Gå til innhold

Spørmål om treningsprogram og intensivitet

Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Heisann :)

Jeg er en gutt på 15 1/2 år, som har ett par spårsmål om styrketrening, håper noen av dere gamle travere innen dette kan hjelpe meg litt :)

Jeg har i en 2 måneders tid nå trent ganske fast med vekter, og jeg har blitt betydelig sterkere (gått opp fra 5 til 10 kg på biceps curls og flies) , men jeg har en del spørsmål om det jeg gjør faktisk er riktig :S

Først vil jeg nevne at jeg trener en GOD del fotball + utholdenhetstrening på egenhåd. (blir faktisk to økter på 1,5 timer om dagen, tre dager på rad nå de neste ukene før Norway Cup) så jeg er ikke ute etter no "big and bulky, Stalone look" :p , men kun å øke muskeø mengden min såppas at det synes :)

Jeg er ca. 118 høy og veier rund 60 kg... jeg er altså ganske tynn (:O)

anyway, spørsmål for ya :

1. Jeg har til bare ett par uker siden ikke hatt noe ordentlig oppleg, bare løftet litt når jeg har hatt lyst/har giddet. Men når jeg begynt med ett fast program :

2x10 rep. 10kg Biceps curls

2x10 rep. 10kg Fliers

2x10 rep. Pushups (mest som oppvarming)

(Detter gjøres ikke i denne rekkefølgen, da jeg i stedet bryter det opp i to "økter" med 10 pushups, 10 bicepscurls og 10 fliers x2.)

Har jeg vokst betydelig. Som sagt ovenfor har jeg lagt på det dobbelte på dumbellen'e og ser at jeg har blitt noe større :)

spørsmålet mitt er, overser jeg no meget viktig? Jeg trener som sagt fotball, så noe leg-splitt er jeg ikke interesert i, da dette vil gå utover farten og utholdenheten min.

Jeg har vurdert å legge inn 2x10 lateral raise får skuldrene, jeg har også benk og stng til benkpress.Men er dette noe vits når jeg ikke er ute etter å bli veldig stor og sterk?

2. Når jeg trener hender det at jeg tar ett par minutters pause imellom øktene, da det blir letter å løfte etter en pust i bakken, er dette riktig, eller ødelegger jeg effekten av treningen ved å senke intensiviteten?

Takker for svar.

Ps: sett gjerne opp et "tre dager i uken" opplegg for meg med nevnte ting i minne for meg :)

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem å trene benk, du blir garantert ikke stor og sterk over natten uten at du merker det. Du blir sansynligvis ikke "stor og sterk" på et år en gang hvis du ikke går veldig spesielt inn for det både med tanke på kosthold og måten du trener på, så den bekymringen kan du bare legge helt fra deg.

Er helt greit å ta et par minutter pause mellom settene. Hvis man trener hovedsaklig for styrke og ikke størrelse, så er det bare gunstig å være litt uthvilt mellom settene.

Og ben styrke er sansynligvis det aller viktigste man kan trene opp som fotballspiller. Riktig styrketrening av ben vil gi gevinst både i spenst, hurtighet, utholdenhet og ikke minst kraften bak skuddene. Du gjør ikke slik som

uten å trene bena for å si det sånn.
Lenke til kommentar

Det er sant som hagfors sier. Beina er faktisk noe av det viktigste! Tren eksplosiv styrke, og jeg tror du kjapt vil merke forskjellen.

Men en ting stusset jeg litt på.

"Jeg er ca. 118 høy og veier rund 60 kg..." Dette må da være en skrivefeil? :)

Uansett burde du trene hele kroppen. Da vil du bli en mye tøffere spiller ute på bana, med noen kilo muskler ekstra blir du mye hardere i duellene! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Det er sant som hagfors sier. Beina er faktisk noe av det viktigste! Tren eksplosiv styrke, og jeg tror du kjapt vil merke forskjellen.

Men en ting stusset jeg litt på.

"Jeg er ca. 118 høy og veier rund 60 kg..." Dette må da være en skrivefeil? :)

Uansett burde du trene hele kroppen. Da vil du bli en mye tøffere spiller ute på bana, med noen kilo muskler ekstra blir du mye hardere i duellene! ;)

Haha ^^ skulle vel stå 185 der tenker jeg.

Eller så er ikke beina ett problem, å trene de også når jeg trener styrke blir bare unødvendig ,da vi trener disse i div. øvelser på trening.

Eller så har jeg faktisk ingen ønsker om å se ut som noen av de "bulldoserene" på laget :p de er store og tunge, gode i man mot mann dueller, ja, men de merker veldig fort de ekstra kiloene. Her velger jeg utholdenhet over muskler, for å sette det litt på spissen :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, tror ikke du skal bekymre deg for å bli noen bulldoser!

Selv er jeg 5cm kortere enn deg, og veier 68 kilo, men er likevel langt ifra noen bulldoser. :p

Men angående beintreninga så vil jeg bare få sagt at om du trener riktig, vil du faktisk bli hurtigere enn det du er nå.

Likevel ville jeg ikke tatt øktene alt for tungt før norwaycup, det er viktig å ha bra med overskudd før du skal dit.

Jeg fikk i allfall merke det når laget mitt dro til sverige på fotballcup før i sommer.

Anyhow, lykke til ;)

Lenke til kommentar
Eller så er ikke beina ett problem, å trene de også når jeg trener styrke blir bare unødvendig ,da vi trener disse i div. øvelser på trening.

Hva legger du i at du trener beina på fotballtreninga? Utholdenhet? Det vil nok være en fordel å bygge mer styrke i beina, og det kan jo tenkes at det kan virke preventivt med tanke på f.eks. kneskader uten at jeg skal si noe sikkert.

Knebøy er iallfall en av de øvelsene "alle" bør ha i programmet sitt. Det finnes også undersøkelser som viser at eksplosiv beintrening (knebøy ned mot kasse, box squat, er et godt eks.) kan gi bedre sprintstyrke og høyere hopp. Det er vel ikke uten grunn at sprintere trener mye beinstyrke, uten at de ser ut som kjøttberg. I tillegg er det nok smart å legge inn markløft som styrker hele kjernemuskulaturen. Om du skulle ønske å starte med en eller begge øvelsene er det imperativt å fokusere på teknikk.

Du blir iallfall ikke noe berg av å kombinere bøy med den treningsmengden du har på utholdenhet.

Artikkel om trening av bein og fotball.

Soccer training and conditioning

(Disclaimer: Jeg er ingen ekspert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...