Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe bildeler i utlandet. Toll?


skyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet noen bildeler jeg skal ha fra utlandet, hovedsakelig komplett skinninteriør og skinnratt til bilen min. Dette skal huggeren i Sverige ha 3750 svenske for inkl moms (3174 norske kroner). Huggeren sender da delene til et postkontor f.eks i Charlottenberg, Strømstad eller Svinesund slik at jeg da kan hente dem ut der. Det jeg lurer på da, er det bare for meg å lesse på delene og kjøre inn til Norge med dem? Må jeg fortolle?

 

Hørt en del forskjellig, men fikk et råd om at man skal kunne handle bildeler i sverige på denne måten uten å betale toll, bare svensk moms.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk tilsendt bildeler poste restante i oppkrav til postkontoret i Årjäng. Så var det bare til å kjøre over grensen. Så lenge det ikke ligger i noen emballasje eller noe, så finner de neppe ut noe om de skulle finne på å stoppe deg. :p

 

Nei, jeg oppfordrer ikke til å gjøre noe ulovlig, men tollgrensene i Norge er kunstig lave. Det jeg kjøpte var dessuten under tollgrensen, vi gjorde det bare slik fordi jeg trengte det kjapt, og Posten Norge er ikke spesielt kjappe med utenlandske pakker.

Lenke til kommentar
Jeg fikk tilsendt bildeler poste restante i oppkrav til postkontoret i Årjäng. Så var det bare til å kjøre over grensen. Så lenge det ikke ligger i noen emballasje eller noe, så finner de neppe ut noe om de skulle finne på å stoppe deg. :p

 

Nei, jeg oppfordrer ikke til å gjøre noe ulovlig, men tollgrensene i Norge er kunstig lave. Det jeg kjøpte var dessuten under tollgrensen, vi gjorde det bare slik fordi jeg trengte det kjapt, og Posten Norge er ikke spesielt kjappe med utenlandske pakker.

 

Det var bare å hente det ut med sporingsnummeret og leg da eller? Man får vel ikke akkurat hentelapp fra postkontoret i sverige..

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål. Som Admin'c skrev, det er 3000 hvis man er utenfor Norge i under 24t og 6000 hvis man er utenfor Norge i over 24t. Det jeg har handla har kommet på 3700 svenske eller 3100 norske og jeg skal bare hente det.

 

Men vi er jo to i bilen, jeg har ikke lappen enda og får ikke kjørt. Etter alt jeg vet så er kvoten 3000 PR person, ikke totalt. For å slippe tollen (hvis det i det hele tatt er toll på bildeler) så må det vel gå ann at hver person tar sin kvote på 3000? Da går det jo fint.

 

Evt dele opp kvitteringa i to, bilrattet på 750 svenske på en kvittering og interiøret på 3000 på en annen kvittering, og at hver person tar sin kvittering, eller kvote om man vil da.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Men lurer sånn generelt. Om jeg skulle bli stoppa, så kan ikke tollerne vite om jeg har kjøpt det for over eller under 3000 om jeg ikke dokumenterer det med en kvittering da.

Jeg kan jo si at jeg har fått det hos en kamerat i Sverige, kjøpt det av en privatperson for en 1000 lapp uten kvittering eller noe annet. (Med forbehold om at varene ikke er pakka inn med lapp fra Posten på eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...