Gå til innhold

Trenger hjelp med å fjerne vista og installere xp i dendet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt meg en bærbar dell xps m1730. Jeg vil fjerne windows vista ultimate og installere xp i steden. Setter inn xp cd-en. Først laster cd-en ned filer, så får jeg melding om hvis du vil installere windows xp nå trykker du enter. Trykker jeg på enter får jeg en ny melding om at installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen. Harddisken som er i labtopen er på 400 gb Raid 0 delt på to partisjoner. Harddisken fungerer som den skal på vista.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har kjøpt meg en bærbar dell xps m1730. Jeg vil fjerne windows vista ultimate og installere xp i steden. Setter inn xp cd-en. Først laster cd-en ned filer, så får jeg melding om hvis du vil installere windows xp nå trykker du enter. Trykker jeg på enter får jeg en ny melding om at installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen. Harddisken som er i labtopen er på 400 gb Raid 0 delt på to partisjoner. Harddisken fungerer som den skal på vista.

Takk på forhånd

Tipper problemet ditt er at XP mangler SATA driver for disken din

Bannet en stund over samme problem selv.

Du har tre løsninger (som jeg kommer på)

Sett på en USB floppy med SATA driver, og trykk F6(?) under installasjonen når du får spørsmål om du vil legge til drivere.

Ta deg en titt i Bios - mener at man som oftes kan sette SATA disker / controller i kompatiblitets modus - du funker det, men med noe dårligere ytelse.

(Du kan evetuellt prøve å legge inn SATA driver når Windus er på plass, for å så endre modus tilbake igjen - NB, kan hende du sliter ...)

Siste løsningen som jeg valgte - last ned nLite og slipstream en driver inn på XP disken din. Litt plukk, men slettes ikke vanskelig.

Greit å ha en XD som støtter din maskin om du skal bruke den til recovery etc senere...

Lenke til kommentar

Hm har du ikke en post om dette fra før ?

Uansett, siden sist jeg svarte deg har jeg selv gjort dette på en slik pc

Bruk en av følgende måter som Avo nevner her, få tak i Sata, ACHI drivere.

Jeg ville benyttet USB metoden da denne er enklest.

Du må først endre i bios.

flash cache module til 'OFF'

og endre AHCI to ATA

Se denne videoen

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...