Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ukjente uttrykk om aksjer

EsAa

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på for tiden å lese en aksjebok (Aksjeskolen). Bok innholder ganske mange vanskelige uttrykk som jeg ikke helt skjønner. Selv om jeg slår opp i ordlista bakerst er det ikke mye hjelp å få. Kan hende at det er en vanskelig bok for meg, men likevel forstår jeg noe.

Håper uansett her da at jeg kan få forklaringer på uttrykkene som står under her. Eventuelt en side der ting står forklart.

• Effisient
  • Effisient marked
  • Effisient grense
  • Effisient indeks
  • Effisient kurs
  • Effisient portefølje (spesielt den er jeg veldig usikker på)
  • Beta
  • Beta portefølje

Så lurer jeg litt på risiko og aksjer. Er det sånn at risiko er det ukjente om aksjen svinger opp eller ned. Fleste tenker på risiko som negativt. Er jeg på rett vei??

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

Effisient ser ut til å være en oversettelse av det engelske ordet efficient, som i denne sammenhengen betyr at prisen på en aksje eller indeks til enhver tid reflekterer all tilgjengelig informasjon. Med andre ord, prisen er alltid riktig (gitt den informasjonen som er tilgjengelig i markedet). Dette er en hypoytese mange (men ikke alle) forståsegpåere er tilhengengere av.

Når det gjelder "beta", så er det gjerne et mål på hvor mye f.eks. en aksjekurs beveger seg i forhold til markedet ellers (man sammenlikner vel gjerne med en indeks; i usa f.eks. Standard & Poor 500). Dersom beta = 1, beveger den aktuelle aksjekursen seg helt likt med markedet. Er beta større enn 1, har kursen som regel større utslag enn markedet. Beta mindre enn 1 -> vice versa.

Har du mange aksjer med beta over 1 i porteføljen din, vil verdien på porteføljen (sannsynligvis) svinge mye mer enn markedet som helhet...

Lenke til kommentar

Takk for svar!

1) Effisient: Du mener da informasjonen som er kommet ut fra bedriften, analytikere osv.?

2) Beta: Når du nevner markede. Er da snakk om lignende selskaper. Et eks: StatoilHydro og QEC. To oljeselskaper, men i samme marked??

Lenke til kommentar

1) Man snakker om tre former effisiens:

- Svak form: Prisen på aksjen reflekterer historiske prisbevegelser.

- Semi-sterk form: Prisen på aksjen reflekterer all tilgjengelig offentlig informasjon

- Sterk form: Prisen på aksjen reflekterer all informasjon, også informasjon som ikke er tilgjengelig.

Svaret på spørmålet ditt avhenger derfor av hvor sterk effisiens man har. Normalt antar man at de fleste vestlige markeder er et sted mellom semi-sterkt og sterkt effisiente. Altså - ja, all informasjon som er kommet ut fra bedriften, analytikere osv.

2)

Markedet er i teorien det effisiente sett av aksjer, dvs en portefølje av aksjer som ligger på "the efficient frontier" og som er "mean-variance efficient". For å kunne bruke betaen i det virkelige liv har man derimot antatt at avkastningen på indexer bestående av alle aksjer er gode proxyer for den virkelige markedsporteføljen. Med andre ord- markedet man regner beta mot er hovedindeksen på Oslo børs.

For å dra det ennå litt lengre: Beta er et mål på systematisk risiko. Det er også den eneste risikoen man får betalt for i form av forventet avkastning. Total risiko består av systematisk og usystematisk risiko, men usystematisk risiko kan diversifiseres bort. Det som gjenstår er systematisk risiko, som her faktisk ikke er definert som noe annet enn volatilitet i forhold til markedsporteføljens avkastning. Mange tror beta måler sannsynligheten for å tape stort, men den måler altså bare hvor mye man kan forvente at avkastningen på aksjen svinger i forhold til markedet.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

Når du nevner markede. Hvilket marked tenker du da på? Fordi det er jo forksjellige typer aksjer på børsen som jeg vil tro er uavhengig hverandre. Olje og IT f.eks. Men som jeg nevnte tidligere i topicen. Du tenker ikke på QEC og STH som et marked??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...