Vaucouleur Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Hei En kompis som var på byen forrige helg mistet bilnøklene sine på et utested. Han leverte inn jakken sin - med nøkkelknippe som hadde husnøkler og bilnøklene på - i garderoben for et depositum, og da han skulle hente jakken igjen var nøklene borte. Bilnøklene var de siste han hadde og han måtte kontakte bilforhandleren for å få nye nøkler. Der sa de at det ville koste han 7400 kroner. Er utestedet erstatningsansvarlig i dette tilfellet? Takk for svar. Endret 16. juli 2008 av Vaucouleur Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg vil ikke svare noe juridisk, for det har jeg lite peil på. Men når det gjelder utesteder og garderober (regner med det var en betal-garderobe) så har de ofte en "garderoberegler-lapp" hengede ved garderoben. Der står slike ting som feks: -Kun plagg opp til 3000kr erstattes -Innhold i lommer, vesker etc erstattes ikke osv. Hvis de har en slik lapp hengende godt synlig ville jeg anta at det fritar dem ved slike hendelser. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Når en leverer tøy og denslags i en garderobe, inngår en egentlig en avtale med utestedet. Siden erstatningsansvar i avtaleforhold generelt beror på hva som var avtalt, må en gjøre rede for dette. Skulle utestedet kun oppbevare tøyet, eller skulle de i tillegg passe på det? Normalt kan en vel gå ut fra at utested som mot betaling skal oppbevare tøy, også har en viss plikt til å bevokte det. En kan imidlertid ikke av den grunn slutte at tyveri fra garderoben automatisk utløser erstatningsansvar: Ofte er nemlig ansvaret begrenset av utestedet selv. En må derfor finne ut hvorvidt utestedet har nedfelt regler om dets erstatningsansvar, og da især om det er tatt forbehold om ansvar for gjenstander i vesker og lommer (som er ganske vanlig). Lenke til kommentar
frevild Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Enten utestedet ikke slipper inn folk uten at de leverer inn tøy i garderoben, evt. mot særlig vederlag, eller det er en frivillig sak for gjestene å gjøre så, vil det være inngått en avtale mellom utestedet og gjestene om oppbevaring av det innleverte tøy m.v. At man i det ene tilfelle må inngå denne avtalen for i det hele tatt å kunne komme inn på stedet, kan vanskelig sette saken i en prinsipielt annerledes stilling. Mao. må man uansett finne ut hva utestedets forpliktelser etter avtalen var. Især må man få rede på om det er tatt en ansvarsfraskrivelse for så vidt gjelder tap av gjenstander i lommer og vesker. Selv om slikt forbehold er tatt, kan imidlertid utestedet likevel være ansvarlig. Dette vil typisk være hvor de har vært grovt uaktsomme eller forsettlige - de har f.eks. latt en kjent tyv gå rundt i garderoben uten å gripe inn, eller det er utestedets egne folk som står bak tyveriet. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Dette spørsmålet har vært diskutert på forumet tidligere i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=869095&hl= Jeg henviste da til en annen internettside der denne problemstilling er blitt luftet: http://www.nattguiden.no/leserbrev/404 Det interessante er at eiere av utesteder selv har uttalt seg om hvordan slike saker håndteres. Spesielt siste uttalelse vedr. innhold i klær er interessant (uthevet) Hvem har ansvaret for tap i bemannet garderobe?Skrevet av: Kristin Publisert: 23/5 2004 Hva gjør jeg når jakka mi er borte fra coveren på et utested med garderobeplikt, og klubben nekter å erstatte den? Jeg betalte for å henge fra meg jakka og fikk kvitteringsnummer. Og det stod vakt i coveren hele tiden.... Når kvelden/natta var over viste jeg fram kvitteringen min, og forventet å få tilbake jakka mi. Og det gjorde jeg ikke, og jeg fikk til svar at sånne ting må man bare regne med. Daglig leder bare avblåste meg. Hva kan jeg gjøre? Hva slags rettigheter har jeg. Redaktøren svarer Dette er en interessant problemstilling jeg ofte har lurt på selv, kristin. Jeg har observert at enkelte garderober har en plakat der det informeres om at "erstatning begrenses oppad til 500 kroner" eller deromkring. Men når stedet forlanger at du henger fra deg tingene dine, du betaler for å henge det fra deg, og det er en bemannet garderobe med vakthold, er det ikke da rimelig å anta at stedet har ansvaret for verdisakene dine frem til du henter det igjen? Jeg syntes også at den behandlingen du beskriver i ditt innlegg er under enhver kritikk. Hvilket sted er det snakk om her? lesernes kommentarer navn: kode: -------------------------------------------------------------------------------- catwoman (11/8 2004) Som innehaver selv, så er det en selvfølge at stedet erstatter tapte eiendeler det er garderobeplikt på. Man betaler tross alt for sikkerheten, og regner selvsagt med å få tilbake tingene sine! Det virker som et svært useriøst sted du var på, og det kunne vært interessant å vite hvor dette er (til skrekk og advarsel!) Kan ikke akkurat anbefale pstars-Frode's forslag, tror det fort kan få konsekvenser han ikke ville vært stolt av i ettertid! Advokat derimot kan være en løsning. PS (29/7 2004) Det kan vel ikke bare begrenses av en plakat der det står en tilfeldig sum ? Det har vel mer med stedets forsikring e.l. ? Eier av utested (5/7 2004) Så lenge du betaler for den sikkerheten er utestedet ansvarlig for at det i garderoben ikke forsvinner. Erstatning er begrenset oppad til det som eventuelt henger av informasjon på veggen (Godt synlig). Så lenge du kan fremvise garderobelapp har ikke utestedet anledning til å nekte. Be en advokat ta kontakt, så vil det garantert bli fortgang i sakene. Eller send en regning. pstars-Frode (14/6 2004) En Molotow-cocktail gjennom inngangsdøra neste lørdag hadde jo kanksje fått dem på bedre tanker hurramegrundt (7/6 2004) Og ikke gå tilbake dit. Hvilket sted var det? hurramegrundt (7/6 2004) Anmeld tyveriet til politiet, og oppgi da utestedets garderobe (spesifiser at den var bemannet) som gjerningssted. Å levere en anmeldelse tar deg 5 minutter. Har du reiseforsikring så dekker de fleste forsikringsselskaper slike tyverier, men du må da ha politianmeldt det først. Chillz (27/5 2004) Nå har sikkert "ute sted driver" peiling på hva han snakker om, men for sikkerhets skyld, bare for litt mer amunisjon, så har jeg tatt meg friheten å forhøre meg med staten hvilket lovverk som tar for seg dette. Samt hvilke rettigheter du har. Torstein (24/5 2004) Raise hell, så enkelt er det. Ute sted driver (24/5 2004) Utestedet er pliktig til å erstate jakken din.Stedet skal ha en ekstra forsikring som dekker jakker opp til 2000 kroner.Dem er også pliktig til betale,så lenge du har betalt garderobe avgift.Det eneste dem ikke dekker er hvis det heger en info plakat,hvor dem ikke dekker innhold i jakken.Det er bare å stå på.Lykke til Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Det blir vel som frevild sier, ikke spesielt prinsipielt annerledes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå