Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har problemer med høy temp på cpu

Anbefalte innlegg

Har en laptop som har begynt å kollapse pga blåskjermer.

Jeg har kjørt div programmer for å sjekke for virus, malware o.l., men uten resultat.

Jeg har kjørt tuning programmer, og uten resultat.

Jeg la inn OS på nytt, men uten resultat, fortsatt blåskjermer.

Jeg har kjørt diagnostic fra Windows, men det fant ingenting galt.

Har brukt trykkluft og støvsuger for å tømme laptopen for støv, men fortsatt blåskjerm.

Men da denne laptopen alltid har vært varm, kom jeg til å tenke på kjølinga, og la inn speedfan og everest, og ifølge everest ligger cpu på 75 grader, det er i hvertfall det det står på ikonlinja, og speedfan sa at hd0 var på 52 grader og test1: 72 grader, så er det vel naturlig å tenke på en defekt vifte?

jeg fikk ikke opp mulighet til justering av vifta på speedfan, kanskje ikke den fant noe med mine spesifikasjoner....

Er det noen andre som har vært borti det samme problemet? evt med samme modellen?

Endret av jeppes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en eller flere RAM-brikker som er ødelagt. Last ned memtest86 eller en linux distribusjon som Ubuntu (følger med memtest86).

Memtest86 brenner du på en cd og kjøres når pcn starter opp. Pass på å boote fra cd-rom først.

Programmet sjekker etter feil i minnet uendelig. Men er brikkene ødlagt viser det seg vansligvis raskt. Etter 5-10 tests etter min erfaring. (ca 5 min).

72* er ikke uvanlig for en laptop. Prøv å rense for støv. Bruk trykkluft og blokker viftene så de ikke spinner i stykker!

Høy temp på cpu bruker å resultere i at maskinen slår seg av. Høy temp på skjermkort kan føre til blåskjerm.

Står det noe nyttig på blåskjermen? Blåskjermer kan analyseres med windebug. Se sticky øverst i "maskinen fungerer ikke".

Lenke til kommentar

takk for svar,

har prøvd med trykkluft, men blokkerte ikke viftene mens jeg blåste inn :whistle:

har vært inne å lastet med memtest86, men jeg skjønte ikke så mye av den zippa fila som jeg skulle pakke ut, prøvde å kjøre den, men det funka dårlig...

skal prøve å brenne den over på en cd, så får jeg gi tilbakemelding på om det funka :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...