Gå til innhold

Lasso tool i photoshop. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig ny med photoshop. Jeg driver å klipper ut objekter og personer i bilder som tilslutt skal bli et bilde collage (eller hva man kaller det).

Det eneste brukbare metoden jeg har funnet ut av hittil er å bruke lasso tool til å kutte ting ut av bildene. Problemet er at jeg blir litt upresis når jeg må kutte ut personen på å holde museknappen inne å kutte med musepekern. Er det noen mulighet å bruke noen andre tools utenom lasso, eller at man kan slippe museknappen på lasso toolen uten at hele greia forsvinner?

Spørsmålet mitt er kanskje vanskelig å forstå, men finner ingen bedre måte å forklare det på.

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 ulike metoder som jeg finner greie til å klippe ut ting fra bilder:

- Lasso Tool

- Pen Tool & Paths

- Layer Masks & Brushing

Etter du laget en seleksjon med Lasso Tool (LT) så kan du legge til mer ved å holde SHIFT inne, eller ta bort ved å holde ALT inne. Hvis du uheldigvis fjerner seleksjonen din helt, trykk CTRL + Z for å angre.

De to andre metodene er mer nøyaktige, og gir deg mer frihet. De er også forholdsvis lette å sette seg inn i, bare søk på Google så regner jeg med at du finner en del lesestoff... :)

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar

kanskje du vet allt.. men der er to lassotools.. magnetisk og frihånds (i tillegg kan du bruke tryllestaven)

når jeg skal klippe ut ting med hjelp av lassoen, bruker jeg å starte med den magnetiske.. zoomer ut så hele gjenstanden viser, og klipper denne grovt ut med magnetlassoen.

så zoomer jeg kraftigere inn på kanten og bruker frihånd/magnetisk/tryllestav etter hva jeg tror vil funke best for å finklippe rundt kanten.

som oslofreak sier.. bruk SHIFT og ALT for å fjerne eller legge til.

klipp alltid ut innenfor kanten på det du skal ha med.

Særlig hvis det er lite kontrast mellom det som skal klippes og det som ikke skal, så kan det være litt jobb.. ikke forvent at det skal gå på 3 min. bruk tid og gjør det nøyaktig, zoom skikkelig inn og følg hele snittet rundt ..da blir ressultatet bra

..når det begynner å bli kjedelig lett ..prøv å klippe ut noe hårete :)

Lenke til kommentar

Det er tre typer lasso tool. I tillegg til de to nevnt over her har du polygonal lasso. Denne er nok mye enklere enn ordinær lasso tool.

Start med et klikk, deretter flytter du musa og setter av neste punkt osv. Hvis du angrer på noen punkt så kan du bare trykke Backspace og trykke deg tilbake punkt for punkt.

En viktig ting er at du avslutter med å ende opp og sette punkt der du begynte. Du kan også avslutte ved å dobbeltklikke.

For å finne Lasso Tool holder du nede lasso-knappen på verktøypaletten.

Som nevnt over her så har du også masker. Dette er litt mer avansert, men veldig mye mer fleksibelt.

Mye bra nybegynner-info finner du hvis du lener deg tilbake og ser på videoen her: http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/intro/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...