Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18 år og tung mc


Anbefalte innlegg

To kamerater av meg tok mellomtung lappen litt tidligere iår. Betalte like over 10k. Dette var i Haugesund. De har begge lettlappen fra før, men om det har noe å si vet jeg ikke.

 

 

At de hadde lettlappen fra før, har ganske mye å si.

A1 og A er det samme, med noen få unntak.

Det betyr at om du har A1 fra før, er det bare litt kjøring på kjøreskole med en større og tyngre sykkel som skal til, siden man har tatt nesten alt på A1 allerede, og da er det ikke så mye man trenger i tillegg.

Dette som heter kjøring på bane, er det eneste obligatoriske som gjennstår, dette eksisterer ikke på A1, men dette må man ta på A.

Dersom teorien er gått ut, må man ta denne på nytt.

Denne står i 3 år nå, så om man tar den når man er 16 og holder på med A1, står den til man er 19, men husk og ta hennsyn til sommer/vinter.

 

Selv synes jeg dette med mellomtung er en bra ting.

Jeg kjører nå 125ccm, og synes dette og mellomtung er viktige år.

Det er greit å innhente kjøreerfaring med litt lite motorkraft før man hiver seg på en fulleffekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt riktig som Scotty sier. Du kan godt kjøre 1000ccm når du er 18år, forutsetter at den har 0.16kw per kilo. Du får kjøpt type-godkjente nedstrupingskit på f.eks greybikes.no

 

Men en 600ccm holder mer en nok IMO. :)

 

Tatt fra vegvesen.no:

 

En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.
Lenke til kommentar

Er vel mye bedre å kjøpe en Ninja 250r , ha den i noen år .Og deretter selge den og kjøpe noe kraftigere.

 

Selv har jeg kjørt moped og scooter . Og stusser på om jeg skal hoppe rett på 600 kubikk + ,eller kjøpe en Kawasaki Ninja 250r .

 

Og får å være helt ærlig så har jeg fortsatt ikke bestemt meg. Og mye av det handler om image og hva slags budskap man ønsker å sende .

 

Har kjempelyst på Honda CBR600RR ,men å kjøpe en førstesykkel som er såpass kraftig tror jeg er jævlig dumt.

 

Hadde mellomtung vært must uavhengig av alder så hadde valget vært enkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...