Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor kan en lære seg om bil på nettet?

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år, og har ikke akkurat så mye peiling på bil enda (det er litt flaut, ja). Finnes det noen nettsider dere vet om hvor en kan lære seg om bil? Da tenker jeg på generelle ting, hvordan en skifter slitedeler, hvordan en monterer nye lykter, styling etc., hvordan forskjellige ting fungerer, hvor ting er plassert. Alt med andre ord. Både norske og engelske nettsteder fungerer fint.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan du skifter lykter osv lærer du egentlig bare ved å gå løs på din første bil, for hvordan sånne ting er skrudd sammen er forskjellig på alle biler. Når du skaffer deg en bil siden som du sikkert har lyst å skru på en eller annen gang anbefaler jeg deg å kjøpe en reperasjonshåndbok/Haynes. Der står det meste beskrevet hvordan ting gjøres på akkurat den og den modellen.

Noen sider jeg vil anbefale deg å sjekke ut:

ExpertVillage - en side med videoer som demostrerer hvordan ting gjøres på biler (en masse om vedlikehold og reperasjon av kjøretøy

Videoene er delt opp i mange steg og ting forklares på en veldig fint og lett forståelig "språk", slik at det blir lett forståelig selv for en som aldri har skrudd bil før.

HowStuffWorks - En som nevnte denne siden lenger opp her. HowStuffWorks forklarer hvordan ting fungerer og er satt sammen, alt ifra en bensinmotor funker og hvordan et elektrisk vindu virker. Gode beskrivelser og illustrasjoner gjør det lett forståelig.

Carbibles - Denne siden har også mye informasjon om virkemåter. Synes personlig denne faktisk er bedre enn HowStuffWorks. Gode illustrasjoner og MASSE informasjon.

Ellers kan du jo som sagt sjekke ut bilteknisk forumet her ja, Bilforumet og andre steder.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Kjøp en billig bil som er enkel å skru på, f.eks. Golf II eller III. Derette kjøper du deg Haynes-manualen, og et greit verktøysett (på en Golf klarer du deg med skralle og flattjern :p) og en garasjejekk. Så lærer du mens du holder på.

Du kan lese til øynene dine blir firkanten, men du lærer mest ved å skru selv.

Haynes har også noen generelle bøker, om bilstereo og styling.

Lenke til kommentar

Tusen takk for enda flere svar :) Veldig bra!

Kjøpe en kjempebillig bil og gå løs på den gidder jeg ikke, da jeg er i full gang med å kjøpe en Honda Accord til 95k-100k (2001 mod., lite kjørt etc.). Skal ta en titt på linkene dine skyhawk :)

Takk, igjen! :)

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er interressert i å lære meir om bil er det imo bedre å kjøpe ein billigare bil og fikse den opp i skikkelig stand. På denne måten lærer du mykje om bil og sparer samtidig penger (evt. bruker endel meir fordi du blir hekta :p).

Lenke til kommentar

Hva slags behov har du for å måtte vite mye om bil? Så lenge du ikke går med planer om å kjøpe noe du må skru på selv, så er det jo ikke nødvendig å kunne alt.

Les litt rundt, vær med kompiser/kjente, prøv ting selv osv. Det er ikke noe krav i samfunnet om at du skal klare store mekaniske "operasjoner" selv.

Den beste læringen får du uansett ved å prøve ting selv. Bilder og tekst vil aldri gi deg nok. Praksis er verdt så utrolig mye mer.

Lenke til kommentar
Tusen takk for enda flere svar :) Veldig bra!

Kjøpe en kjempebillig bil og gå løs på den gidder jeg ikke, da jeg er i full gang med å kjøpe en Honda Accord til 95k-100k (2001 mod., lite kjørt etc.). Skal ta en titt på linkene dine skyhawk :)

Takk, igjen! :)

Jeg kunne heller ingenting om bil for ett år siden, kjøpte meg en billig golf - og siden den gang har den blitt hellakkert, byttet en del paneler, montert gewinde, montert nye lykter rundt om, diverse småstyling, diverse rustfjerning etc. Jeg har gjort ALT selv, og har lært masse.

:)

Bare et tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...