Gå til innhold

Oppgradere Gainward GeForce 8800GTS 320MB

Xiffic

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å oppgradere skjermkortet mitt igjen, har sitti med dette i litt under ett år nå: Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3

Resten av systemet består av:

2xOCZ Platinum XTC 2048MB DDR2 PC6400 (4096MB)

OCZ 600W StealthXStream

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz

Asus P5N-E SLI nForce-650i

Det er vel greit å spørre først om jeg trenger å oppgradere noen andre deler av systemet før jeg får et nytt skjermkort? Hvis ikke, kan vi jo bare gå rett på skjermkortet! =)

Jeg er ikke noe særlig opptatt av overklokking.

Prisen kan være +-3000kr. (helst mindre)

Skal kunne dra nye spill. (Spiller for tiden TF2, CS:S, WoW ol.)

Jeg er kanskje litt tidlig ute siden jeg tror jeg blir nødt til å vente i ca. en måned før jeg kan kjøpe noe nytt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye 4800 serien til Radeon anbefales. Gjekk frå 8800GTS 320MB til Radeon HD4870 512MB og merka stor forskjell i Age of Conan i 1680x1050.

Ellers er jo 4850x2 og 4870x2 rett rundt hjørnet. Betalte litt over 2000 kr for mitt 4870. Psu'en skal ta det fint, minimumskrav for f.eks 4870 er 500W.

Lenke til kommentar

Leste en brukererfaring fra noen som hadde kjøpt sapphire radeon 4870, og han sier at den blir veldig varm, det er et stort minus for min del...

Noen av de andre produsentene som ikke har noe problem med varmeutvikling?

Er det andre alternativ til 4870, som er enda bedre? eller er dette det beste jeg kan få innenfor prisklassen min? ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde også gainward 8800gts 320mb med zalman viftekjøler, på idle var den på 54c og på load fikk jeg 75c.

Har nå byttet til sapphire 4870, på idle 68c og load 75c.

4870 er mye stillere enn 8800gts 320mb, den varmere i idle men under load så kan den være kjøligere hvis du vil guffe på med viftene.

Lenke til kommentar

okay, hvis den har lavere støy enn 8800gts kortet mitt så har ikke jeg noe problem med å stille opp vifta litt, synes ikke 8800 lager så mye støy egentlig.

Men med tanke på andre alternativ, finnes det noen hvis man fortsatt tenker ytelse per krone? Helst uten å måtte bytte strømforsyning. (Strømforsyning over 1kWatt er dyrt :wow:)

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg begynner jo å få lyst til å kjøre 2stk HD 4870 i crossfire... Men da begynner det å bli litt dyrt igjen ;) For må nesten oppgradere strømforsyninga mi... Og det kommer sannsynligvis til å bli varmt med 2 slike rett ved siden av hverandre, så er vel nødt til å stille opp de viftene ganske mye som kommer til å føre til endel bråk.

Men! hvis jeg gjør dette har jeg data i en god stund fremover, eller hva? =)

Hva synes dere om det her? Er det kanskje bedre å kjøpe strømforsyninga å vente til "4870x2" kommer?

Endret av Xiffic
Lenke til kommentar
4870x2 er et single kort. GPU interconnect ("crossfire") skjer internt på kortet. Så ett av disse kan du kjøre på hvilket hovedkort som helst som har en PCI-Ex X16 grafikk kort port.
Bare viss du skal kjøre crossfire med to 4870, 4870x2 kjører intern crossfire mellom dei to gpu'ene men oppfører seg som eit enkelt kort.

Okay! Så dere vil være enig med meg at det er en god ide å kjøpe 4870x2 + 1kW strømforsyning om ca 1 måneds tid da? ;0)

Endret av Xiffic
Lenke til kommentar

Hvis du føler for å bruke 3-3500 på skjermkort ja da er det lurt å vente på 4870x2.

Når det gjelder PSU vil du ikke være nødt til å ha en 1kW , men 800-850W kanskje for litt overhead og last rundt 60% som er sundt for en PSU i lengden (og sundt for ørene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...