Gå til innhold

Mobiltelefon som modem

Anbefalte innlegg

Jeg skal bort i helga til et sted uten internett-tilgang. Derfor bestemte jeg meg for å bruke mobilen som modem.

Jeg har en laptop og en qtek 9100.

Jeg trenger svar på følgende:

Priser? (Jeg har telenor)

Oppkobling? (har kabel)

I følge telenor.no koster det ingenting i månedspris mens 75kr per dag er maks.

http://telenor.no/privat/internett/abonnem...rbruk/index.jsp

Vil jeg bli nødt til å gjøre noe spesielt før dette "trer i kraft"? eller vil bare prisen bli trekt fra kontantkortet mitt uten at jeg tegner noe abonoment eller lignende?

Med andre ord trenger jeg hjelp til alt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å gjøre noe for at datatrafikk skal tre i kraft.

Får du koblet opp hjemmefra? Greit å teste før du stikker. På Qtek er det vel en funksjon som heter "internettdeling" eller lignende under programmer? Velg den via usb, så er det bare å koble til telefonen og velge "koble til".

Priser schmiser. Må du på nett så må du.

Endret av tom watt
Lenke til kommentar

Du må laste ned modem-driverne til telefonen din. Hvis du har koblet den til før, så burde det gå.

Priser finner du på telenor.no. Men når du bruker mobilen som modem, og surfer som vanlig blir det fort veldig dyrt. 1MB pleier å koste ~10kr. Men du kan aktivere en tillegstjeneste som gjør at du får makspris. Hos telenor har de forskjellige abbonement, så du må nesten se hva du trenger.

Lenke til kommentar

Hmm. hvis jeg forstod dette riktig så må jeg koble opp min qtek med usb og dele dens internetttilkobling. Må jeg da koble telefonen opp mot gprs? må jeg ikke konfigurere datamaskinen min til å ta imot informasjonen på riktig måte? På nettsiden jeg linket til ovenfor finner dere "betal for bruk" (mobilt bredbånd) her finner jeg ikke noe "bestill-knapp" og på informasjonen står det at jeg ikke trenger å tegne noe abonnoment. Siden jeg kjøper kontantkort fra telenor, er det da bare for meg å koble opp mobil til pc, dele internettilkobling (eventuelt konfigurere datamaskin) og surfe villt for maks 75 kroner dagen?

Lenke til kommentar

Går ut i fra at du er hjemme nå? Hva med å prøve deg frem og si hvor det stopper opp? Jeg har en nyere WM selv, alt jeg trengte var å installere Activesync 4.5 på min maskin så var alt klart. En kar lenger opp her mener du må installere drivere.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke installert active sync pgå windows vista. Men jeg koblet til telefonen med usb kabel opp mot pc'en og klikket meg inn på programmer på telefonen. Deretter klikket jeg på "Modemtilkobling" og valgte "USB". Da får jeg opp en melding på pc'en: "Ny maskinvare funnet, Windows må installere driverprogramvare for Generic Serial.

Er jeg på rett spor nå eller? Og hvor finner jeg disse driverne?

Lenke til kommentar

Telenor har ein pris på 12,50 kr./MB, og makspris på 75 kr./dag. Du kan fint bruke kontantkort. Har du fakturaabonnement kan du dessutan bestille fri internett som tilleggsteneste. Fri bruk på kveld/i helgar (Fri internett kveld&helg) kostar 119 kr./mnd., bruk mellom 7 og 17 på kvardagar kostar då 5 kr./MB, og maksprisen vert då 50 kr./dag. Evt. kan ein bestille fri bruk heile døgnet, som kostar 499/mnd. Også Netcom og Chess har ulike fastprisordningar for internett.

Eg understrekar at eg ikkje har greie på qtek, men det vanlege (slik eg har forstått det) når ein skal bruke ein mobil som modem, er at ein må installere modemdrivarar på datamaskina, og at ein deretter (på same måten som når ein brukar eit gammaldags analogt telefonmodem) må setje opp ei internetttilkopling (elektronisk pålogging). Ofte inneheld Windowsinstallasjonen generiske drivarar (jf. den meldinga du fekk då du kopla til telefonen), men det beste er ofte å avinstallere desse igjen dersom du har vore "uheldig" og installert dei, og så laste ned produsenten sine eigne drivarar for telefonen og installere desse FØR du koplar til telefonen. Når det gjeld oppsett for elektronisk pålogging for ulike Windowsar og mobiltypar, finst det ofte rettleiingar på nettet som ein kan finne ved å google, bruke nettsidene til Telenor, Netcom, osv. Håpar dette ikkje var meir villeiande enn rettleiande, andre som har kjennskap til den aktuelle telefontypen kan nok svare betre enn meg.

Lenke til kommentar
Jeg skal bort i helga til et sted uten internett-tilgang. Derfor bestemte jeg meg for å bruke mobilen som modem.

Jeg har en laptop og en qtek 9100.

Jeg trenger svar på følgende:

Priser? (Jeg har telenor)

Oppkobling? (har kabel)

I følge telenor.no koster det ingenting i månedspris mens 75kr per dag er maks.

http://telenor.no/privat/internett/abonnem...rbruk/index.jsp

Vil jeg bli nødt til å gjøre noe spesielt før dette "trer i kraft"? eller vil bare prisen bli trekt fra kontantkortet mitt uten at jeg tegner noe abonoment eller lignende?

Med andre ord trenger jeg hjelp til alt :)

Hva med å kjøpe et ice modem? pluggest inn i usb porten og opptil 2mb linje ned. Bra dekning i både norge, sverige og danmark. er vel rundt 400kroner i måneden. men du kan også kjøpe et slags ferie abonnement der du kan starte det opp et par uker her og der. husker ikke prisene på det, men definitivt under 400kroner, eller de eventuelle 75kroner dagen fra telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...