Gå til innhold

Bedere vei i Albani en nor Norge


-Night-

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2540329.ece

 

 

Om få år vil Albania, regnet som Europas kanskje fattigste land, ha 759 km med motorvei. Norge, regnet som verdens rikeste land, har i dag 221,7 km.'

 

 

Motorveieksplosjonen i Albania føyer seg inn i rekken av voldsomme veiprosjekter i det som gjerne betraktes som fattige land, i Øst-Europa. En oversikt satt sammen av privatpersoner på nettjenesten bedreveier.org viser at land som Kroatia, Serbia, Montenegro, Romania og Albania har bygget eller er i ferd med å bygge stamveinett med firefelts motorveier mellom de store byene og mot grensene til sine naboland. Albania har vært det eneste europeiske landet utenom Island som ikke har hatt noen motorveier.

 

 

---

 

 

Jeg menner det er på tide at norge pøsser in flere hundre mrd. kroner i vei og får bygd vei mellom amme store byer innen 2020!

Endret av Nightmeare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke flere motorveier er nødvendig.

 

Oppussing av veinettet? Absolutt.

 

Hadde tenkt å bruke folketall som et argument her, men det viser seg at det bor flere folk i Norge enn i Albania..

 

Albania: 2008 estimate 3,600,523

Norge: 2008 estimate 4,752,735

 

Kilde: Wikipedia

Endret av Rasch
Lenke til kommentar

bygg er sikkerlig stamnett først så kun 1600km

kun 900m om dagen om de tar det over 5 år som er fult mulig de må bare ikkve være så jevla gjærrige stapp alt av penger som kommer fra billister tilbake til veien + mye penger fra olje fondet ha folk som jobber 24 timer i døgnet 365 dager i åretpost-91067-1216265839_thumb.jpg

Endret av Nightmeare
Lenke til kommentar
Tror ikke flere motorveier er nødvendig.

 

Oppussing av veinettet? Absolutt.

 

Hadde tenkt å bruke folketall som et argument her, men det viser seg at det bor flere folk i Norge enn i Albania..

 

Albania: 2008 estimate 3,600,523

Norge: 2008 estimate 4,752,735

 

Kilde: Wikipedia

Men Albania har mye mindre areal enn Norge. Igjen ifølge Wikipeida er arealet til hele Albania mindre enn 1/3 av Østlandet. Tenk deg en befolkning litt mindre enn hele Norge presset inn på 1/3 av Østlandet så skjønner du hvor tett de har det der. Da er det opplagt at det er mye trafikk, og at motorveier lønner seg. Norge er mye mer spredt bebygd, og da må man ha et mer "utspedd" veinett med lavere motorveiandel for å kunne tjene hele landet på en fornuftig måte.

 

Hvorvidt motorveier bør bygges er i min mening en samfunnsøkonomisk vurdering. Man må rett og slett vurdere om det er så mye trafikk at man trenger motorvei for å ta unna trafikken på en effektiv/økonomisk måte, eller om man kan klare det samme med en vei av lavere standard. For eksempel på E6 over Dovre er trafikkgrunnlaget så lavt at det vil antagelig bare være bortkastet penger å bygge motorvei der de neste tiårene. Det holder godt å utbedre vanlig tofelters vei. Samme gjelder hovedtrafikkårene mellom Øst- og Vestlandet, men hvis man bestemmer seg for å bygge ut én hovedtrafikkåre over Huakelifjell kan det være grunnlag for motorvei på iallefall deler av strekningen.

 

Men E6 sør for Lillehammer og nord for Trondheim (nordover til Steinkjer) derimot er såpass tett trafikkert at det antagelig vil lønne seg å bygge ut motorvei. Samme med E18 hele veien til Kristiansand. Så det er grunnlag for å bygge langt mer motorvei, men jeg tviler på at det (ennå) er grunnlag for et motorveinett som Nightmeare foreslår.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...