Onkel Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg skal ha meg en ny LCD-skjerm, ser for meg 26-tommer, budsjettet er på ca 5000,-. Bruksområder: -Viktigst: fotoredigering på hobbynivå. Jeg driver mye med manipulering av farger, skygger og lysstemning, så selv om jeg ikke har proffe behov, bør det være greie muligheter for innstillinger, og god fargegjengivelse. -Film, den skal doble som hjemmekino enn så lenge (i et lite rom, så størrelsen er grei nok). Helst skal den kunne ta inn signaler fra noe annet enn PC'en også, feks en ekstern blu-ray-spiller. -Bittelitt spilling. Altså, helst ikke ghosting, men jeg er ikke så blodfølsom på dette. Tviler på at jeg ser forskjell på 5ms og 3. Innsynsvinkelen blir et viktig punkt. Siden farge- og tonegjengivelsen skal være god og pålitelig, bør den ikke være så sårbar for hvor jeg har hodet mitt når jeg sitter foran den. Det er flere skjermer jeg har prøvd hvor det står at de har innsynsvinkel på 170 grader, men hvor de mørkeste tonene i et bilde fort skifter karakter bare ved å flytte hodet 10 cm. Jeg er antagelig litt ekstra følsom for dette. Dessuten liker jeg å se på film med venner, og det er alltid en fordel om vi slipper å sitte på nøyaktig samme sted... Jeg så en stund på Samsung 2693HM, som er fin å se på (en viss WAF) og virker som den gjør jobben bra iflg testene. Men den er et TN-panel, som jo kan være litt notoriske på dette med dårlig innsynsvinkel. Noen som har prøvd denne og kan si noe om bildekvaliteten? Så så jeg på LG W2600HP-BF. Den er et S-IPS-panel og går for rundt 5000. Den er lite testet, men bildet ser utrolig stabilt ut fra helt ut på siden. Dessverre har den visstnok en del "banding", at myke fargetoneoverganger blir oppstykket i "bånd". Noen som vet hvor ille dette er? Er det for dårlig, er det en showstopper i forhold til fotoredigering. Hvilken bør jeg velge mellom disse to? Eller forslag til andre 26-tommere innenfor samme prisområde som jeg bør vurdere, særlig om det fins andre S-IPS med mindre banding, eller TN-skjermer med litt ekstra bra bildekvalitet og innsynsvinkel? Takk! Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...&sku=170554 Dell sin 27" ca 5400 inklusive frakt ut juli gir også mye for pengene, selv om den nok kan ha sine ulemper virker det som om innsynsvinkel og fargegjengivelse er svært bra. Bruker S-PVA panel om jeg ikke er på bærtur. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Takk! Ikke så mange anmeldelser å finne på det, da, men det ser lovende ut. Føler meg ellers litt truffet av signaturen din her... Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) W2600 skal visst også ha problemer med alt for mye lysstyrke. Det bekymrer meg også at det mange måneder etter lansering enda ikke er en anmeldelse å spore opp. Det vitner om at de har tenkt å flyte på S-IPS bølgen med en skjerm som egentlig ikke er bra nok. Jeg ville nok holdt meg til 24" med det budsjettet. Jeg tviler på at det finnes en god 26" til den prisen. Dells holdning i til problemene med 2408WFP tyder også på at 2709 vil ha noen problemer som er "innenfor kravene i denne prisklassen". Endret 19. juli 2008 av phear00 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå