Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å bli en bedre fotograf?

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har fått et ganske "stort" oppdrag mtp. Hva jeg skal gjøre, for et nokså stort firma. Jeg kunne hevdet selv at jeg er nokså habil i min "nisje" men allikevell er den store nervøsiteten for å drite meg totalt ut der. Bruker et nikond200, har 18-55, 10-20, 80-300 som objektiver. På kameraet kjenner jeg til P/A/M/S funkjsonene selv om jeg ikke har den tilstrekkelige evnen til å forutsi hvilken nøyaktige lukkertid etc. jeg bør ha til enhvertid i ethvert lysforhold. Jeg tenkte å pløye totalt igjennom Thom Hogans guide for d200, men teoretisk sett: Hvis dere hadde vilje til å bruke 4-5 timer hver dag i ca. 1 måned for lære og bli aller mest mulig habil både med kamera og photoshop/camera raw, hvilken litteratur, videor, internett sider ville dere pløyd igjennom for å komme på et mye høyere nivå til å bli profesjonell. Jeg kan min vei rundt photoshop i tilstrekkelig grad til at jeg kan basics, og en smule på layersiden, men siden det er så viktig, på hvilken måte ville dere gått fram til å lære aller mest på den mest effektive måten her, både når det gjelder å kjenne til interface i photoshop og div. teknikker? Hva bøker, guider?

Blir en smule patetisk dette, men det måtte vell komme: ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For photoshop er det etter min mening bare tre ting som gjelder:

tutorials, tutorials og tutorials

Muligens bare 'min' måte å lære på ..men 98% av det jeg kan i photoshop har jeg lært gjennom ..jepp ..tutorials :)

www.wrigleyvideo.com minns jeg var en av sidene jeg virkelig satte pris på

eller er det vel bare å søke på tutorials og photoshop, så finner du sikkert et par..

er litt tilhenger av samme stilen på hardware også.. leke seg masssse funker ivertfall bra for meg..

Lenke til kommentar

Fotograf eller photoshopper?

Det nytter ikke å sitte inne og lese seg til å bli en bedre fotograf. Ta egne bilder, og se på andres bilder (gjerne innenfor samme sjanger). Forsøk å forstå hvorfor enkelte bilder er gode, og andre ikkev - lys og komposisjon etc. Når du tar egne bilder, så forsøk å legge merke til hvilke forhold lysmåleren ikke takler.

Lenke til kommentar

Hvis overhodet mulig: knytt til deg en veileder som du betaler for råd og hjelp.

Det er få grenser for hva man kan klare å lære seg selv ved egentrening kombinert med å lese, men alt går mye fortere dersom du har en god veileder.

En god veileder vil du kunne bruke til å få råd om de ulike stegene; planlegging av fotosesjoner, etterarbeid, oppdragshåndtering osv. Dersom det er ok for oppdragsgiver kan du og ta med veileder på særlig viktige ting, hvis det passer.

Du kjenner kanskje allerede en dyktig fotograf som har en personlighet som gjør at du kan ta imot kritikk / råd fra og som du kan spørre? Hvis ikke spør deg for på yrkeskkolen, i fotoforretningen, lokalavisa, ...

Lag en avtale som tydeligjør forholdet mellom dere, pris, hvordan timer beregnes (epost, tlf, møter, sessions, reise), rettigheter til arbeidene, osv.

Jeg er ikke fotograf, men dette gjelder i grunnen uansett felt. Forskjellen er bare hvor man leiter etter veileder :o)

Lenke til kommentar

Det er en jobb der jeg skal besøke en av deres stasjoner og knipse bilder for å fange inn essensen av dette firmaet, dvs. Selve industrien, dagen etter skal jeg reise til hovedstaden for å besøke et stort sportsarrangemang, senere et stort fest arrangemang som bildene skal vises på projektor. Jeg får ganske liten tid til å redigere bildene, så da må jeg finne en fin måte på å skape en veldig god og effektiv arbeidsflyt. Det ble nevnt noe ala 40 bilder, og dette skremmer meg kanskje litt siden hovedgrunnen til jeg fikk dette oppdraget var fordi bildene mine jeg hadde tatt igjennom flere måneder ble vist i en stor sal, med flere hundretallspersoner og norges eneste prof solistkor sang mens de ble vist slideshow. Bildene her tok jo flere måneder å få istand, med hundrevis av timer til fotografering og redigering. Så er litt småredd for hvordan jeg skal opprettholde den gode kvalitet jeg hadde, på få timer.

Lenke til kommentar
Det er en jobb der jeg skal besøke en av deres stasjoner og knipse bilder for å fange inn essensen av dette firmaet, dvs. Selve industrien, dagen etter skal jeg reise til hovedstaden for å besøke et stort sportsarrangemang, senere et stort fest arrangemang som bildene skal vises på projektor. Jeg får ganske liten tid til å redigere bildene, så da må jeg finne en fin måte på å skape en veldig god og effektiv arbeidsflyt. Det ble nevnt noe ala 40 bilder, og dette skremmer meg kanskje litt siden hovedgrunnen til jeg fikk dette oppdraget var fordi bildene mine jeg hadde tatt igjennom flere måneder ble vist i en stor sal, med flere hundretallspersoner og norges eneste prof solistkor sang mens de ble vist slideshow. Bildene her tok jo flere måneder å få istand, med hundrevis av timer til fotografering og redigering. Så er litt småredd for hvordan jeg skal opprettholde den gode kvalitet jeg hadde, på få timer.

Photoshop:

Jeg antar sterkt at du tar bildene dine i Raw format da er det en ting som kan gjøre det UHYRE mye raskere å redigere, er det snakk om at du har la oss si MASSE bilder fra samme lyssetting og slikt så finner du katalogen de er i velger alle samme og drar hele bunchen inn i photoshop samtidig, slik kan du justere lyst farge kontrast osv osv på alle bildene samtidig, etterpå må du gå over bildene dine og små justere det er sikkert, men om alle skal være mer lys sterke , ha mer skarphet ha en linse vignett osv osv så sparer dette lille tipset uhorvelig med tid.

Fotografering:

Om du er usikker på hva du skal stille inn kamera på der og da må du nok bare lese litt om akkurat dette, kanskje stille inn kamera roughly før du møter opp prøv deg litt frem her før du møter opp i det minste om du har dårlig tid, jeg sliter med dette selv og skal nå snart lage en tråd der jeg også har spørsmål. :)

Dette med å ta 40 bilder må du ikke tenke for mye på, nå i den digitale alder er det bare å knipse i vei, skal du ta bilder i en time kan du ha tatt 720(potensielt, ikke nødvendig) bilder (om min matte er korrekt er det ett bilde hvert 5t sekund, blir veldig flaut om jeg bommet her :) ) alle disse bildene er selvfølgelig ikke mesterverk kanskje du blir litt skjelven på slutte av time så du ikke få fokusert så alt for godt da begynner du å ta 5 bilder der du vill ha ett bra bilde, just in case. Men det viktigster er om noe faller deg in, ta ett bilde fra gulve eller opp under taket med akkurat den dingsen fokusert osv osv.. så ta det bildet, ikke nøl. Lurer noen på hva faen du gjør der nede krabbende på gulvet så vet du bare at de ikke vet hvordan man tar spesielle bilder.

Jeg vill også si du må slappe av når du jobber slik at ideene kommer, men det er noe som bare funker for noen(eks. meg) ikke for alle...

Enda en ting, Anew nevnte dette tidligere men jeg vill utdype litt. Gå inn i bildekritikken på dette forumet. Kritiser bilder, det hjelper både deg og de du kritiserer så lenge som du faktisk ser på bildene og finner ut hvorfor du liker dem eller hva du ville gjort anerledes. Mye du da kommer på kan være ting du aldri hadde tenkt på.

Dette ble vist en litt lang post, håper du gidder å lese den og det faktisk hjelper litt :)

Jeg er ikke proff men jeg har mine meninger. :)

Lenke til kommentar
... litt småredd for hvordan jeg skal opprettholde den gode kvalitet jeg hadde, på få timer.

Det er vel neppe noen som forventer samme kvalitet på slutten av dag to som for flere måneder. Har du mulighet til det kan du jo forsøke å besøke stasjon/stadion på forhånd sånn at du kan vite litt mer om hva du vil forsøke å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...