Gå til innhold

Bygge PC: Passer disse delene sammen?

Anbefalte innlegg

I de fleste tilfeller trenger man ikke gjøre noe som helst i BIOS etter oppstart. Så lenge du har koblet alle kabler riktig og alle deler har riktig strømledning skal alt gå smertefritt. Bare pass på at dvd-brenneren er 1. boot device så den booter fra xp-cd'en.

Det som kan være litt komplisert og det som mange gjør feil er og koble ledningene fra kabinettet til hovedkortet feil (start/restart knapp, usb, headsett/mic og evt på/av lys). Jeg gjør det feil nesten hver gang ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I de fleste tilfeller trenger man ikke gjøre noe som helst i BIOS etter oppstart. Så lenge du har koblet alle kabler riktig og alle deler har riktig strømledning skal alt gå smertefritt. Bare pass på at dvd-brenneren er 1. boot device så den booter fra xp-cd'en.

Det som kan være litt komplisert og det som mange gjør feil er og koble ledningene fra kabinettet til hovedkortet feil (start/restart knapp, usb, headsett/mic og evt på/av lys). Jeg gjør det feil nesten hver gang ;)

Ok takk.

Har hørt at når det kommer til AMI bios på første oppstart er at man kan trykke på "Load fail-safe configurations" (vist på bildet) og da skal hovedkortet finne alt av ram, skjermkort, prosessor og evt PCI kort.

Lenke til kommentar

Ok takk.

Har hørt at når det kommer til AMI bios på første oppstart er at man kan trykke på "Load fail-safe configurations" (vist på bildet) og da skal hovedkortet finne alt av ram, skjermkort, prosessor og evt PCI kort.

Det skal den i utgangspunktet gjøre av seg selv ved oppstart, den loaf fail-safe config er helst hvis du har tuklet i BIOS og noe ikke funker som det skal. Så kan du loade den og alt resetter seg, eller setter seg på den innstillingen som det er størst sjanse for at pcen greier å starte på.

Lenke til kommentar

Nå har jo jeg bare bygd en pc for tre år siden, og kan derfor ikke kalle meg litt kvalifisert engang. Men er det ikke slik at med S-ata koblinger så bør det gå helt greit første gang. Tenker da på at alt det tulle med Master og Slave er borte og det ikke er noen jumpere bak på hdd (og dvd spillere?) lengre.

Ville selv bare hivd inn Vista dvd'en og prøv først. Om ikke dvd plata starter, så kan du gå inn i BIOS og finne BOOT rekkefølge. Som nevnt tidligere så bør du sette DVD-ROM som første BOOT. Men jeg kan ikke se for meg hvorfor dvd'en ikke skal starte første gang.

(Regner jo med at det også er en ny hdd, så da kan jo ikke maskinen starte opp noe opperativsystem som ikke finnes. Dermed så går den videre til neste boot helt til den kommer til dvd-rom'en)

Lenke til kommentar
Nå har jo jeg bare bygd en pc for tre år siden, og kan derfor ikke kalle meg litt kvalifisert engang. Men er det ikke slik at med S-ata koblinger så bør det gå helt greit første gang. Tenker da på at alt det tulle med Master og Slave er borte og det ikke er noen jumpere bak på hdd (og dvd spillere?) lengre.

Ville selv bare hivd inn Vista dvd'en og prøv først. Om ikke dvd plata starter, så kan du gå inn i BIOS og finne BOOT rekkefølge. Som nevnt tidligere så bør du sette DVD-ROM som første BOOT. Men jeg kan ikke se for meg hvorfor dvd'en ikke skal starte første gang.

(Regner jo med at det også er en ny hdd, så da kan jo ikke maskinen starte opp noe opperativsystem som ikke finnes. Dermed så går den videre til neste boot helt til den kommer til dvd-rom'en)

Ja stemmer det. Siden det er HDD'er med s-ata trenger du ikke styre med det heller, og du skal vel bare ha en dvd-brenner så da slipper du stresse med master og slave der også. Alt skal gå av seg selv om alt er koblet riktig og du putter i XP/vista cd'en

Lenke til kommentar

Det med SATA koblinger er helt rett. Ingen master/slave jumpere å tenke på, Det er så deilig! :new_woot:

Høres fornuftig ut med å bare sette vista-cden inn og så prøve. Tipper de fleste hovedkort i dag er så smarte at de bare går til neste boot-device order om de ikke finner noe på den første.

Lenke til kommentar

Til og med amiga har fått mulighet for SATA tilkobling. Jeg synes det er tragisk det er så dårlig/ikke-eksisterende utvalg av pc hovedkort uten floppy og ide/pata. Ta vekk 1 floppy og 1 ide på hvert hovedkort i dag og man kunne LETT hatt 4 ekstra sata istedet. Trenger man virkelig floppy f.eks finnes det usb alternativer og de fleste nye, om ikke alle, pc hovedkort i dag støtter usb-floppy booting. Da jeg overklokket mitt 4850 skjermkort forleden bootet jeg via usb floppy for morro skyld og det fungerte 100% smertefritt.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Til og med amiga har fått mulighet for SATA tilkobling. Jeg synes det er tragisk det er så dårlig/ikke-eksisterende utvalg av pc hovedkort uten floppy og ide/pata. Ta vekk 1 floppy og 1 ide på hvert hovedkort i dag og man kunne LETT hatt 4 ekstra sata istedet. Trenger man virkelig floppy f.eks finnes det usb alternativer og de fleste nye, om ikke alle, pc hovedkort i dag støtter usb-floppy booting. Da jeg overklokket mitt 4850 skjermkort forleden bootet jeg via usb floppy for morro skyld og det fungerte 100% smertefritt.

Jeg syns det er veldig greit med IDE. Har mange gamle HDD'er med IDE liggende, veldig greit og ha mulighet til å bruke dem om jeg skulle trenge litt ekstra plass.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er veldig greit med IDE. Har mange gamle HDD'er med IDE liggende, veldig greit og ha mulighet til å bruke dem om jeg skulle trenge litt ekstra plass.

Jeg ville ikke late som om jeg kan noe som helst og jeg sier dette sikkert uten mening, men hvorfor bytter du ikke bare til en stor harddisk eller kjøper en ekstern en på et par hundre giga?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Vil begynne med å svare deg på det siste spørsmålet. Nei!

Eller JO, det vil funke perfekt, men er fulstendig tap av penger og er et problemkort. er du avansert bruker så er det et knallkort men vell og merke du skal vite småting du må gjøre i bios for å få systemet til å fungere optimalt og kanskje for å få det til å fungere i det hele tatt. Beklager gledesdrepern.

Men som trøst vil jeg si at dette kortet jeg linker til nå er et kort du som "ikke avansert" bruker vil passe perfekt for.

http://komplet.no/k/ki.aspx?sku=351721

Dette kortet lar deg gjøre avanserte instillinger også. men samtidig brukervenlig for dem som ikke er high end users.

Nå vil noen garantert fortelle at du ikke får utnytta ramen din helt, dette er riktig, og jeg håper du bare kjøper deg noen ddr2 brikker. da disse vil være mye billigere og omentrent like bra!

mye mer for penga! trenger du hjelp til å finne noen så si bare ifra.

Det å velge (skjermkort) HD4850 er et meget klokt valg skal du ha masse ytelse for minimalt med penger.. heller ikke noe å utsette på å velge 4870 fordi den boosten du får fra 4850 er verd hver eneste krone!

Jeg selv har akkurat bestillt meg nye pc deler, men jeg er orntlig SLI fan! så jeg går for 280*2 i SLI. de får trossalt støtte for physX som er til fordel enda for nvidia.

Fortvil ikke. physx gir ikke nor bedre ytelse, tver imot. men den gir fysiske muligherter for støttende spill som jeg synes er verdt det.

Det HD4850 kortet du kjøper vil du med det hovedkortet jeg anbefaler deg kunne kjøre crosfire (AMD's versjon av SLI) om du vil booste fps i spill til omentrent det dobbelte en gang i fremtiden. (kan du med det du velger også btw.)!

Grunnen til at jeg anbefaler deg dette skjermkortet fremfor samme som jeg selv har eller tilsvarende prisklasse Nvidia er for at radeon er mye billigere og er faktisk mye bedre for høy stabil fps i dagens spill!

Ellers vil jeg si lykke til med bygginga og håper du kommer igang snart:)

Ikke kjøp det unødvendig dyre hovedkortet. til systemet ditt har du overhode ikke behov for det. For å si det sånn, det du ikke får utnyttet av RAMen er ikke noe du vil merke! kjøp heller det jeg linket til.

mvh

håper du klarer bestemme deg nå.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...