Gå til innhold

Hjelp, vil sikkre det trådløse nettet mitt

Anbefalte innlegg

Eg har nå hatt trådløs nettverk eit godt år nå, og etter mye bebyggelse rundt huset har det blitt mye nye naboer osv, eg kan selv søke opp 2 andre routere i nerheten. og eg har ingen sikkerhet på mitt nettverk så hvem som helst nabo kan koble seg på og bruke mitt internett, noe eg har på følelsen at skjer av og til, fordi hender nettet mitt blir utroligt tregt til tider, så eg skulle ha laga til noe sån at bare 4 maskiner i huset får mulighet til og koble seg opp mot min router.

Eg har logga inn på ein side hvor eg kan fikse forskjelligt på min router deriblant er det noe som heter security og på access control det står det 32 felt nedover hvor man kan skrive inn mac adress? i dem, va er mac adress? og er det dette eg roter med for og få gjort så bare visse maskiner får tilgang?

Routeren min er av merke SMC.

post-120968-1216252766_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MAC adresse er en unik adresse for nettverksenheter. MAC filtrering gir ikke all verdens sikkerhet, men med mindre du har en haug med nerder i nabolaget kan det hjelpe en del. I tillegg bør du også slå på kryptering, endre SSID navnet fra standard og slå av SSID broadcasting samt endre passordet til routeren om du ikke har gjort det.

MAC adressen til en PC finner du enklest ved at du i Windows klikker start + kjør og skriver CMD og deretter trykker enter.

I den svarte ruten som dukker opp skriver du IPCONFIG/ALL og trykker enter igjen. Da får då opp en liste over maskinens nettverkskort.

MAC adressen er en rekke med tall og bokstaver gruppert i 6 par. Står Fysisk adresse foran i norsk Windows. Eks. 00-ff-03-22-12-03-f4

Endret av trn100
Lenke til kommentar

MAC-adresse er satt på nettverkskort men kan overstyres av nettverksdrivere/BIOS/operativsystem. Denne er unik og vil ikke endre seg med mindre du selv overstyrer.

Men den gir absolutt ingen sikkerhet. Det eneste som sikrer trådløse nettverk er kryptering (Settes på router og på alle PCer som skal nå routeren). benytt hden høyeste kryprteringsgraden som alle enhetene dine takler og lengst mulig krypteringsnøkkel (frase) med blanding av store/små bokstaver, tall og andre tegn.

Lenke til kommentar
MAC-adresse er satt på nettverkskort men kan overstyres av nettverksdrivere/BIOS/operativsystem. Denne er unik og vil ikke endre seg med mindre du selv overstyrer.

Men den gir absolutt ingen sikkerhet. Det eneste som sikrer trådløse nettverk er kryptering (Settes på router og på alle PCer som skal nå routeren). benytt hden høyeste kryprteringsgraden som alle enhetene dine takler og lengst mulig krypteringsnøkkel (frase) med blanding av store/små bokstaver, tall og andre tegn.

Er på ingen måte sikkert det heller, men flere bekker små liksom! At MAC filtrering ikke gir noen sikkerhet i det hele tatt er feil! Det bidrar det også, på samme måte som kryptering, skjult SSID, innsnevring av utdelte IP adresser og diverse tidligere nevnte og unevnte ting som altså hver for seg ikke heller er helt sikkert men som sammen bidrar til en bedre sikkerhet tross alt.

Det høres av og til ut som om nesten alle her har kunnskapen som trengs for å bryte seg inn i trådløse nettverk, men de fleste har nok bare sett dokumentaren på TV2 og bare vet at det er mulig uten å ha en anelse om hvordan ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...