Panduck Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 I dag fikk jeg altså CPU'en og hovedkortet jeg bestilte for noen dager siden, ved veiledning fra noen av dere. Så jeg prøvde å sette alt sammen igjen da.. og da jeg hadde fått alt på plass, og prøvde å skru på pc'en.. så kommer det kun opp en svart skjerm. Får ikke kommet inn i BIOS eller noe. Dette er tredje gangen jeg har byttet CPU og Hovedkort på en pc, men har aldri opplevd noe lignende før. Så jeg håper dere kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere igjen. Her er hovedkortet og cpu'en jeg nettopp har kjøpt: Hovedkort, Asus P5Q Pro: https://prisguiden.no/product.php?product_id=96377 CPU, Intel Core 2 Duo E8400: https://prisguiden.no/product.php?productId=87253 Det gamle jeg byttet ut var: Asus P5GDC Pro, https://prisguiden.no/product.php?product_id=24737 Intel Pentium 4 640 3.2GHz, https://prisguiden.no/product.php?productId=26960 Jeg har hørt at jeg kanskje må oppdatere BIOS, da jeg aldri har gjort dette før. Så hvordan gjør jeg eventuelt dette? Og om dere har noen andre forslag som kan hjelpe, så bare fyr løs! Takker for alle svar Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvilke rambrikker har du? Lenke til kommentar
Panduck Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Hvilke rambrikker har du? Rambrikkene jeg bruker nå er også helt nye, kom med samme pakken. OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvilke rambrikker har du? Rambrikkene jeg bruker nå er også helt nye, kom med samme pakken. OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Prøv med bare 1 rambrikke. Koble også fra alt unødvendige ting som hardisk,dvd,lydkort,usb...osv. Prøv deretter å starte maskinen. Lenke til kommentar
Panduck Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Hvilke rambrikker har du? Rambrikkene jeg bruker nå er også helt nye, kom med samme pakken. OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Prøv med bare 1 rambrikke. Koble også fra alt unødvendige ting som hardisk,dvd,lydkort,usb...osv. Prøv deretter å starte maskinen. Nå har jeg fått gjort det, og nå starter hvertfall pc'en da! Men så fikk jeg et nytt problem.. "lesefeil på disken" dukket opp. Jeg gikk inn i Bios, og la merke til at SATA disken ikke ble oppdaget. Det er forresten en IDE disk hvor windows ligger, men tydeligvis så finner ikke maskinen noen av harddiskene. Noe forslag til hva jeg kan gjøre her? Endret 16. juli 2008 av Panduck Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Ok,bra! Da kan du begynne å sette inn en ting av gangen for å finne ut hva som gjør at maskinen ikke vil starte normalt. Du klarer neppe starte opp Windows som ligger igjen fra du brukte ditt gamle hovedkort. Har du IDE-drev også? Lenke til kommentar
Panduck Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Ok,bra! Da kan du begynne å sette inn en ting av gangen for å finne ut hva som gjør at maskinen ikke vil starte normalt.Du klarer neppe starte opp Windows som ligger igjen fra du brukte ditt gamle hovedkort. Har du IDE-drev også? Ja, jeg har fått satt inn alt sammen igjen nå. Tror det var fordi ene minnebrikken var i "feil" spor. Satt dem hvertfall rett ved siden av hverandre nå, og får startet opp maskinen hvertfall. Så kommer det til harddiskene da. Får jeg formatert diskene, selv om jeg får opp meldingen "lesefeil på disken"? Også IDE drev, er det det sporet på hovedkortet hvor man setter IDE kabelen inn? altså den kabelen med blå, grå og svart ende. Hvis det er det, så har jeg IDE drev på hovedkortet. Takk for at du hjelper til Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Koble fra IDE-disken din og ha bare drev tilkoblet og installer OS på SATA-disken. Du har en jumper bakpå IDE-disken og drevet. Hvor står jumperen på dem (master/slave)? Edit: Har du ting på IDE-disken du trenger? Endret 16. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Panduck Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Koble fra IDE-disken din og ha bare drev tilkoblet og installer OS på SATA-disken.Du har en jumper bakpå IDE-disken og drevet. Hvor står jumperen på dem (master/slave)? Edit: Har du ting på IDE-disken du trenger? Hva mener du med å koble fra IDE-disken, og bare ha drev tilkoblet? Skal jeg bare ta ut IDE disken, og bare bruke SATA disken? Er ikke helt sikker på hva et drev er, så hadde vært fint om du kunne forklare meg det Har forresten ikke noe på IDE disken jeg trenger, men hadde vært fint om det på Sata disken hadde blitt spart. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Drev er cd/dvd-rom/brenner. Du har altså ting på SATA-disken du trenger. Da kan du bare koble den vekk og glemme den til du har fått installert OS på IDE-disken. Sjekk jumperne på IDE-disk og drev. Dette med jumpere kan være litt forvirrende. Kanskje dette kan hjelpe deg litt. Lenke til kommentar
Panduck Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Drev er cd/dvd-rom/brenner. Du har altså ting på SATA-disken du trenger. Da kan du bare koble den vekk og glemme den til du har fått installert OS på IDE-disken.Sjekk jumperne på IDE-disk og drev. Dette med jumpere kan være litt forvirrende. Kanskje dette kan hjelpe deg litt. Nå har jeg funnet ut av litt forskjellig angående problemet, og har fått fikset det med jumper og sånn. Nå finner jeg også harddisken. Nå får jeg en error da, "Error reboot and select proper boot device". Kan dette ha noe med at jeg bruker en brent cd som jeg fant på nettet? Har klart å miste min originale XP cd, og hadde ikke råd til ny.. så måtte bare prøve dette. Jeg klarer å boote opp cd'en som fulgte med hovedkortet i dos modus hvertfall, så bør ikke være noe feil med dvd-rom. Hvis det er dette som er problemet, så må jeg vel bare kjøpe ny XP cd da? XP programmet er brent som en image fil på cd'en.. vet ikke om dette skal være riktig. Du vet ikke om noen annen løsning som kan funke? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Nå er du på god vei. Eneste du trenger å gjøre nå er å gå i bios å velge cd-rom som "first boot device". Da vil maskinen starte fra Windows cd'en. Prøv Windows cd'en din mens du er inne i Windows for å se at den virker (på en annen pc selvfølgelig). Endret 18. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå