Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

stort hull i fingeren etter vorter.

Plankehaug

Anbefalte innlegg

hei, hvar og kjøpte et middel på apoteket som fjernet vorter, kjøpte dette på lørdag.

har klint på middelet vær kveld siden, men i går var to av vortene helt døde, så jeg tok pinsetten og rev dem av.

da kom det selfølgelig et lite hull, og det blødde men, jeg lurer på om jeg skal fortsette og ta på dette middelet litt til ?

hullet går helt ned til kjøttet, så jeg lurer på om det er lurt og fortsette og ta på dette middelet ?

eller om jeg skal bare la det gro ? men vill det ikke da være større sjangse for at vortene kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du hadde giddet å lese pakningsvedlegget som følger med alle legemidler så hadde du sett følgende:

Verucid Galderma

Vortemiddel.

Pakningsvedlegg

Varenummer

ATC-nr.: D11A F-

GEL: 100 g inneh.: Acid. salicylic. 11 g, acid. lactic. 4 g, cupr. acet. aeqv. Cu 1,1 mg, bals. therebinth. ven., colophonium, collodium 8%, ethanol.

LINIMENT: 100 g inneh.: Acid. salicylic. 11 g, acid. lactic. 4 g, cupr. acet. aeqv. Cu 1,1 mg, bals. therebinth. ven., colophonium, collodium 6%, ethanol.

Indikasjoner: Vorter.

Dosering: Det aktuelle hudområde (føtter, hender) bløtgjøres i varmt vann og tørkes godt. Gelen, ev. linimentet smøres i tynt lag på vorten. Linimentet smøres på ved hjelp av applikator, som er festet i korken på flasken. Etter få minutter dannes en beskyttelseshinne som er uoppløselig i vann og gjør forbinding unødvendig. Smøres på hver kveld. 1-2 ganger i uken fjernes den gamle hinnen og behandlingen gjentas til ønsket resultat.

Kontraindikasjoner: Brune vorter og fødselsflekker. Kondylomer.

Forsiktighetsregler: Skal ikke brukes på slimhinner, og heller ikke i nærheten av øyne, nese og munn. Unngå påføring utenfor vorten. Etsende.

Bivirkninger: Kontaktdermatitt.

Overdosering/Forgiftning: Etsende effekt ved påsmøring på frisk hud og ved for mye påføring, hvilket kan gi sår i huden.

Egenskaper: Klassifisering: Gel henholdsvis liniment på kollodiumbasis med innhold av kobber. Ved påsmøring dannes en vannuløselig hinne. Virkningsmekanisme: Melkesyren virker etsende, salisylsyren keratolytisk og plantesyrene vanntiltrekkende og svakt keratolytisk.

Pakninger og priser: Gel: 5 g kr *. Liniment: 10 ml kr *.

Sist endret: 20.09.2005

(priser oppdateres hver 14. dag, ev. refusjon hver måned)

Lenke til kommentar

har lest det, men i mine øyne ser det ut som om vorten er borte.

det svei, noe helt vannvittig når jeg tok det på vorten.

da vill det jo antakelig svi 10 ganger mer på nesten bar hud.

men det jeg lurte på, var jo om det er lurt og ta på mer av middelet, sellom det ser ut til at vorten er borte ?

Lenke til kommentar

Hvis det gjorde vondt da du rev de av, så var de ikke helt døde. Blødde det er det stor sjanse for at det var virus i blodet, noe som kan være uheldig. vorte-virus + åpent sår = mer vorter.

MEN du skal helst ikke ta Verucid på sår. Det er ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar

Frysing med flytende nitrogen funket ikke på mine 3 vorter jeg hadde. 1 på fingern, 2 på foten. Er et par år siden nå. Men jeg gikk hver 14 dag til hudlege og frøys vortene. Gikk dit i over 1 år, før han syns det var rart at de ikke gikk bort.

Da var alternativet enten å brenne dem bort, eller at han skulle ta i mere. Jeg valgte sistnevnte, jævlig smertefullt alternativ, men det får gå.

Han skjærte iallefall Ut heele vorta så og si med en skalpell- vondt var det. Deretter frøys han nedi det åpne såret- men ikke det vanlige med å holde den der i 5 sek, nå var det jaggu 10sek.

Skrekken er der enda! Skal alldri fryse en vorte igjen. Ble iallefall borte etter den siste da- men det var sikkert skrekkens og smertens skyld :roll:

Lenke til kommentar

jeg hadde en ganske frodig vorte på ene hælen min for et par år siden. jeg prøvde å fjerne den med sånn vanlig middel som du kan kjøpe på apoteket, men ettersom dette ikke funka noe særlig så gikk jeg til en lege med den (husker ikke om det var hud-lege eller fast-lege). legen prøvde iallefall å fjerne den med flytende nitogen som lå på ca -300 celsius, han srayet den ned med nitroenen og prøvde å fyse den slik at den skulle dø, men dette gjorde noe helt inn i helvete vondt og det funket ikke noe serlig bra heller. jeg ble så lei til slutt at jeg ba legen skjære vekk hele dritten, jeg fikk da et hull i hælen som var ca 1 cm dypt, dette grodde igjen og nå kan jeg ikke se ett arr eller noe merke i det hele tatt.

jeg har heldigvis ikke fått en eneste vorte igjen :)

Lenke til kommentar
jeg hadde en ganske frodig vorte på ene hælen min for et par år siden. jeg prøvde å fjerne den med sånn vanlig middel som du kan kjøpe på apoteket, men ettersom dette ikke funka noe særlig så gikk jeg til en lege med den (husker ikke om det var hud-lege eller fast-lege). legen prøvde iallefall å fjerne den med flytende nitogen som lå på ca -300 celsius, han srayet den ned med nitroenen og prøvde å fyse den slik at den skulle dø, men dette gjorde noe helt inn i helvete vondt og det funket ikke noe serlig bra heller. jeg ble så lei til slutt at jeg ba legen skjære vekk hele dritten, jeg fikk da et hull i hælen som var ca 1 cm dypt, dette grodde igjen og nå kan jeg ikke se ett arr eller noe merke i det hele tatt.

jeg har heldigvis ikke fått en eneste vorte igjen :)

Nitrogen holder ca -196 grader i flytende form ;) Men ja, det er jævlig vondt. Det kjennes mest som om noen kjører en spiker inn og vrir rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...