Gå til innhold

Spørsmål om HDMI og sånt (Xbox 360)

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få full HD på spill uten HDMI-kabel koblet til TV'en? Hvis ja, hva er så fordelen med HDMI?

Har alle Xbox'er HDMI kontakt, eller gjelder det bare Elite?

Bonus spørsmål: Hvor finner jeg Xbox HDMI kabel eller Xbox Pro Kabel billigst? :p

(Har en Core edition Xbox 360, med kabel som ikke støtter HD så vidt jeg vet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan får fullHD med komponent kabel,derimot er det ikkje alle TV`er som støtter det. Pr.i dag har alle 360`er som ruller av samlebåndet HDMI port, selvfølgelig ligger det gamle revisjoner rundt om i butikkene men.

Fordel med HDMI? Lyd og bilde i samme kabel,mindre kabelrot :p

Og ein annen ting, du skal ikkje leite etter ein spesifisert HDMI kabel fra Monster til 360`en din. Finner du ein kabel noen noen få hundre lapper holder den mål, såfremt den ikkje er 10m lang.

EDIT: Du kan også bruke VGA-kabler for å få full HD meiner eg.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Som Mala sier så får du 1080p på mer eller mindre alle TV'er via komponent.

Skal du ha surround hjelper det heller ikke mye med lyden ut gjennom HDMI på Xbox 360.

Eneste måten å få 5,1 surround lyd ut av 360 er meg bekjent via optisk lydkabel.

Fordelene med HDMI er derimot at signalet er digitalt, enten er bildet feilfritt, ellers så får du ikke bilde i det hele tatt. Med andre ord veldig lett å se om du har skikkelig bilde. Ett annet pluss er at du ikke får noe overscan. Via komponent er nemlig 2% av bildet utenfor kantene på Tv'en din. Det skjer ikke via HDMI.

Pluss at det er jo mye mer sexy å si at du har HDMi enn å si at du har Komponentkabler. Bare husk å ikke brenn av flerfoldige hundrelapper på en HDMI kabel. SKal du ha avstander under 10 meter så hold deg til det billigtse du finner, om du ikke MÅ ha noen kabler som ser ut som Star Wars lyssabler.

Lenke til kommentar
Er vel ikke akkurat vanskelig å sjekke det da :!:

Ta en titt bakpå boksen din og se om det er mer enn en utgang der.

Ja, visste jo det. Skulle bare sjekke om dere visste det.

Edit: Min Xbox har ikke HDMI utgang. Da må jeg selge den og kjøpe ny. Gidder jeg det, mon tro?

Edit2: Hva er liksom den "nest beste" kabelen? VGA eller komponent?

Endret av Lande
Lenke til kommentar

Jeg kommer med et ekstra spørsmål siden tråden er innefor mitt problem.

Har en 360 pro UTEN HDMI utgang. Så på min gamle tv koblet jeg bare med standard kabelen, den røde,grønne og blå. Så fikk høyoppløsning.

Har nylig flyttet sammens med min forlovede og da ga jeg bort tv`n til min mor. Forloveden min sin tv har HDMI inngang, men ikke inngang som jeg kan putte den RØDE,GRØNNE og BLÅ.

Jeg må altså koble inn vanlig scart, noe som blir uskarpt og generelt dritt. Spesielt når jeg spiller cod4, vanskelig å se fiender på avstand.

Så hovedspørsålet mitt, må jeg rett å slett punge ut for en ny xbox? Hvis jeg ser bort i fra muligheten for å hente min gamle tv.

Lenke til kommentar
Skal du ha surround hjelper det heller ikke mye med lyden ut gjennom HDMI på Xbox 360.

Eneste måten å få 5,1 surround lyd ut av 360 er meg bekjent via optisk lydkabel.

Går greit det, å kjøre 5.1 lyden fra 360 via HDMI. Det finnes riktignok et adapter for bruk av optisk kabel for de som ikke har HDMI innang på surround forsterkeren sin.

Lenke til kommentar

@ Neptjune :

Hørtes litt rart ut at TV`en kun har HDMI og SCART innganger. Det er ikkje støtte for VGA på TV`en? I såfall hadde jo det vert ein mulighet. Ellers finnes det kabler som gjør om komponent signalet til HDMI...kor vidt dette funker i praksis aner eg ikkje, men eg er litt skeptisk til slikt da :p

Lenke til kommentar
@ Neptjune :

Hørtes litt rart ut at TV`en kun har HDMI og SCART innganger. Det er ikkje støtte for VGA på TV`en? I såfall hadde jo det vert ein mulighet. Ellers finnes det kabler som gjør om komponent signalet til HDMI...kor vidt dette funker i praksis aner eg ikkje, men eg er litt skeptisk til slikt da :p

VGA? Det er sånn pc skjerm inngang? For det er det på den. Hjelper det?

Har sett gjennom manualen for tv`n to ganger,samt saumfart tv`n for mulige gjemte innganger.

Pluss det er en rimelig ny sharp tv, så skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg håper noen kan hjelpe meg med å svare på to ting. Jeg har en xbob 360 premium med HDMI-kontakt, men den ble levert med rgb-kabel. Tidligere har jeg brukt HDMI siden xboxen stod ganske langt unna tvn.

1. Jeg har stereoanlegg med kun optiskse innganger. Jeg kjøpte meg derfor en av-konverter for en billig penge via ebay. Dessverre får jeg ingen lyd via den optiske utgangen med denne, så den kan være ødelagt. Kan det være noen annen grunn til at jeg ikke skulle kunne få lyd via den optiske utgangen når jeg bruker hdmi og denne av-konverteren? For å kunne få "optisk lyd" med den originale komponent-kabelene samtidig som jeg bruker HDMI kan jeg selvfølgelig bruke dette hacket.

2. Grunnet flytting av xboxen kom den nå næremer tven og jeg tok i bruk den medfølgende koponent-kabelen. Med denne kabelen får jeg "optiks lyd" uten problemer, men blir bildet dårligere? Jeg har spilt veldig lite xbox i sommer og jeg har ikke spilt gta siden mai, men jeg fyrte opp gta i går (må gjøre meg ferdig) og jeg synes bildet var veldig uklart da jeg kjørte bil. Dvs med raske bevegelser på skjermen ble bildet i mine øyne dårlig. Jeg kan ikke huske at dette var tilfelle tidligere og jeg hadde ikke tid til å sjekke med hdmi i går. Det kan jo hende tven (sony w3000) takler digitalt vesentlig bedre enn analoge signaler. Noen som har noen tanker/erfaring med det samme?

[Edit leif]

Endret av brukernavnerkjipt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...