Gå til innhold

Bootdisk med partition magic...

Anbefalte innlegg

Har formatert disken min, den er helt ren, tenkte jeg skulle bruke partition magic 8.0 for å partisjonere og formatere på nytt før jeg installerte OS.

Da jeg kjører PM fra cd'en jeg har får jeg error #600 "Error trying to create batch file"...

Uansett, er det noen her som veit hvordan jeg kan fikse problemet, eller er det noen som har en bootdisk med PM som kunne zippa den og sendt den til meg?

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å bruke hverken fdisk eller PM. Siden du skal ha NTFS, regner jeg med at det er enten Win2000 eller XP du skal ha inn. Da kan du jo bare bruke partisjoneringsprogrammet som kjøres under selve installasjonen?

Lenke til kommentar
Går fint når du skal ha flere partisjoner og.

Jeg har ikke observert at man skal dele opp en disk i flere partisjoner fra installasjonsprogrammet. Hvilket OS tenker du på? Kan du fortelle hvordan det gjøres?

Og for å presisere: det er partisjonering vi snakker om. Formatering er aldri noe problem fra installasjonsprogrammet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke observert at man skal dele opp en disk i flere partisjoner fra installasjonsprogrammet. Hvilket OS tenker du på? Kan du fortelle hvordan det gjøres?

Siden det var snakk om en NTFS partisjon, må det være Win2000/XP.

Under installasjon av både Win2000 og XP får du spørsmål om hvilken partisjon du skal installere OS'et til. På samme skjermbilde kan du både slette og opprette nye partisjoner. Er litt usikker på om du kan formattere andre partisjoner enn den du installerer til, men det er isåfalt noe du kan gjøre fra Disk Management inne i windows.

Lenke til kommentar

Ja, det som er helt klart er at man kan opprette en partisjon, og den vil fylle hele disken. Men diskusjonen her gjelder faktisk problemet med å opprette flere partisjoner, og det kan du altså ikke gjøre fra innstallasjonsprogrammet.

Se forøvrig hvordan installasjonsprogrammet virker her:

http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm

http://www.windowsreinstall.com/install/wi...fresh/page1.htm

Lenke til kommentar

Ta en titt på de linkene du la med. Dersom du ser på skjermbildet UNDER Licensing Agreement, vil du se et punkt som heter "To create a partition in the unpartitioned space, press C". Da kan du opprette akkurat de partisjonene du selv vil, og du kan selv bestemme størrelsen på den partisjonen du oppretter (må si at den guiden du linket til var VELDIG basic og ikke tok for seg dette med partisjonering i det hele tatt).

Men nok om det. Hva er i grunn vitsen med å lage flere partisjoner under installeringen? Du får jo ikke brukt dem uansett, og så snart du er ferdig med installasjonen kan du jo bare bruke Disk Management for å opprette flere.

Lenke til kommentar

Må bare kommentere litt til på den "guiden" du linket til.

Det står "Unless security is an issue I would use FAT32". Må si meg GRUNDIG uenig i det. Så framt man ikke dual-booter med et system som ikke støtter NTFS, ser jeg ingen grunn til å bruke FAT32.

NTFS er overlegent bedre enn FAT32. Dersom dere ikke tror meg, så bruk google og søk litt på noe som heter "journaling filesystem".

Lenke til kommentar

covah: Jeg tok feil. Beklager min påståelighet. Du har helt rett.

Begriper ikke hvor jeg hadde det fra at det ikke skulle gå an å lage flere partisjoner. Installasjonsprogrammet for XP og 2000 virker jo på samme måte, og Win98 kan ikke lage partisjoner i det hele tatt (må bruke fdisk).

Er forøvrig helt enig med deg om NTFS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...