Gå til innhold

Hva synes folket om treningsprogrammet mitt?

Anbefalte innlegg

Ok,

Jeg er ganske nybegynner innen styrketrening, selv om jeg har drevet mye med sport før i mitt 15 år lange liv. Nærmere bestemt friidrett og langrenn. Nå har derimot sluttet på begge deler, men trener styrke hjemme i tillegg til fotball 1-2 ganger i uka. Skal begynne på SATS til høsten, men for å holde formen i ferien, og ikke være maks pingle når jeg kommer dit bestemte jeg meg for å trene litt styrke hjemme i ferien. Lagde meg derfor et treningsprogram som jeg skal følge i ferien, men som sagt vet jeg ikke så altfor mye om styrketrening, så vil gjerne vite om det er noe som kan forbedres i det :)

Programmet ligger under her, men tenkte jeg skulle skrive litt om det også. Jeg har altså laget det selv, med litt hjelp fra Coopers Guns til å velge øvelser. Jeg har begrenset med utstyr, jeg har bare to manualer, med til sammen 15 kg vekt. Det er grunnen til at jeg tar litt mange reps på f.eks. dumbell fly. Dersom det hender at jeg ikke greier alle reps eller sett, dropper jeg det (i stedet for å nedjustere vekten), og dersom jeg ikke orker å trene en dag, hopper jeg over treningen den dagen :ph34r: , det er grunnen til at jeg ikke har et program som følger ukedagene. Men faktisk har jeg trent hver dag i ferien :yes: edit: hittil...

Takk takk!

post-92136-1216234608_thumb.jpg

Endret av -->MaDs<--
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om noe treningsprogram, men IKKE tren hver dag. Da kommer du bare til å bli overtrent.

Så vidt jeg vet trenger musklene minst en dag restitusjon mellom øktene, særlig styrketreningsøktene!

Så vidt jeg så var det et helkroppsprogram, og da kommer du til å stagnere innen kort tid. La derfor musklene restituere seg mellom øktene!

Ferdigprogram kan jeg dessverre ikke uttale meg om, når du har så lite utstyr.

Lenke til kommentar

Ok, bør jeg ha en hviledag mellom hver gang jeg trener styrke, eller mellom hver gang jeg trener en muskelgruppe? Kan en dag jeg ikke trener styrke, men løper i stedet regnes som en hviledag med tanke på styrketreningen? Hvor mange dager i uka kan jeg maks trene styrke? Mye spørsmål...

Lenke til kommentar

En hviledag mellom hver gang du trener ei muskelgruppe. Derfor går det også an at du kjører et split program, hvor du f.eks. kjører

Mandag : Rygg/Bryst/Skuldre/Mage

Onsdag : Biceps/Triceps/Bein

Fredag : Rygg/Bryst/Skuldre/Mage

Søndag : Biceps/Triceps/Bein

Hvis du tar deg litt tid og leser på www.iform.no, eller www.treningsforum.no skal jeg love deg at du kommer til å ta med deg mye nyttig informasjon.

Ja, når du har hviledag på styrke kan du godt kjøre ei kondis økt. Dette har ingen ting å si.

Hvor mange ganger du kan trene i uka varrierer fra person til person, og hvor mye du har trent fra før. Vær i allfall forsiktig slik at du ikke blir overtrent.

Da jeg var like gammel som deg tok jeg maks armhevninger omtrent hver dag i halve sommerferien, og ble overtrent. Stagnerte, hadde ingen framgang på maange økter. Så tok jeg ei lang pause, og etter den klarte jeg faktisk flere armhevninger enn da jeg drev og trente på det verste!

Uansett lykke til ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk, tror jeg skal kjøre en to dags split to ganger i uka, men kanskje litt andre muskelgrupper hver dag en det du skrev.. :hmm: Skal lese litt på de sidene, tror jeg har mye å lære! Opplegget blir vel noe som dette:

Mandag: Split 1

Tirsdag: Kondis

Onsdag: Split 2

Torsdag: Kondis/Hvile (valgfritt)

Fredag: Split 1

Lørdag: Hvile

Søndag: Split 2

Virker det ok?

Ps. Som jeg skrev i førsteposten, dette er bare et opplegg som jeg skal følge i ferien, til høsten begynner jeg på Sats, og planlegger å kjøre RYP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...