Gå til innhold

Hvilken type polafilter er Wide Band?

Anbefalte innlegg

Har en utskremt "medhjelper" som er i Tokyo. Han har kjøpt meg et 450D og skal også kjøpe polafilter til de 2 linsene som fulgte med. Det er 58mm men i og med at han ikke kan japansk og de som jobber i butikken (Bic Camera) nesten ikke kan engelsk sliter han litt.

Sitter derfor og søker litt på nettet etter filter/navn. Jeg lurer på følgende: På noen av de jeg finner står det Wide Band... Hva betyr det når det står på et polariseringsfilter?

Eks: Kenko 58mm Pro1 Digital WIDE BAND Circular Pol Filter

Endret av voffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med den fraværende responsen går jeg ut i fra at dette er et spørsmål som får de fleste til å heve på øyebrynene :roll: Det jeg lurer på er om et slikt filter kan brukes på alle typer objektiver eller om de er tilpasset vidvinkel e.l.?

Lenke til kommentar

Tja. Jeg har en kamerat som heter Google, og han sier at en "Wideband polarizer" er en som funker på et bredt spekter av lys/elektromagnetisk stråling. Polarcor har f.eks en som dekker 60-1100 nanometer. Mtp. på at synlig lys er fra ca. 450-800, så er den dekket for ultrafiolett og infrarødt, og vel så det. Det er vistnok nyttig i lasere. Ikke spør meg hvorfor.

Jeg tviler på at det har noen hensikt, men det har skjedd opptil flere ganger at jeg har tatt feil når jeg snakker om noe jeg ikke vet noe om.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...