Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ubrukelige filer ved navnskifting

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at hvis jeg prøver å skifte navn på en mappe eller en fil så får jeg en pop-up med en beskjed at hvis jeg endrer navnet på filen så blir filen ubrukelig..

Dette er blitt veldig irriterende så jeg håper noen her kanskje sitter med et svar.

Bilde av pop-up'n..

post-166566-1216243769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke fordi du endrer navnet, men du prøver å endre typen. Og da er en slik melding på sin plass.

Filtypen er en helt grunnleggende sak. F.eks så betyr .exe at det er en programfil som skal kjøres, mens .txt betyr at det er et tekst dokument som åpnes i Notepad e.l. Forandrer du typen så fungerer ikke filen lenger.

Microsoft har dessverre, i sin uendelige visdom, bestemt at utforsker ikke trenger å vise filtypen. Dette er det første jeg konsekvent forandrer på når jeg installerer.

Lenke til kommentar
Så da må jeg altså forsette å skrive .mp3 - .txt osv osv ?

eller kan jeg forandre på dette ?

Du kan velge om explorer (programet som viser filene dine) skal vise deg ekstensjonen på filen (altså eksempelvis .exe .txt .mp3 osv). Hvis du velger å la dem vise så må du selv passe på å ikke endre filtypen. Hvis du velger å ikke la dem vise så vil du ikke ha muligheten til å endre filtypen, men dermed samtidig ikke risikere å endre noe uten at du vil det.

Du endrer dette på: tools --> folder options --> view --> huke/avhuk "show extensions for known filetypes"

Det er verdt å påpeke at å endre ekstensjonen på filnavnet ikke faktisk endrer filen. Renamer du madonna.mp3 til skolestil.txt så er det fremdeles en mp3 fil, men siden ekstensjonen er nå .txt så vil operativsystemet automatisk prøve å åpne filen i notepad eller lignende når du dobbeltklikker den. Du kunne fremdeles brukt "åpne med" funksjonen og valg winamp, og filen ville spillt av normalt.

OBS OBS: Uansett om du slår av at explorer skal vise ekstensjonen på filnavnet, så vil filer som IKKE har et standardprogram assosiert med dem alltid vise sin ekstensjon. Eksempelvis .bin filer da de skjeldent er ment til å åpnes i bare ett spesifikt program, så du må altså følge litt med uansett (men du har jo denne påminneren fra windows i tilfelle du overser noe da).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...