativene de har der.

Har lyst på Velbon Sherpa CF535

Det er et karbonstativ så det er lett. Midtstangen kan skrus av så den blir kortere og det blir mulig å få kamera langt ned til bakken.

Stativet selges med kulehode til 1900kr, men jeg fant et annet hode jeg likte bedre som stod på et annet stativ.

Kulehodet het Manfrotto 486RC2 og hadde en "quick-release" som jeg synes virket bra.

?: Er dette en god kombinasjon eller er det andre bedre løsninger?

Følger spent med på om det kommer flere anbefalinger her :)

Lenke til kommentar

Jeg har nevnte Benro-stativ, men dog i karbon, og det er relativt lett, og oppgitt til å tåle 8kg. Bruker Manfrotto 488RC2 hode.

Har brukt det lite til nå, men brukt det med Pentax K100D med 300mm f/4, som er det nærmeste din vekt jeg kommer, og det fungerte helt bra. Har også brukt det med en 28-75mm f/2,8 med en Metz 58 AF-1 blits, og også her var det stabilt nok på full høyde, men brukte da fjernutløser. Dette fordi stativet var helt på høyeste punkt. Etter å ha justert på kameraet på full lengde på stativet, var det lett gynging i kamera/blitz i ett par sekunder, men så ingen ting av dette ved eksponering.

Hadde ett skikkelig billig stativ før, til 179,-, og dette gynget bare kameraets speil slo opp, så det var håpløst.

Angående KS-hodene til Benro, ble jeg på ett annet forum anbefalt å ikke kjøpe disse pga byggekvalitet. F.eks. var strammeskruen til kulen kun gjenget inn i aluminium, og ble utslitt etter kort tid. Har aldri sett på hodet selv, men så ble jeg fortalt. Kan uansett være en ting å se på om en vurderer ett slikt hode.

En annen ting jeg tenkte, var at Manfrotto er noe "alle" selger, så om jeg skulle ha behov for en skrue eller reservedel, skal det være mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Kulehodet het Manfrotto 486RC2 og hadde en "quick-release" som jeg synes virket bra.
I testen i svenske Foto likte de ikke RC2-hurtigkoplingen, festeplaten var ikke helt stabil når den var satt på. Selve til/fra-koplingen fungerer greit, men den virker ikke like stødig som f.eks. Arca Swiss når den er satt på...
Lenke til kommentar

Benro C-227 £129

Benro J-1 Ball head £79

Frakt £25(?)

totalt £233 + mva som du kan være heldig å slippe eller få redusert ;)

Jeg ser at hurtigplate (QR-plate) ikke er inkludert eller listet hos selleren, men send en melding. Spør også om samlet fraktkostnad.

Dersom du skal drive makro er en kort midtkolonne (short column) kjekk. Spør evt om pris på dette.

Jeg bestilte noe lignende fra samme selger og fikk stativ trygt hjem.

Lenke til kommentar

Mange som tar bort den litt fleksible platen (kort) mellom hurigplata og kamera, for å få mer stabilitet på RC2. Jeg har ikke tester det.

Går jo an å kjøpe 488 hodet uten QR, og kjøpe en AS-kobling i stedet. På BH-photovideo kommer plate og QR på ca 4-500 kroner. Og det går for å være de mest stabile.

For min del, så tenkte jeg at jeg prøver RC2 først, og om jeg ikke er fonøyd, bytter jeg ut til en ArcaSwiss plate i steden. Den er jo bare å skru rett på hodet uansett.

Lenke til kommentar

Til dere med karbonstativ: Det er som en carbonsykkel. Den er lett, og tåler mye i forhold til vekten, men får den seg en kilevink er HELE ramma ødelagt, og kan kastes. Med stativ så er det det samme, et ben er ubrukelig om den får et hardt støt. Aluminium derimot er lett det og, og tåler MYE MYE MER, og kan bøyes uten å knekke. Hvem i realiteten vil kaste et stativ fordi det er /litt/ skjevt (Marginalt)

Det som bøyer et alustativ knekker et carbonstativ, noe man bør tenke på ;)

Lenke til kommentar
Hvem i realiteten vil kaste et stativ fordi det er /litt/ skjevt (Marginalt)

Om det ikke hadde blitt kastet, så hadde jeg iallefall begynt å tenke på nytt.

Det er vel fordeler og ulemper ved alle typer.

Hadde jeg hatt bærer, skulle jeg gått for et trestativ.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor gått tåler Manfrotto M055 XPROB vann og kulde? Jeg må bytte ut mitt Velbon 600R fordi jeg har "badet" for mye det. Sliter med å få ut beina, da vann legger seg inni stativet og skaper en form for trykk regner jeg med. Vassing i makrosammenheng er måten å ødelegge det stativet på, for de som lurte. ;)

Tror jeg både vil ha et kulehode og et treveishode. Tenkte litt på M488 RC2. På kulehodet ønsker jeg hurtigkobling. Dette skal hovedsakelig brukes til makro. Til landskap ønsker jeg et treveishode, hvor jeg har vurdert et M804 RC2. Mer usikker på treveishode, men har lite kunnskap om de. At jeg valgte ut det nå, var at det var eneste på JPs nettsider. Helt klart en fordel for meg å handle gjennom jobben.

Men stativet først. Tåler det vann?

Lenke til kommentar

Jeg har dette kulehodet du kikker på og jeg er svært fornøyd med mitt. Har enda ikke opplevd at det har krypi noenting, selv ikke med 70-300 på.

Stativet mitt er vel noe tynnere enn det du kikker på om jeg tenker på rett stativ, men samme konstruksjonstype..

Vil nok tro ferskvann vil gå bra så lenge det ikke er noen sår i lakken så fuktigheten kan trenge under lakken å danne rust.

Har hatt mitt staiv såvidt nedi vannet noen ganger å har ikke merket noen problemer av den grunn...

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Det har jeg liten erfaring med så det må noen andre svare på, men har du tenkt noe i retning karbon da?

Det ruster hvertfall ikke... Vanntett er det også... :p

Ser på stativet mitt at det går an å skru av hvert bein så da tar vel det bort den vacuum greia du nevner..

Lenke til kommentar

Xprob M055 er ganske likt M190. Begge er aluminium, men M055 er tyngre og mer solid. Har vurdert M190 også, og godt mulig det er bedre til mitt bruk.

Jeg sliter ikke med rust, men at vann siger inn gjennom leddene i stativet. På den måten blir det vanskelig å få ut beina.

Nå er Velbon 600R-en min praktisk talt ubrukelig. Jeg har mistet én plastikknott i det jeg tok dette bildet. Som man ser var det temmelig tyk mose, og knotten (som allerede var løs) ble liggende. Jeg oppdaget det med en gang, men hadde ikke sjangs til å finne det. I tillegg mistet jeg hurtigløsningen til stativet for et par dager siden, men som selvfølgelig ikke er verre enn å bestille inn. Største problemet er selvfølgelig at jeg ikke får ut beina. Og det er bare drøyt irriterende.

Lenke til kommentar

Det kan jeg godt forstå, men som mulig løsning til vacuum problemet ditt.. Hva med å borre et bittelite hull i toppen av hvert bein så det fritt kan strømme inn luft både oppe og "nede".. Burde forhindre at det oppstår vacuum i toppen av foten. Om det funker i lengden vet jeg ikke, men verdt forsøket kanskje iom at du likevel vurderer å pensjonere det...

Lenke til kommentar

Mulig det kan funke. Nå vet jeg ikke om vakum er den riktige betegnelsen på "feilen", men siden det er vann mellom leddene blir det veldig mer trykk? Har ikke hatt naturfag på halvannet år...

Få k-ryeng innom tråden. Han har alltid noen kloke ord på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...