Øsse Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hei, Bruker Ubuntu 8.04, fullt oppdatert. Når jeg prøver å spille av en videofil, i Totem og vil ha dette på fullskjerm, så glatter den ikke ut bildet, og det hele blir veldig kantete. Jeg har også prøvd VLC, uten at det hjalp noe. Har prøvd både totem-xine og totem-gstreamer (dette er jeg litt usikker på helt hva er) men begge hadde samme resultat. Så problemet har sannsynligvis ikke noe med codecs eller avspillere å gjøre. Har lest andre stedr om beslektede problemet at det er fglrx som ikke støtter ett eller annet. Jeg bruker altså ATi sine proprietære drivere, versjon 8.47.3, fordi jeg har X1800XT. Kan problemet løses? Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Post xorg.conf. Installer envyng-gtk, og sjekk om den gir deg en nyere driver. Prøv å spille av videoen med mplayer. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Xorg.conf: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" Defaultdepth 24 EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Option "VideoOverlay" "on" Option "OpenGLOverlay" "off" Driver "fglrx" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" screen "Default Screen" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Extensions" Option "Composite" "Enable" EndSection Den virket ganske kort, egentlig. Da er det godt mulig det er noen instillinger som bør aktiveres. Installerte MPlayer Movie Player fra Add/Remove, og åpnet en fil. Da jeg trykket play fikk jeg feilmeldingen "Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device". EnvyNG tilbyr meg å installere 8.4. Jeg sjekket i Synaptic og har nyeste versjon av både EnvyNG og alle catalyst/fglrx-pakker jeg har installert. Endret 16. juli 2008 av øsse87 Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Envy tilbyr deg en nyere versjon, 8.476, men ikke nyeste som er 8.6. Du har to valg som jeg tror fikser problemene dine. -Installer 8.4 med Envy, og erstatt din xorg.conf med denne: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" Defaultdepth 24 EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "fglrx" Option "Textured2D" "on" Option "TexturedXrender" "on" Option "UseFastTLS" "1" Option "TexturedVideo" "on" Option "TexturedVideoSync" "on" Option "VideoOverlay" "on" Option "OpenGLOverlay" "off" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" screen "Default Screen" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection Section "Extensions" Option "XVideo" "Enable" Option "RENDER" "1" Option "DAMAGE" "Enable" Option "Composite" "Enable" EndSection -eller installer nyeste versjon av ATI driveren på egen hånd, noe jeg ikke anbefaler siden den etter min erfaring er vesentlig mer buggy enn 8.4. Uansett, her er direksjoner til det også: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Ha...tallation_Guide Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Etter å ha kjørt EnvyNG nettopp, så sitter jeg fremdeles med 8.47.3. Programmet tilbyr meg bare "8.4" uten flere "desimaler". Krever disse endringen i xorg.conf du foreslår at jeg installer 8.47.6? Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Sikkert jeg som ble villedet av versjonstallene på en nettside. Bare bytt ut xorg.conf, så restarter du og prøver video igjen. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Dobbelpost, se under. Endret 17. juli 2008 av øsse87 Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Videoene er jevnet ut nå Men det er dukket opp noe nytt: Flimring. Under avspilling så flimrer videoene, både i Totem og VLC, full-screen og ikke. Lyden er jevn, videoene hakker ikke sånn sett, men av og til blir skjermen svart i et brøkdel av et sekund; som om noen hadde byttet ut tilfeldige frames med svarte. Jeg skjønte ikke alle forandringene i xorg.conf. Jeg kan prøve å ta vekk en og en forandring - evt. legge til en og en forandring fra den forrige - og se om jeg kommer frem til noe. Men jeg er litt skeptisk til metoden, spesielt siden jeg muligens kan forandre ting i feil rekkefølge. Endret 17. juli 2008 av øsse87 Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Nå har jeg funnet et par tråder her og der via Google om hvordan unggå flimringen, men alle jeg har prøvd fungerer enten ikke eller så er vi tilbake til pixlete bilde i alt annet enn 100% størrelse. Dette er ett av de særdeles få problemene som drar meg tilbake til Windows og jeg skulle gjerne sett det fikset. Hvordan opplever andre som bruker fglrx videoavspilling? Lenke til kommentar
t_k Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg slår av desktop effekter når jeg skal se film. Håper virkelig ATI får fixet denne buggen snart! *sukk* :S Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Ved å gå inn på Appearance og velge null effekter? Slår man helt av compiz da? Lenke til kommentar
t_k Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg anntar det. Er på KDE 4.1 så jeg bruker ikke compiz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå