Sokkalf™ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Du får nok ikke pakket den ut i den mappen fordi du ikke har skriverettigheter der. Du kan enten kopiere den til hjemmekatalogen først, eller så kan du manøvrere deg frem i terminal og lese den vha. zcat og less : cd /usr/share/doc/alsa-base/driver zcat ALSA-Configuration.txt.gz | less Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Fikk åpnet den. Men jeg ble ikke noe klokere... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Under "Module snd-intel8x0" (driveren du bruker, ref din lsmod tidligere) i filen står det følgende: "ac97_quirk - AC'97 workaround for strange hardware See "AC97 Quirk Option" section below. " Og der står følgende: " AC97 Quirk Option ================= The ac97_quirk option is used to enable/override the workaround for specific devices on drivers for on-board AC'97 controllers like snd-intel8x0. Some hardware have swapped output pins between Master and Headphone, or Surround (thanks to confusion of AC'97 specifications from version to version :-) The driver provides the auto-detection of known problematic devices, but some might be unknown or wrongly detected. In such a case, pass the proper value with this option. The following strings are accepted: - default Don't override the default setting - none Disable the quirk - hp_only Bind Master and Headphone controls as a single control - swap_hp Swap headphone and master controls - swap_surround Swap master and surround controls - ad_sharing For AD1985, turn on OMS bit and use headphone - alc_jack For ALC65x, turn on the jack sense mode - inv_eapd Inverted EAPD implementation - mute_led Bind EAPD bit for turning on/off mute LED For backward compatibility, the corresponding integer value -1, 0, ... are accepted, too. For example, if "Master" volume control has no effect on your device but only "Headphone" does, pass ac97_quirk=hp_only module option. " Her kan det sikkert være noe av interesse? Endret 19. juli 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Skulle ønske jeg kunne svare ja, men ingenting hjelper... Kan du forklare nærmere denne delen: "For example, if "Master" volume control has no effect on your device but only "Headphone" does, pass ac97_quirk=hp_only module option." Slik jeg forstår det er det bare å taste inn: "ac97_quirk=hp_only" i kommandolinjen.... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan ting gjøres i Ubuntu, men i Fedora som jeg bruker, ligger disse innstillingene i /etc/modprobe.conf Min inneholder denne linja : options snd_intel8x0 ac97_quirk=2 Er ikke 100% sikker på hva den gjør, men gir ihvertfall mye bedre lyd enn når den ikke er der.. (mye bedre lyd enn jeg fikk i Windows også) Så, du legger dermed inn i samme fila (som root) : options snd_intel8x0 ac97_quirk=hp_only Edit: når man teller fra 0 på den listen NorthWave kom med, så tyder ting på at "2" faktisk er det samme som hp_only Endret 19. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) min ligger i denne banen: /usr/share/man/man5 og min fil med det navnet har en litt annen ending: modprobe.conf.5.gz, og igjen måtte jeg åpne den i terminalen, og der får jeg ikke redigert en drit, selv om jeg er root, får kun legge inn "log file" Når jeg prøver å legge den direkte inn i terminalen får jeg beskjed om at "command not found" Endret 19. juli 2008 av Skogli Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Den fila du prøver å redigere der er manualen til modprobe.conf. Du kan jo prøve å lese den (med kommandoen "man modprobe.conf") Kanskje den gir en pekepinn på hvordan ting skal gjøres i Ubuntu. (Kanskje er det så lett at du bare trenger å lage fila /etc/modprobe.conf) Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Vel, skulle gjerne ha gjort det, men med min kunnskap om Ubuntu så klarer jeg det rett og slett ikke... jeg lager filen, men får ikke laste den inn til /etc/ fordi jeg har ikke tilgang... Hvor i helvete får jeg tilgang fra når jeg er adminkonto? hehe. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Enten fra terminal eller kjør : "gksu nautilus" tror jeg gir deg det du trenger for å få rettigheter til å kopiere ting hvor du vil. Dette åpner filbehandleren i "super-user mode". Endret 19. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 har fortsatt ikke muligheten til å redigere eller lage filer på etc Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 "sudo nautilus" da ? Det er forresten kun den instansen som starter da som kjøres med superbruker-rettigheter, det vil ikke gjelde for andre programmer eller brukeren generelt. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Det var da veldig så sta min data var i dag da... "anders@indigo:~$ sudo nautilus [sudo] password for anders: Initializing nautilus-share extension seahorse nautilus module initialized Segmentation fault" Fortsatt ingen tilgang på etc-mappen Endret 20. juli 2008 av Skogli Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 DENNE TRÅDEN ER NÅ AVSLUTTET. Problemet er ikke løst - Gikk sørgmodig over til Windows pga hastverk med å få dataen i orden. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Trist det da. ...Men skal man ikke få lov til å lagre ting eller editere når man åpner en config fil eller noe i terminal med sudo og root passordet uansett? Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Uansett hva som er lovt i Ubuntu så funket det ikke for meg. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Den feilen fikk du nok fordi du hadde en blank cd i skuffen på tidspunktet du kjørte sudo nautilus. Ta ut cd og kjør kommandoen igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå