TanglewoodD Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Heisann! Lurer litt jeg da, tenkte jeg skulle ta tung Mc @ Mellomtung etter sommeren, men har da noen spørsmål. Jeg kan ikke kjøre over 600ccm og 34hk som 18-20åring? ( Må vel gå 2 år med "mellomtung" før jeg kan få tung?) Prisen på det? Trafikkfagskolen her sa mellom 15-20 tusen kr, mens jeg har hørt av andre på en rundt 12 000kr. Jeg kan kjøre mer enn godt nok sykkel, både 50 og 400 vil jeg tro, har moped lappen og har bil lappen. btw, mye er det i forsikring på en KTM 250-550 SM på en 18åring? Er det noe å tenke på i hele tatt? Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Du kan ikke kjøre over 34hk på mellomtung lappen, kan godt strupe ned 1100ccm hvis du vil. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Som sagt så er det ikke noe ccm grense for mellomtung, så det kan like så greit være en 1000ccm. Så lenge det er 34hk og riktig weight/power ratio. Ja, det går 2 år før du får automatisk får tung lappen. Prisen på lappen varierer veldig på hvor i landet du bor. Er vel egentlig bare å ringe til de nærmeste trafikkskolen og skrive ned noen priser og sammenligne. Det som er realistisk er at lappen ligger på 15-20k, om du ikke har kjørt særlig mc fra før. Har man veldig god erfaring så trenger man langt færre kjøretimer såklart. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Fikk beskjed av kjørelæreren min, som er kjørelære på MC også, at grensa er på 34hk, og 60ccm.. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Fikk beskjed av kjørelæreren min, som er kjørelære på MC også, at grensa er på 34hk, og 60ccm.. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Det finnes ingen ccm grense. "En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg." Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ja, men fortsatt usikker på det med ccm så lenge kjørelæreren min sa det så bestemt som han gjorde.. Så det ikke sto noe om det da men.. Lenke til kommentar
Devner Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Fikk beskjed av kjørelæreren min, som er kjørelære på MC også, at grensa er på 34hk, og 60ccm.. Hva, bare 34hk, rart, har selv en orginal 98'mod Suzuki DR350SEW med 30hk, og DRZ400 kan ha mellom 38-40+++ hk. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Fikk beskjed av kjørelæreren min, som er kjørelære på MC også, at grensa er på 34hk, og 60ccm.. Hva, bare 34hk, rart, har selv en orginal 98'mod Suzuki DR350SEW med 30hk, og DRZ400 kan ha mellom 38-40+++ hk. Derfor det finnes strupe-kit Pluggen: Hvis du hører med kjørelæreren din og sier at det ikke står noe om ccm grense, så kommer han nok til å forklare at det blir litt dumt å strupe ned en 1000cc pga 34hk på en slik motor gir for dårlig drag. Vil tipper at han ikke sa det som en regel at det skulle være 600ccm, men heller en realistisk anbefalning. Om det skulle vise seg at han mente 600ccm som et lovverk så tar han jo tydeligvis feil. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Var det han sa da, men kan jo hende endringer i ettertid har gjort om på dette.. Er jo tre år siden jeg tok lappen å det var da jeg prata med han om det Men ja, er jo ikke noe poeng i å strupe ned en 1000ccm Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Forsikra på nakensykler/enduro er ikke så halvgæren for ungdom. Er laangt dyrere for en R-sykkel pga prisen for kåper. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Er langt dyrere pga. R´en som står for Racing tenker jeg Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 R står for racing ja, men det har ikke noe med saken å gjøre. Forsikringa på R er så dyr fordi R sykler er i langt flere ulykker enn noen andre sykler. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Men hva skulle man gjort uten Racingsykkler? Jeg elsker dem! Eneste jeg kunne hatt istedenfor Racing er supermotard. Men OT, Jeg var usikker når jeg begynte på lappen i vinter selv, men etter mange dager på internett ble jeg helt sikker på at det ikke er noen grense på antall ccm. Grensa er som sagt på 25kW≈34HK, og det forholdet på 0.16. Det finnes ganske få mellomtunge sykler, og de er ofte ganske dyre. De fleste ligger på 60 000+. Når jeg gjorde research på det å strupe ned en større sykkel, fikk jeg til svar mange steder at du kunne møte noen vriene mennesker på biltilsynet når du skal omregistrere sykkelen. Derfor droppet jeg mellomtung, og kjøpte meg en 125cc som jeg skal putre rundt på i to år. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Som sagt så er det ikke noe ccm grense for mellomtung, så det kan like så greit være en 1000ccm. Så lenge det er 34hk og riktig weight/power ratio. Ja, det går 2 år før du får automatisk får tung lappen. Prisen på lappen varierer veldig på hvor i landet du bor. Er vel egentlig bare å ringe til de nærmeste trafikkskolen og skrive ned noen priser og sammenligne. Det som er realistisk er at lappen ligger på 15-20k, om du ikke har kjørt særlig mc fra før. Har man veldig god erfaring så trenger man langt færre kjøretimer såklart. Okei, takk for det mest utfyllende svaret av alle! Jeg får høre hva minimumkravet på kjøretimer er.. For 20 000 for enda et førerkort er mye penger. Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Da jeg tok mellomtung i fjor sommer betalte jeg 14000 for alt. Hadde 6 kjøretimer utenom det obligatoriske. Timeprisen der jeg tok (fr.stad i østfold) var 550 kr. Ang. forsikring så er det mye som spiller inn på hva du ender opp med, for en 04 Husqvarna 250 forsikret på faren min med meg (18år) som bruker/medeier betaler jeg 4900 i året for delkasko og dekker da alt utenom hvis jeg skulle gå i bakken av egen skyld. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Da jeg tok mellomtung i fjor sommer betalte jeg 14000 for alt. Hadde 6 kjøretimer utenom det obligatoriske. Timeprisen der jeg tok (fr.stad i østfold) var 550 kr.Ang. forsikring så er det mye som spiller inn på hva du ender opp med, for en 04 Husqvarna 250 forsikret på faren min med meg (18år) som bruker/medeier betaler jeg 4900 i året for delkasko og dekker da alt utenom hvis jeg skulle gå i bakken av egen skyld. Okei, 14 000 var absolutt ikke galt! Bor i Sarpsborg, å så vidt jeg vet, er det bare 2 trafikkskoler som har tung/mellomtung MC. Vi får se! Håper det blir under 20 000kr! =P takk for alle svar! Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Den beste måten for å finne ut hvor mye forsikringen vil koste er ganske enkel: Ta en ringerunde rundt til forskjellige selskaper. Et selskap kan ta over dobbelt så mtye som andre. Hør med terra, de er noen ganger rimeligere på mc. Ellers får du ofte rabatt med å samle forsikringer, bruke sikkerhetsutstyr, kanskje egen garasje etc. Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Skal selv ta MC lappen til neste år .. Har skrevet meg på ventelista men jeg er 24 så jeg slipper vel tullet med å maks 34 hk og mellomklasse ?? Lenke til kommentar
siggii Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 ja, slipper det. Men er ikke så lurt å begynne med en kjempesprek sykkel, det er farlig mye krefter som skal kontrolleres. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 To kamerater av meg tok mellomtung lappen litt tidligere iår. Betalte like over 10k. Dette var i Haugesund. De har begge lettlappen fra før, men om det har noe å si vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå