Anv Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 PCen ser grei ut , men som sagt gå for et 4850 kort. e8400 er knall , jeg personlig hadde ikke kjøpt ddr3 minne nå. DDR3 prisene begynner å bli akseptable. Dette 4GB settet koster nå på NetShop bare 1750,- og er litt raskere en det han har satt opp i utgangspunktet. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 PCen ser grei ut , men som sagt gå for et 4850 kort. e8400 er knall , jeg personlig hadde ikke kjøpt ddr3 minne nå. Ok Som sagt er jeg ikke SÅ flink på data så det hadde vært fint om du fortalte hva et "4850" kort er. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 PCen ser grei ut , men som sagt gå for et 4850 kort. e8400 er knall , jeg personlig hadde ikke kjøpt ddr3 minne nå. DDR3 prisene begynner å bli akseptable. Dette 4GB settet koster nå på NetShop bare 1750,- og er litt raskere en det han har satt opp i utgangspunktet. Takk for at du tar deg tid, men jeg er litt skeptisk til å kjøpe fra to forskjellige leverandører. Ikke at det er noe med netshop eller noe, men det blir liksom like mye i frakt så alt går vel opp i opp, men ellers takk Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 HD 4850 er et av de nye kortene til AMD (Ati) som har fått mye skryt og prisen er slett ikke ille. Link Du finner linker til tester på samme side. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Takk for at du tar deg tid, men jeg er litt skeptisk til å kjøpe fra to forskjellige leverandører. Ikke at det er noe med netshop eller noe, men det blir liksom like mye i frakt så alt går vel opp i opp, men ellers takk Den er så billig på NetShop at frakten blir gratis. I tillegg er de raskere. Du bestemmer selv! Lenke til kommentar
gard. Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvis du skal spille Crysis så gå i alle fall ikke for HD2900. Gå for enten 48*0 eller noe dyrere. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Det er mulig jeg har utrykt meg litt feil. Da jeg mente "passet sammen" mente jeg ikke om jeg kunne sette de på hovedkortet for det var jeg sikker på ville virke. Det jeg egentlig mente var at når jeg startet maskinen ville alt sammen klaffe og jobbe perfekt sammen uten at maskinen streiket, skjermen ble svart og lignende problemer. Blir borte noen uker og har gjort noen endringer på handlelisten etter hjelp fra dere (TAKK), men når jeg kommer tilbake skal dere få den endelige handlelisten. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg har brukt 64bit operativ systemer i snart 10 år, å lese at 64bit selv windows 64bit xp er ustabilt i dag blir latterlig i mine øyne. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Har byttet ut skjermkort, prosessor og hovedkort som dere sa. Jeg reiser i morgen og blir borte i to uker. Når jeg kommer hjem (evt at jeg får tilgang til internett) skal dere få vite den komplette handlelisten. JEG KOMMER TIL Å VELG 32-BIT SYSTEM fordi jeg har hørt masse problemer som skjer under innstallasjonen og alt mulig sånt, men hvis det er som dere sier så får jeg heller oppgradere til 64-bit system FØRST ETTER AT JEG HAR SETT AT MASKINEN VIRKER. Til Anvil og Syar kan jeg i alle fall si at hovedkoret er et x48 med DDR3 minne og skjermkortet et gainward 9600 (tror jeg) Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Problemer som man like gjerne kan få med 32bit xp. Det er sant at det har ikke alltid vært driver støtte for alt mulig på 64bit, og det er det nok ikke heller, men for å si det enkelt alt som har kommet ut de siste 5 årene, kan du regne med har 64bit støtte. Det er svært sjelden, jeg vet ikke om noen tilfeller enda faktisk, som har kommet siste tiden, som ikke har 64bit støtte. Ett eksempel: Logitech Quickcam pro 4000 web kamera. Det kom ut i 2002, det var mye fram og tilbake og Logitech var motvillig svært lenge til å *GI* UT 64 bit driver. Det folk gjorde, inkludert meg selv, var å bruke en modifisert inf fil for driveren bl.a. Grunnen der til at logitech ikke lanserte en 64bit driver for den var enkel, de ville ikke forlenge levetiden til produktet, og heller vise til at folk burde kjøpe seg nytt webcamera f.eks 9000 modellen, fordi den er nyere og bedre osv. Som den jo er, men herregud, de fleste som ville ha 64bit driver trengte ikke nytt webcamera, det gjorde en god jobb nok for msn o.l. Mye av det samme som jeg her viser til er tilfelle med vista, produsenter nekter å lage Vista drivere for produkter som funker fint både med xp 32bit og 64bit, men klart, de vil at folk skal kjøpe deres nyere produkter, som har jo "alt". For å nevne en ting om ytelse som er veldig kjekt i xp x64bit er at minne yter jevnt over bedre, spesielt sant om man har store minnebrikker. Jeg kjører selv med 8GB ddr2. edit: Logitech lanserte omsider 64bit driver, og den funker utmerket. Endret 19. juli 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Problemer som man like gjerne kan få med 32bit xp.Det er sant at det har ikke alltid vært driver støtte for alt mulig på 64bit, og det er det nok ikke heller, men for å si det enkelt alt som har kommet ut de siste 5 årene, kan du regne med har 64bit støtte. Det er svært sjelden, jeg vet ikke om noen tilfeller enda faktisk, som har kommet siste tiden, som ikke har 64bit støtte. Ett eksempel: Logitech Quickcam pro 4000 web kamera. Det kom ut i 2002, det var mye fram og tilbake og Logitech var motvillig svært lenge til å *GI* UT 64 bit driver. Det folk gjorde, inkludert meg selv, var å bruke en modifisert inf fil for driveren bl.a. Grunnen der til at logitech ikke lanserte en 64bit driver for den var enkel, de ville ikke forlenge levetiden til produktet, og heller vise til at folk burde kjøpe seg nytt webcamera f.eks 9000 modellen, fordi den er nyere og bedre osv. Som den jo er, men herregud, de fleste som ville ha 64bit driver trengte ikke nytt webcamera, det gjorde en god jobb nok for msn o.l. Mye av det samme som jeg her viser til er tilfelle med vista, produsenter nekter å lage Vista drivere for produkter som funker fint både med xp 32bit og 64bit, men klart, de vil at folk skal kjøpe deres nyere produkter, som har jo "alt". For å nevne en ting om ytelse som er veldig kjekt i xp x64bit er at minne yter jevnt over bedre, spesielt sant om man har store minnebrikker. Jeg kjører selv med 8GB ddr2. edit: Logitech lanserte omsider 64bit driver, og den funker utmerket. Ja vel...det høres ut som om 64-bit er helt fantastisk og det er det sikkert også. Kanskje jeg har sagt noe feil eller ikke utrykt med helt klart, men det jeg mente var INNSTALLASJONEN av vista 64-bit. Selfølgelig regnet jeg med at det fantes drivere og det som ellers må være til PCI kortene. Jeg sendte nemlig en mail til Komplet.no der jeg hadde satt opp handlelisten som jeg har oppgitt her, bare at da hadde jeg valgt 64-bit. Responsen var at delene skulle virke fint sammen, men han anbefalte med å gå for 32-bit pga det var masse kompatiblitets-feil med hardware og software som kunne oppsta. Blant annet leste jeg at 64-bit ikke kunne innstalleres med mer enn 2 Gb minne (eller var det 3). Dette ville forårsake meldinger som "windows failed to load files" og lignende under innstallasjonen. Dette er en HELLVETTES LITEN BAGATELL som skal skape mye uro. Det er slike ting jeg ønsker å styre unna og derfor velger et 32-bit istedet. **MEN** jeg ønsker selvfølgelig å ha et 64-bit system om det er slik dere sier så jeg går for 32-først (for å gjøre de greiene med innstallasjonen) og evt oppgradere etter noen måneder. Takk for alle svar PS: Hva er de mest typiske problemer som oppstår når man bygger pc selv? Sånn som man kan fikse? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Når du bestiller/kjøper Vista nå får du DVD m/SP1 integrert. Var i RTM versjonen av Vista 64 du måtte installere m/2GB ram - oppdatere OS med updates - installere siste 2GB ram. Var ikke værre enn det. Han karen på komplett du snakket med kan ikke annet enn å basert utsagnet sitt på rykter. Installerte nylig på t Intel oppsett med E8400 og 4GB ram med Vista64bit SP1 DVD . Alt virket out of the box med drivere fra vistas driverbase. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 64bit vil ikke fungere med mer enn 2gb ram? Den var ny... Det der garanterer jeg der er 100% tullprat, oppspinn og pølsevev. Jeg er selv på msfn forumer under x64 seksjonen regelmessig, vel ferie nå da, og har holdt på med 64bit lenge nok til å vite at det fungerer meget bra. På gammel maskinvare over 5år gammelt fra i dag av, kan det muligens være noen problemer på noen hovedkort o.l., men jeg kjørte 64bit før det, og har egentlig aldri hatt noen problemer. Kanskje ett program som ikke har funket, og i slike tilfeller har det vist seg at man har stoppet utviklingen av programmet i det store og hele, og da ser jeg mer etter nyere alternativer. 64bit er en relativt ny teknologi og det er kjekt å følge med på utviklingen. Nå i dag, flere år etter at 64bit er lansert t.o.m. på windows, bør det ikke være noen særlig problemer med å kjøre 64bit O.S. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Når du bestiller/kjøper Vista nå får du DVD m/SP1 integrert.Var i RTM versjonen av Vista 64 du måtte installere m/2GB ram - oppdatere OS med updates - installere siste 2GB ram. Var ikke værre enn det. Han karen på komplett du snakket med kan ikke annet enn å basert utsagnet sitt på rykter. Installerte nylig på t Intel oppsett med E8400 og 4GB ram med Vista64bit SP1 DVD . Alt virket out of the box med drivere fra vistas driverbase. Ok...kanskje jeg skal gå for 64-bit, men da skylder jeg på DERE om det fucker seg. Men angående det minneproblemet...: jeg har jo 2x2Gb minne. Skal jeg bare putte ett minnekort i bare den ene slotten? Virker det da? Må det ikke være ett minnekort i både a og b slotten? En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan skjermkortet kan kobles på skjermen første gangen den starter når INGEN drivere er innstallert!!! Eller er det BIOS'n og chipsettet på skjermkortet som kommuniserer på en eller annen måte? Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 64bit vil ikke fungere med mer enn 2gb ram?Den var ny... Det der garanterer jeg der er 100% tullprat, oppspinn og pølsevev. Jeg er selv på msfn forumer under x64 seksjonen regelmessig, vel ferie nå da, og har holdt på med 64bit lenge nok til å vite at det fungerer meget bra. På gammel maskinvare over 5år gammelt fra i dag av, kan det muligens være noen problemer på noen hovedkort o.l., men jeg kjørte 64bit før det, og har egentlig aldri hatt noen problemer. Kanskje ett program som ikke har funket, og i slike tilfeller har det vist seg at man har stoppet utviklingen av programmet i det store og hele, og da ser jeg mer etter nyere alternativer. 64bit er en relativt ny teknologi og det er kjekt å følge med på utviklingen. Nå i dag, flere år etter at 64bit er lansert t.o.m. på windows, bør det ikke være noen særlig problemer med å kjøre 64bit O.S. Selfølgelig kan man bruke mer enn 2 GB minne! Det er jo eneste grunnen til at man kjøper 64-bit, for å få mer enn 4gb minne. Det jeg mente (og sa...) var at 64 ikke kunne innstalleres med mer enn 2gb minne. Da får du visst enn feilmelding midt under innstallasjonen. OG DET KOMMER **RETT** FRA MICROSOFT SINE EGNE KILDER/SIDER SÅ BARE SJEKK DET! Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Om ikke driverne for skjermkortet er installert bruker windows bare standard VGA drivere, nesten som i sikkerhets modus. Så den er grei. Jeg har 4stk 2GB ram brikker i min maskin og kjører 64bit, jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter på å insistere dette skal være ett problem med mer enn 2gb. Jeg ser du har valgt/har ett Asus hovedkort. De har fått mye kritikk i det siste, ting rett og slett ikke fungerer. Jeg kjøpte ett Asus D2X lydkort, som etter litt mokking, fungerer. Det viser seg at den DRIVEREN som asus har gitt ut for lydkortet, faktisk begge versjoner, ikke er SIGNERTE. Dvs offisielt godkjente, de mangler en "signatur" som gjør at windows installerer driveren med en gang. Vista krever som kjent godkjente drivere uansett, kan deaktiveres men det fungerer ikke permanent i Vista (enda en grunn til at vista er noe skit (dessverre, men det er det)). Jeg skal gjøre en reinstall av windows og integrere lydkort driveren med Nlite og se hvordan det går, burde gå greit. Men du har valgt intel hovedkort, noe jeg har ellers ikke så mye peiling på i forhold til klokking og slike ting, men slik jeg skjønner det skal x38 kortene kunne klokke minne og cpu meget bra. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 64bit vil ikke fungere med mer enn 2gb ram?Den var ny... Det der garanterer jeg der er 100% tullprat, oppspinn og pølsevev. Jeg er selv på msfn forumer under x64 seksjonen regelmessig, vel ferie nå da, og har holdt på med 64bit lenge nok til å vite at det fungerer meget bra. På gammel maskinvare over 5år gammelt fra i dag av, kan det muligens være noen problemer på noen hovedkort o.l., men jeg kjørte 64bit før det, og har egentlig aldri hatt noen problemer. Kanskje ett program som ikke har funket, og i slike tilfeller har det vist seg at man har stoppet utviklingen av programmet i det store og hele, og da ser jeg mer etter nyere alternativer. 64bit er en relativt ny teknologi og det er kjekt å følge med på utviklingen. Nå i dag, flere år etter at 64bit er lansert t.o.m. på windows, bør det ikke være noen særlig problemer med å kjøre 64bit O.S. Selfølgelig kan man bruke mer enn 2 GB minne! Det er jo eneste grunnen til at man kjøper 64-bit, for å få mer enn 4gb minne. Det jeg mente (og sa...) var at 64 ikke kunne innstalleres med mer enn 2gb minne. Da får du visst enn feilmelding midt under innstallasjonen. OG DET KOMMER **RETT** FRA MICROSOFT SINE EGNE KILDER/SIDER SÅ BARE SJEKK DET! Det gjelder ikke når man installerer fra en Visra_DVD m/SP1 sa jeg jo. Det gjelder kun RTM versjonen. Det er Vista_DVD m/SP1 integrert man får når man kjøper idag. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Komplett er visstnok dårlige til å legge inn data om dette. Eks. Vista Ultimate 64bit OEM Sjekk produkt nummeret : 66R-02103 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331601 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=103980 eller google http://www.google.no/search?hl=no&q=66...3%B8k&meta= eller prisguiden https://prisguiden.no/product.php?productId=97680 66R-02103 er det nye DVD-kitet med SP1 integrert. 66R-00858 er det gamle. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Om ikke driverne for skjermkortet er installert bruker windows bare standard VGA drivere, nesten som i sikkerhets modus. Så den er grei.Jeg har 4stk 2GB ram brikker i min maskin og kjører 64bit, jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter på å insistere dette skal være ett problem med mer enn 2gb. Jeg ser du har valgt/har ett Asus hovedkort. De har fått mye kritikk i det siste, ting rett og slett ikke fungerer. Jeg kjøpte ett Asus D2X lydkort, som etter litt mokking, fungerer. Det viser seg at den DRIVEREN som asus har gitt ut for lydkortet, faktisk begge versjoner, ikke er SIGNERTE. Dvs offisielt godkjente, de mangler en "signatur" som gjør at windows installerer driveren med en gang. Vista krever som kjent godkjente drivere uansett, kan deaktiveres men det fungerer ikke permanent i Vista (enda en grunn til at vista er noe skit (dessverre, men det er det)). Jeg skal gjøre en reinstall av windows og integrere lydkort driveren med Nlite og se hvordan det går, burde gå greit. Men du har valgt intel hovedkort, noe jeg har ellers ikke så mye peiling på i forhold til klokking og slike ting, men slik jeg skjønner det skal x38 kortene kunne klokke minne og cpu meget bra. Både CPU, minne og hovedkort er byttet ut etter tips fra alle sammen. Jeg blir borte to uker så etter det skal dere få komplett handleliste. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Da går jeg for 64 da hvis det er det dere anbefaler, men jeg tror fortsatt jeg kommer til å innstalere med bare 2 Gb minne så jeg spør; hvordan skal jeg gjøre det? Går det fint med bare et minnekort i en slott eller må det være minst to kort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå