Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rar lyd fra PSU + Overclokking failed

Anbefalte innlegg

Det har skjedd noe merkelige ett par ganger.

1) Ved oppstart hører jeg en høyfrekvens lyd . Det høres som en ledning berører en vifte, en høyfrekvens vibrasjons-lyd. Jeg tror at det kommer fra PSU, men det er ikke lett å lokalisere den, og det kan like godt komme fra noe annet.

2) Jeg får melding "overcloking failed" og må gå i BIOS.

3) Jeg forandrer ikke noe som helst, bare "saver" BIOSen og da starter den uten problemer.

Dette skjer ikke hver gang og jeg tror at PSU'n holder på å ta kvelden, men er ikke sikker. Har noen opplevd noe lignende før, forslag for feilsøking?

Maskinvaren står i signatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på at dette har sammenheng med "overclocking failed".

Men du presser mere watt fra PSU ved overklokking selv bare FSB økning , med "både" FSB og volt blir det enda mere.

Er nok kun en vibrerende coil i PSU (eller hovedkort hvis det er noen der).

Lenke til kommentar

Jeg fryktet at noen ville forslå "stock", men nå er maskinen så rask og responssive at jeg orker ikke tanken om å gå tilbake til trege dager. Fordi dette skjer ikke hver gang og da må jeg kjøre på stock en stund for fine ut av dette.

Så du mener at dette har med PSU å gjøre? Og kan dette ødelegg noen av komponentene?.

Jeg kan forløpige leve med dette, fordi skal få meg nye GPU og har planer å skaffe en Corsair 1000w snart. Bare håper at den dritten ikke skader noe.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Syar var nok inne på det.

Sannsynligheten er nok at du har gitt Psu en ganske kraftig belastning ved å overklokke, om det så viser seg at en av komponentene har gitt etter pga denne belastningen over tid er godt mulig men husk at dette kan også ha skjedd hovedkortet ditt.

75% sannsynlighet for at Psu sliter.

25% sannsynlighet for at Hk sliter.

Edit : Det er heller ikke gunstig for komponentene i pcen om rails fluktuerer pga denne belastningen over tid, da er det nok mer safe å klokke ned så at psu får til å jobbe litt bedre og gi bedre spenninger / ripple.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dere begge har nok bra poeng her, og en "tuellete" PSU kan fort ødelegge ander komponentener.

Jeg har veldige høye FSB og kjører på (512 x 8) nå, man kan prøve å kjøre samme 4.1GHZ på (482 x 8.5). Tror dere at en lavere FSB kan hjelpe i par uker inntil jeg får meg ny PSU, eller bør få meg ny PSU fortere?

Egentlige hadde planer om å vente på HD4870X2 og se på PSU kravene for å bytte, men kanskje jeg må bytte nå?.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Dere begge har nok bra poeng her, og en "tuellete" PSU kan fort ødelegge ander komponentener.

Jeg har veldige høye FSB og kjører på (512 x 8) nå, man kan prøve å kjøre samme 4.1GHZ på (482 x 8.5). Tror dere at en lavere FSB kan hjelpe i par uker inntil jeg får meg ny PSU, eller bør få meg ny PSU fortere?

Nja, tror du skal senke hastigheten til ca 450x8 i første omgang (3,6) og muligens helt ned til 400x8 for å se om dette kan hjelpe til.

Det er en god mulighet for at chipsett er overbelastet også, men da burde jo egentlig pc være ustabil noe som sannsynlig ikke er ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg kommer i første omgang prøve med 4.0GHZ og peile meg frem.

Den har vært stabilt som fjel i over 3 måner nå. Nå, når den først starter da er den stabilt også. Ingen tull mens jeg spiller tunge spill som Crysis heller.

Men igår, for første gang, frøys hele systemet uten noe særlige last, det skjedde mens jeg navigerte på forumet her. Alt låste seg (både tastatur og mus). Jeg trodde at det var noe tull på siden som forårsaket det, men nå tenker jeg kanskje det har en sammenheng med PSU ripple, kan det være?

Lenke til kommentar

Det kan ha sammenheng med :

*Psu (elektrolyttkondensatorer som er gåen) , overbelastning over tid som har gjort en av railene svakere.

*Slitasje på hovedkort (chipsett) pga overklokking over lengre tid og dermed så kan du ikke oppnå like høy overklokk som før uten at ting går feil etter en stund. Dette kalles elektromigrasjon og kan også forekomme på cpu...

Lenke til kommentar

Sist for 2 måneder siden kjørte jeg båe prime95 og OCCT Mix stabilitet test og alt var greit. Jeg har ikke endret innstillinger siden, men kommer til å kjøre 1 time OCCT Mix om natten for å se om det holder fremdeles.

Jeg tror dette har mer med PSU å gjøre, jeg har spilt en god del med en kraftig overklokket system og det har gjort sitt, tror jeg.

Hvordan kan jeg feilsøke om "elektrolyttkondensatorer som er gåen?"

Lenke til kommentar

jeg har nok spilt litt for mye hete spill i disse hete dager.

Jeg må nok få meg ny PSU om par uker uansett, kanskje bør få det nå? Hvis dett ikke er skadelige, da vil jeg gjerne vente og se på de offesielle kravene for 2 * Hd4870X2

Det største spørsmålet nå blir, hvor skadelige kan en slik PSU være for andre komponenter? skal jeg ta sjansen å bruke dette par uker til eller ikke?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Nå har jeg hentet og installert en Corsair HX1000W. Har startett maskinen et par ganger uten noe lyd, jeg tror at det var PSUen var gåen. Jeg må nok teste noen dager til, og hvis jeg hører lyden vil gi tilbakemelding her.

Mitt første inntrykk med Corsair HX1000W: den er diger, og kan by på utfordringer i trange kasser, men det gikk fint i CoolerMaster Cosmos 1000. Jeg trodde at OCZ var stille, men denne er musestille. Må nok pushe den litt og se hva den duger til ettehvert. So far so good!.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...