Gå til innhold

Tyskere i Norge på ferie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var jo også en sak for en stund siden om noen amerikanere som saksøkte reiseselskapet sitt fordi de mente de var blitt lurt. De dro til Nordkapp for å se den fantastiske midnattsola. Og når de kom frem så oppdaget de at det bare var en helt vanlig sol. Det eneste som var forskjellig var at den var oppe midt på natt.

Hehe, javel... De hørtes jo veldig smarte ut :roll:

Lenke til kommentar

Tyskere er dårligere i engelsk enn oss. Tysk er også regnet som et stort språk, noe som betyr at vi kan lære det på skolen. Mange feriesteder har tyske skilter. Om du skal jobbe med utenlandske turister må du lære deg kroppsspråk. Du kan ikke ta det for gitt at de snakker engelsk.

Ja det er vi, men ikke like flinke som de tyske turistene... De forventer at vi skal behandle dem som om de var kjempe spesielle og hvis ting ikke er som de vil så går klaginga i ett!
Har hørt at de i særklasse verste turistene i Norge er islaelere. De er vanskelige, paranoide og påstår konstant at de blir lurt. Og så stjeler de meg seg absolutt alt de kan, til og med bildene fra veggene tar de med seg. Husker en artikkel i Aftenposten for noen år siden hvor mange hoteller nektet å ta imot grupper fra Israel.

:!:

Lenke til kommentar

Så vi skal ikke ta det for gitt at de kan engelsk, men de skal få lov til å ta det for gitt at vi kan tysk da??

Engelsk er faktisk et mye større språk enn tysk og det minste de (og vi) kan gjøre når de drar på ferie, uansett hvor det er, er å lære seg i hvertfall litt engelsk...

Endret av Tramojo
Lenke til kommentar
Så vi skal ikke ta det for gitt at de kan engelsk, men de skal få lov til å ta det for gitt at vi kan tysk da??

Engelsk er faktisk et mye større språk en tysk og det minste de kan gjøre når de drar på ferie, uansett hvor det er, er å lære seg i hvertfall litt engelsk...

De er vel like trangsynte som nordmenn på ferie...

Lenke til kommentar

Eg jobbar i ein turistinformasjon og personleg syns eg alle burde få engelskopplæring, det hadde gjort det veldig mykje lettare. Dei fleste tyskarar kan engelsk, men det er ein del eldre som ikkje kan. Franksmenn derimot er det verre med, dei snakkar ikkje engelsk i det heile! Utruleg irriterande når eg ikkje kan fransk heller.

Så eg skjønar litt frustrasjonen til trådstartar, for det skal ikkje vera nødvendig at alle ansatte i norske butikkar skal kunne tysk, men engelsk forventar eg at dei fleste kan.

Lenke til kommentar
Vi klager på tyskerne, men eg er glad eg ikkje er servitør for nordmenn i syden

Nordmenn er då gode i engelsk i forhold til andre folkeslag. Me er kanskje ikkje så høflege som andre land, men engelsk kan vel dei fleste! :)

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar

Nordmenn er då gode i engelsk i forhold til andre folkeslag. Me er kanskje ikkje så høflege som andre land, men engelsk kan vel dei fleste! :)

Eg tenkte ikkje på engelskkunskapen til nordmenn, men heller fulle, uhøfflige nordmenn.

Ville heller ha servert ein som snakka tysk enn ein som var uforskamma

Endret av Painapple
Lenke til kommentar

Hva gjør dere når dere reiser i land hvor engelsk er lite utbredt og dere ikke snakker det lokale språket? Drar man på litt mer eksotiske steder enn "syden" og vestlige land er dette en reell problemstilling. Velger dere å ikke snakke i det hele tatt, eller i det minste forsøke å snakke? Det er ikke noen vesensforskjell mellom å prøve å snakke engelsk i Kina eller Honduras og det å forsøke seg på tysk i Norge. Hva er alternativet (lære seg engelsk i voksen alder er for de fleste helt uaktuelt) ?

Lenke til kommentar

Eg tenkte ikkje på engelskkunskapen til nordmenn, men heller fulle, uhøfflige nordmenn.

Var det eg ante.

Lenke til kommentar

Når jeg jobbet som guide i den lokalestavkriken i fjor var det Spanjolene og Israelerene som var de verste. Den andre guiden nektet konsekvent å guide de fra Israel, og lempet ansvaret over på meg.

"Jeg nekter å gjøre noe med arrogante mennesker som går rundt og tror de er guds utvalgte på jord og hevet over alle".

Jeg fikk litt bakoversveis når han sa det, iom. at det kansje ikke er den mest jødevennlige utallelsen, men etter at jeg prøvde å guide noen busslass av de, så...

Spanjolene var helt jævlige pga. mangel på respekt. De setter katolikken på en piddestal, og ser ned på protestantismen. De løp opp på prekestolen og lekte at de var prest, skrek og gaulte. Selv når jeg blokkerte ingangen til prestestolen med en benk, så bare hoppet de over og fortsatte når jeg snudde ryggen til dem.

Japser var bare nyskjerrige. De fra Korea sendte bare inn konene mens de drakk seg drita bak kirkeveggen.

Tyskerene ga tips! De fleste snakket engelsk, og gjorde de ikke det, så er det ikke værre enn at man snakker sakte og gir de en liten pamplet.

Lenke til kommentar
Vel, syns vi i Norge er bra flinke til å klage jeg....

Nordmenn er faktisk veldig, veldig forsiktige med å klage på ting som dårlig service. I en artikkel jeg så i Aftenposten for en tid tilbake stod det at noe slikt som at bare åtte av ti klaget om maten de ble servert var dårlig.

Lenke til kommentar
Nordmenn og svensker er vel de som scorer høyest på mest likte turister-rankinger. Sikkert fordi at vi legger igjen altfor mye penger, men i motsetning til engelskmenn og russere så virker det faktisk som at folk liker oss.

Kilder? Av personlig erfaring syns jeg de oppfører seg veldig dårlig på ferie. Men mye penger blir brukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Av erfaring så vet jeg at franskmenn er elendige i engelsk, tyskere snakker nok til å gjøre seg fortstått, nederlendere er såkalt økonomiske, japser er tullete etter å ta bilder, svensker er ofte grådige (verre enn nederlenderne, altså), mens østeuropéerne er glade for hver den minste hjelp de får. Israelere og søreuropéere (unntatt franskmenn) har jeg ikke vært borti ennå, men der hvor jeg er guide i sommer så vil vel de katolske spanjolene føle seg vel hjemme ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg synast tyskarar er koselege. Dei kan byrje å prate litt med deg sjølv om du aldri har møtt dei før og er generelt hyggjelege.

Litt off-topic, men mora til ein ven av meg har røter i Tyskland og difor kjenner ein del tyskarar som bur i Noreg. To av dei kom til Noreg og starta ein liten kafé. Det dei meinte var rart med nordmenn var at dei drog på kafé for å ete vaflar. Uansett kva dei tilbjoda, om dei ikkje hadde vaflar så snudde nordmenn i døra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...