Gå til innhold

Avsalting av sjøvann

WiiBoy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger å øke tilgangen på vann på hytta som ligger ved sjøen. Dette trenger ikke å være drikkevann, men bra nok til å vaske opp, dusje o.l. I den forbindelse lurer jeg på avsalting av sjø vann. Jeg har ikke lyst til å investere i et stort anlegg med en gang, men prøve å lage til noe enkelt selv. Trenger ikke mer kapasitet enn 5 liter i timen. Så er det noen her som har greie på hvordan en slik prosess fåregår, eller hvor jeg kan lete etter mer innformasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En måte å gjøre det på er vel å destillere det. Dampen vil da være rent vann, mens saltet vil ligge igjen. Vil tro at dette skulle funke. Så hvis du har et gammelt HB-apparat stående (som du selvfølgelig aldri har brukt ;) ) så skal vel det kunne brukes.

Endret av Strange_quark
Lenke til kommentar

Salt er løst i vannet som ioner. Så du må i tilfelle felle det kjemisk, og deretter filtrere det. Problemet er at det er vanvittig vanskelig å felle natriumioner og kloridioner (havsalt er NaCl).

Fanger aktivt kull opp salt? (eller kun fusel og andre urenheter? :p )

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det finnes jo ferdig anlegg som "gjør om" saltvann til ferskvann, men det koster vell 15.000.

Vi har litt stor båt, med vanntank innebygd og dusj, så vi har laget til en slange som er festet til dusjen og går opp i tanken. Går litt sakte, men vi har ihvertfall nok vann :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...