Gå til innhold

problemer med lyd og flash player ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du gidder og sette deg litt inn i Linux, så kan du bli meget flink på det på kort tid. Jeg har holdt på i et par år nå fra og til, og mestrer en god del. På MS siden har jeg brukt diverse MS OS side DOS. altså siden tenårene og jeg er 34 år nå. Jeg kan XP til langt ut på fingertuppene!

Du bør ikke tro du skal kunne alt etter et par dager og ikke plages litt, det tok sikkert et par år før du selv kunne mestre XP skikkelig. Man lærer mye av å feile, og etter en stund mestrer du utrolig mange forskjellige ting i Linux.

Lenke til kommentar
Jeg brukte litt over en time på å innstallere XP og alle programmer jeg trenger.

Tar ikke med formatteringstid i total innstallasjonstid, da også UBuntu osv gjør dette.

Hvis noe ikke fungerer i XP går jeg til produsentens hjemmeside og laster ned ny patch -problem solved. De ukene jeg tilbrakte i Ubuntu var langt ifra like enkle. Her var det opp med terminal til hver eneste ting, og inn på forumer osv.

Til den gjevne bruker vil jeg si at XP fremdeles er det enkleste å sette seg inn i.

Selv vil jeg si at jeg har lang tid med data og operativsystemer bake meg, og jeg har vært innom massevis av programvare.

Dette med at Linus skal være så enkelt og brukervennlig stemmer helt til noe mangler.

Selvfølgelig om du kjører beta ting. Jeg kjører flust og liker det.

MEN.

Du trenger ikke chipset drivere og diverse diverse. Ikke no drivere (utenom vist du kjører noe rar hardware som IKKE er støttet av produsenter)

Jeg bruker 20 min på og installere Linux fra minnepenn. Jeg bruker 2 timer på en XP installasjon. XP bruker en evighet på og boote da jeg trenger antivirus, firewall, adaware stuff ++++.

Ikke ta dette feil. Jeg bruker XP masse. Jeg har flere programmer til å lage musikk med og diverse, så jeg greier meg ikke uten.

Til å surfe, chatte, se film, bittorrent bruker jeg Linux pga at de ca er dobbelt så kjapt som XP. Til å med min gamle macbook med OSX tiger er ikke så sirup som den.

Jeg kommer ikke til å slutte med XP siden jeg trenger den. Men at den er kjapp og sikker stemmer ikke.

Hmm... Merkelig, med litt tweaking (nLite ftw) kjører XPen min blodkjapt i desktop selv på crap skolepcen min :\ Skal nevnes jeg ikke kjører anti-virus/spyware etc xD

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

etter masse googling at og fram i 2 dager nå så fikk jeg til lyden :)

eneste jeg trenger hjelp til nå er flash player.

noen som kan hjelpe meg med det ? forklar bedre enn de andre. skjønte ikke så mye. er ikke så flink med linux

Lenke til kommentar

Danielsm, flott at du fikk til lyden. Jeg så noen bug-rapporter knyttet til lydkortet ditt på tidlige utgaver av Ubuntu 8.04 (før endelig versjon). Nå har også flash 10 kommet i pakkesystemet til Ubuntu (gjennom ubuntu-restricted-extras), så det kan være en tanke å rett og slett teste med en live 8.04.1 CD å se om problemene dine er borte i Ubuntu.

Jeg brukte litt over en time på å innstallere XP og alle programmer jeg trenger.
Du trenger verken drivere eller kontorpakke utover notepad skjønner jeg. Prøv å være litt saklig så går alt litt hyggeligere her inne.
Hvis noe ikke fungerer i XP går jeg til produsentens hjemmeside og laster ned ny patch -problem solved. De ukene jeg tilbrakte i Ubuntu var langt ifra like enkle. Her var det opp med terminal til hver eneste ting, og inn på forumer osv.
Tullball, du har brukt flere uker i XP også, men å få hardware som ikke er støttet til å funke i linux kan ta uendelig tid hvis man ikke programmerer drivere selv, det kan vi være enige i. Husker jeg svei av en hel uke i XP for å komme på nett etter en recovery install, ga opp og installerte skiten på nytt. Noen måneder senere kom jeg over en patch til problemet, viste seg at det var en bug i XP som gjorde at modem (ja dette var før bredbånd ble vanlig) ikke kunne settes opp etter recovery.
Til den gjevne bruker vil jeg si at XP fremdeles er det enkleste å sette seg inn i.
Det spørs helt på hvem brukeren er og hva hun skal gjøre.
Hmm... Merkelig, med litt tweaking (nLite ftw) kjører XPen min blodkjapt i desktop selv på crap skolepcen min :\ Skal nevnes jeg ikke kjører anti-virus/spyware etc xD
Du har fjernet store deler av OS'et, skulle bare mangle. Vet du hva som skjer med linux hvis du gjør samme øvelsen? Last ned Puppy linux og test den på samme PC, så kan du komme tilbake hit og fortelle.
Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg utførte en "test" på bruttern, inspirerte av "girlfriend-testen" jeg så på Digg... Han er ellers en intelligent fyr med mastergrad, men helt kløne med PC. Han slet en GOD del mer i out-of-box-installasjon i Windows XP SP2 enn i Mint for å si det pent. Oppgavene var enkle, med blant annet:

- Åpne opp diverse dokumenter: PDF, DOC og ODT. (Slet med å åpne PDF og ODT i XP. Alt fungerte i Mint)

- Spille av lydfiler: OGG, FLAC, MP3 (Alt fungerte i Mint. Måtte ha hjelp til å finne Codec for OGG og FLAC i Windows)

- Bruke Java-plugin på nettet. (Måtte ha hjelp til å installere i Windows. Bare fungerte i Mint)

- Spille av Youtube-film. (Fungerte uten videre i Mint. Måtte ha hjelp i Windows)

- Endre utseende. (Hjelp i begge OS, men det virket som det var litt mer innlysende i Mint, når han først fant fram).

- Installere Skype og Opera. Få Skype til å fungere med Mic og lyd. (Omtrent likt på begge OS. Lastet ned .deb for Mint og .exe for Windows. Testoppringing fungerte fint på begge.

- Logge seg på Gtalk. (Prøvde første å finne program i Windows. Måtte hjelpe til med å lete på nett. I Mint var han "klok" av skade og letet først på nett som han gjorde med Windows. Måtte hinte om IM-klient som fulgte med Mint).

Jeg vet hva jeg skal kjøpe av maskinvare til Linux, så derfor ble det ikke noe problem med den nye PC-en. Derimot var forskjellen for meg at jeg slapp å lete etter drivere på den PC-en, som jeg måtte med Windows. Mint automatiserte til og med properitær driver for Atheros på trådløse, noe Windows ikke akkurat gjorde.

Alt er ikke lettere i Linux Mint, men jeg synes faktisk jevnt over at Linux Mint/Ubuntu har passert Windows på mange områder. Spesielt gjelder det installasjon av codecs og plugin brukerne er nødt til å ha. At man ikke en gang får åpnet et PDF-dokument out-of-box, sier ganske mye.

*EDIT: Endret "Alt er ikke lettere i Windows" til "alt er ikke lettere i Linux Mint"

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

ingen som vet det med flash ? for jeg skjønner ikke en dritt av det dere sier om flash. dere skriver så lite. skjønner ikke mye av det. må si litt mere eksakt hvordan jeg skal få installert flash player 10. takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...