Gå til innhold

Hvilken gammeltestamentlige lover gjelder for kristne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så de 10 bud gjelder ikke i den formen som den har i GT etter at jesus ble korsfestet?

 

Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus; 2 for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov. 3 For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, 4 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden. 5 For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til. 6 For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred

 

Kristne følger ikke loven, men Ånden. Og Ånden er ikke i konflikt med loven, sånn som mennesker i seg selv er.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
så de 10 bud gjelder ikke i den formen som den har i GT etter at jesus ble korsfestet?

 

Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus; 2 for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov. 3 For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, 4 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden. 5 For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til. 6 For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred

 

Kristne følger ikke loven, men Ånden. Og Ånden er ikke i konflikt med loven, sånn som mennesker i seg selv er.

 

spennende...ånden sier du?

Som i faderen, sønnen og den hellige ånd?

treenigheten?

Sist jeg sjekket var dette ifølge JV en demonisk vranglært som representerte antikrist :ermm:

 

Triangle.jpg

 

"From Aleister Crowley's Satanic Ordo Templi Orientis. Also has a dove under the all seeing eye of Horus the Egyptian Son god."

http://www.light1998.com/Phallus/trinity.htm

 

Sikker på at dine katolske våpenbrødre ikke representerer antikrist?

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...ox_idolatry.htm

 

 

Men du mener vell kanskje at JV ikke er kristen :blush:

Lenke til kommentar
Jehovas Vitne benekter vel ikke Ånden så langt jeg vet, men de ser ikke på Fader, Sønn og Ånd som "den samme".

 

Joda, slik som den fremstilles i bla. katolsk mytologi så.

leste du ikke linkene?

 

Jehovas vitner mener at Jesus Kristus er Guds Sønn og menneskenes Frelser. Han var skapt av Faderen og er atskilt fra ham.[3] De går derfor imot læren om treenigheten (Gud, Jesus og den Hellige Ånd i ett og samme vesen). Jehovas vitner tror isteden at Jesus er underordnet Gud. De lærer også at Jesus er den samme som erkeengelen Mikael. Den Hellige Ånd ses ikke på som en person, men som Guds virksomme kraft (og vitnene skriver derfor «den hellige ånd» med små bokstaver).

http://no.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vitner

 

Så når Bellicus sier:

Kristne følger ikke loven, men Ånden. Og Ånden er ikke i konflikt med loven, sånn som mennesker i seg selv er.

 

Så vil det i praksis bety at JV ikke følger loven til gud, men guds "virksomme kraft"...

javell...kan Bellicus være vennlig å utdype det litt nærmere?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så god kjennskap til Jehovas Vitners teologiske spissfindigheter, men jeg vet at de mener en god del som andre krisne ikke mener.

 

Når det gjelder treenigheten, så ser ikke jeg noe diskusjonsemne i dette, siden bibelen aldri nevner treenigheten. Etter min mening blir det både riktig og feil og regne Gud, Jesus og den Hellige Ånd som ett og det samme. For Gud har aldri noen sett, man vet ikke engang navnet hans, Jesus var på jorden, men etter han stod opp fra de døde så ble han jo rykket opp til himmelen igjen. Derfor fikk de kristne den Hellige Ånd, som skulle vise veien videre. Så det blir egentlig feil når kristne sier f.eks. Guds nærvær eller at Jesus er blandt dem, det er egentlig den Hellige Ånd. Slik Jesus er nå, ser vi f.eks. i åpenbaringen, der Johannes som en gang hadde vandret rundt sammen med han ble skremt og kastet seg ned på gulvet, siden den helliggjorte Jesus var et så voldsomt inntrykk.

Lenke til kommentar
Så hva koker det ned til? Den eneste loven som gjelder er å elske din neste som deg selv?

 

Hvor blir så homohets hjemlet?

 

Kristendommen, med alle sine tolkninger, er rimelig forvirrende...

 

Å elske Gud og sin neste som seg selv oppfyller alle lovene, og den som gjør dette gjør heller ikke noe galt.

 

Homohets er naturligvis ikke en del av å elske sin neste som seg selv

 

Og ja, kristendommen er ikke lett å forstå, tror ikke det er mulig å forstå den selv om man bruker hele livet på det. Og likevel er det jo veldig enkelt: Den som tror blir frelst, og ingenting kan gå galt når man først har sagt seg villig til å følge denne læren.

Lenke til kommentar
Så hva koker det ned til? Den eneste loven som gjelder er å elske din neste som deg selv?

 

Hvor blir så homohets hjemlet?

 

Kristendommen, med alle sine tolkninger, er rimelig forvirrende...

 

Å elske Gud og sin neste som seg selv oppfyller alle lovene, og den som gjør dette gjør heller ikke noe galt.

 

Homohets er naturligvis ikke en del av å elske sin neste som seg selv

 

Og ja, kristendommen er ikke lett å forstå, tror ikke det er mulig å forstå den selv om man bruker hele livet på det. Og likevel er det jo veldig enkelt: Den som tror blir frelst, og ingenting kan gå galt når man først har sagt seg villig til å følge denne læren.

 

Beklager dårlig formulering, men jeg mente egentlig det at homofili er så forferdelig.. hvor kommer det fra? Hvorfor mener kristne at homofili er synd og at homofile har en sykdom?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så god kjennskap til Jehovas Vitners teologiske spissfindigheter, men jeg vet at de mener en god del som andre krisne ikke mener.

 

Når det gjelder treenigheten, så ser ikke jeg noe diskusjonsemne i dette, siden bibelen aldri nevner treenigheten. Etter min mening blir det både riktig og feil og regne Gud, Jesus og den Hellige Ånd som ett og det samme. For Gud har aldri noen sett, man vet ikke engang navnet hans, Jesus var på jorden, men etter han stod opp fra de døde så ble han jo rykket opp til himmelen igjen. Derfor fikk de kristne den Hellige Ånd, som skulle vise veien videre. Så det blir egentlig feil når kristne sier f.eks. Guds nærvær eller at Jesus er blandt dem, det er egentlig den Hellige Ånd. Slik Jesus er nå, ser vi f.eks. i åpenbaringen, der Johannes som en gang hadde vandret rundt sammen med han ble skremt og kastet seg ned på gulvet, siden den helliggjorte Jesus var et så voldsomt inntrykk.

 

den hellige ånd er faren til jesus

 

"Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var lovet bort til Josef. Men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn ved Den hellige ånd." -Mat 1

 

og jesus er guds sønn. noe som gjør den hellige ånd = gud

 

"1 Her begynner evangeliet om Jesus Kristus, Guds Sønn." Mark 1

 

noe som er bekreftet her

 

"24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.»" -Joh 24

 

og du skal ikke tilbe noen andre en gud ifølge en engel som jesus sendte (noe som også er nevt GT bl.a i de 10 bud)

 

" 6 Engelen sa til meg: «Disse ordene er troverdige og sanne. Herren Gud som gir profetene sin Ånd, har sendt sin engel for å vise sine tjenere det som snart skal skje. 7 Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ord i denne boken.»

8 Jeg, Johannes, er den som hørte og så alt dette. Da jeg hadde hørt og sett det, kastet jeg meg ned for føttene til engelen som hadde vist meg dette, og ville tilbe ham. 9 Men han sa til meg: «Gjør ikke det! Jeg er en tjener som du og dine søsken profetene og de som tar vare på ordene i denne boken. Gud skal du tilbe!»" - Åp 22

 

" 8 Men Jesus svarte ham: «Det står skrevet:

Herren din Gud skal du tilbe,

og ham alene skal du tjene.»" - Luk 4

 

så gud/DHÅ og jesus er ikke det samme. jesus er en gudelig hybrid.

Lenke til kommentar
Beklager dårlig formulering, men jeg mente egentlig det at homofili er så forferdelig.. hvor kommer det fra? Hvorfor mener kristne at homofili er synd og at homofile har en sykdom?

 

Ifølge det nye testamente så er ingenting en synd i seg selv, og alt er lov hvis det er oppbyggelig og godt for mennesker. Men homofil sex er en av tingene som er nevnt i det nye testemente som en synd, og noe man ikke kan drive med som en kristen. Man har valget mellom å enten følge Ånden eller den menneskelige naturen. De som sliter med seksuelle begjær blir rådet til å gifte seg, det er det eneste bibelen sier om dette.

Lenke til kommentar
den hellige ånd er faren til jesus

 

"Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var lovet bort til Josef. Men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn ved Den hellige ånd." -Mat 1

 

og jesus er guds sønn. noe som gjør den hellige ånd = gud

 

"1 Her begynner evangeliet om Jesus Kristus, Guds Sønn." Mark 1

 

noe som er bekreftet her

 

"24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.»" -Joh 24

 

og du skal ikke tilbe noen andre en gud ifølge en engel som jesus sendte (noe som også er nevt GT bl.a i de 10 bud)

 

" 6 Engelen sa til meg: «Disse ordene er troverdige og sanne. Herren Gud som gir profetene sin Ånd, har sendt sin engel for å vise sine tjenere det som snart skal skje. 7 Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ord i denne boken.»

8 Jeg, Johannes, er den som hørte og så alt dette. Da jeg hadde hørt og sett det, kastet jeg meg ned for føttene til engelen som hadde vist meg dette, og ville tilbe ham. 9 Men han sa til meg: «Gjør ikke det! Jeg er en tjener som du og dine søsken profetene og de som tar vare på ordene i denne boken. Gud skal du tilbe!»" - Åp 22

 

" 8 Men Jesus svarte ham: «Det står skrevet:

Herren din Gud skal du tilbe,

og ham alene skal du tjene.»" - Luk 4

 

så gud/DHÅ og jesus er ikke det samme. jesus er en gudelig hybrid.

 

Jeg er enig i det meste du sier her, men tror ikke den Hellige Ånd skal regnes som faren til Jesus. Jeg mener Jesus er noe mye mer enn den kroppen han vandret rundt i her på jorden.

Lenke til kommentar
Beklager dårlig formulering, men jeg mente egentlig det at homofili er så forferdelig.. hvor kommer det fra? Hvorfor mener kristne at homofili er synd og at homofile har en sykdom?

 

Ifølge det nye testamente så er ingenting en synd i seg selv, og alt er lov hvis det er oppbyggelig og godt for mennesker. Men homofil sex er en av tingene som er nevnt i det nye testemente som en synd, og noe man ikke kan drive med som en kristen. Man har valget mellom å enten følge Ånden eller den menneskelige naturen. De som sliter med seksuelle begjær blir rådet til å gifte seg, det er det eneste bibelen sier om dette.

 

Takk for svar!

 

Det hadde forøvrig vært greit med referanser til bibelen. Har du et bibelvers i GT der homosex er nevnt... og kan du eventuelt begrunne hvorfor homosex er verre enn heterosex? Rent fornuftig her altså, ikke bibelvers :)

 

Hvilke ting kan man ikke drive med som en kristen ifølge NT?

Lenke til kommentar

Så etter at Jesus døde på korset så ombestemte Gus seg og ville ikke drepe alle som ikke var omskjært allikevel? For alle som ikke var omskjært skulle vel bli tatt av dage om jeg ikke husker mye feil.

 

Da har jeg ihvertfall fått klarhet på det punktet.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Det hadde forøvrig vært greit med referanser til bibelen. Har du et bibelvers i GT der homosex er nevnt... og kan du eventuelt begrunne hvorfor homosex er verre enn heterosex? Rent fornuftig her altså, ikke bibelvers :)

 

Hvilke ting kan man ikke drive med som en kristen ifølge NT?

Angående homofil sex så er dette ganske klart plassert blandt ting man ikke skal gjøre som kristen:

 

8 Men vi vet at loven er god så sant den brukes etter lovens hensikt. 9 Vi må huske at loven ikke er gitt for den rettferdige, men for lovbrytere og oppsetsige, for ugudelige og syndere, folk uten respekt for det hellige, verdslige, slike som slår sin far eller mor, mordere, 10 menn som driver hor eller har utuktig omgang med menn, for slavehandlere, løgnere og dem som sverger falskt, og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære.

 

Som en hedningkristen er det dette som gjelder:

 

Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, 29 at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel.»

 

Når det gjelder avgudsoffer, så er vel ikke dette noe stort problem å unngå for kristne lenger. Og det står også noe om at dersom man har tro nok, så kan man spise av kjøtt som er ofret til avguder (for den som holder noe for å være synd, for han er det en synd), men at man bør unngå det tilfelle det er andre som tar anstøt av det. Så det ser ut som det er blod og kjøtt fra kvalte dyr man skal holde seg unna, samt hor.

 

Jeg vet ikke hva som gjelder for jøder som omvender seg til kristendom.

 

Så etter at Jesus døde på korset så ombestemte Gus seg og ville ikke drepe alle som ikke var omskjært allikevel? For alle som ikke var omskjært skulle vel bli tatt av dage om jeg ikke husker mye feil.

 

Da har jeg ihvertfall fått klarhet på det punktet.

 

Ja, etter korsfestelsen viste Gud at han godkjente alle som vendte seg om, ved at han gav den Hellige Ånd selv til uomskårne.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Så etter at Jesus døde på korset så ombestemte Gus seg og ville ikke drepe alle som ikke var omskjært allikevel? For alle som ikke var omskjært skulle vel bli tatt av dage om jeg ikke husker mye feil.

 

Da har jeg ihvertfall fått klarhet på det punktet.

 

Akkurat det der har jeg store problemer med å skjønne logikken i. Gud er forbanna på oss mennesker fordi vi synder sånn, så han løser det ved å .. eh.. sende sin egen sønn (seg selv?) til jorden, og lar seg spikre opp på et kors av de samme menneskene...og vips, alt er bra og vi er fri fra gammel lov?

 

Jeg skjønner ikke hva jesus hadde med saken å gjøre overhodet.. kunne han ikke bare sendt oss en ny steintavle der det sto at loven nå var oppfylt?

 

"Nei og nei, nå er det mye synd på Jorden... jeg får stikke ned og ordne opp ved å la meg spikre opp på et kors, så kan vi sette en strek over all synd og heller tilgi alle."

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Det hadde forøvrig vært greit med referanser til bibelen. Har du et bibelvers i GT der homosex er nevnt... og kan du eventuelt begrunne hvorfor homosex er verre enn heterosex? Rent fornuftig her altså, ikke bibelvers :)

 

Hvilke ting kan man ikke drive med som en kristen ifølge NT?

Angående homofil sex så er dette ganske klart plassert blandt ting man ikke skal gjøre som kristen:

 

8 Men vi vet at loven er god så sant den brukes etter lovens hensikt. 9 Vi må huske at loven ikke er gitt for den rettferdige, men for lovbrytere og oppsetsige, for ugudelige og syndere, folk uten respekt for det hellige, verdslige, slike som slår sin far eller mor, mordere, 10 menn som driver hor eller har utuktig omgang med menn, for slavehandlere, løgnere og dem som sverger falskt, og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære.

 

Der står det også forklart at loven gjelder for syndere... betyr det at hvis du stjeler en hundrelapp, så gjelder plutselig loven i GT igjen? Hva er egentlig denne "loven" det snakkes om her?

Lenke til kommentar
Jeg er enig i det meste du sier her, men tror ikke den Hellige Ånd skal regnes som faren til Jesus. Jeg mener Jesus er noe mye mer enn den kroppen han vandret rundt i her på jorden.

 

"Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var lovet bort til Josef. Men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn ved Den hellige ånd." -Mat 1

 

hvem er da faren til jesus?

kan du tolke dette på en annen måte?

 

ja, jesus var (i følge bibelen) en hybrid mellom det gudommelige og mennesket. fra tid til annen ble han også fylt av sin far (DHÅ). etter døden kunne han også sende engler noe som kanskje kan tyde på at han er med gud i form av den hellige ånd (ikke lenger mennesklig).

har ikke lest noe som tyder på noe annet.

Lenke til kommentar
Så etter at Jesus døde på korset så ombestemte Gus seg og ville ikke drepe alle som ikke var omskjært allikevel? For alle som ikke var omskjært skulle vel bli tatt av dage om jeg ikke husker mye feil.

 

Da har jeg ihvertfall fått klarhet på det punktet.

 

Akkurat det der har jeg store problemer med å skjønne logikken i. Gud er forbanna på oss mennesker fordi vi synder sånn, så han løser det ved å .. eh.. sende sin egen sønn (seg selv?) til jorden, og lar seg spikre opp på et kors av de samme menneskene...og vips, alt er bra og vi er fri fra gammel lov?

 

Jeg skjønner ikke hva jesus hadde med saken å gjøre overhodet.. kunne han ikke bare sendt oss en ny steintavle der det sto at loven nå var oppfylt?

 

"Nei og nei, nå er det mye synd på Jorden... jeg får stikke ned og ordne opp ved å la meg spikre opp på et kors, så kan vi sette en strek over all synd og heller tilgi alle."

Det er ikke lett å skjønne logikken her, det er jo derfor bibelen sier at denne læren blir oppfattet som en "dårskap" hos de som ikke tror. Men meningen bak alt er jo

"20 Loven kom til for å gjøre fallet større. Men der synden var stor, ble nåden enda større. 21 Og som synden har hersket der døden var, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre."
og
"32 for Gud har overgitt dem alle til ulydighet forat han kunde miskunne sig over dem alle. 33 O dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier! 34 For hvem kjente Herrens sinn? eller hvem var hans rådgiver?"

 

Det er ikke mye logikk å se i dette, hvis man ikke selv er kristen og erfarer hvor livgivende det er. Det er heller ikke mulig å forstå det for:

 

8 For mine tanker er ikke deres tanker,

og deres veier er ikke mine veier,

lyder ordet fra Herren.

9 Som himmelen er høyere enn jorden,

er mine veier høyere enn deres veier

og mine tanker høyere enn deres tanker.

 

Konklusjonen blir altså at selv om vi ikke ser sammhengenen i det Gud driver med, så kan vi ikke gjøre det heller, for han tenker ikke sånn som vi gjør på ting, han ser åpenbart alt på en helt annen måte som vi ikke er i stand til å forstå.

 

Men det er jo altså understreket at Gud er lys, at det ikke er noe mørke i han. Han er bare godt.

 

Så det er i praksis gratis evig liv til alle som vil ha. Kan ikke si jeg ser noe negativt i det. Jeg takker gjerne ja takk til evil liv.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...