ps3nerd45 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hei folkens, Hvis du vil bygge din drømme maskin innen for et budsjett på kr 20.000,- , hva ville du a valgt. Jeg vurderer å oppgradere men pc idag som har : intel duel core 6600 prossesor asus 8800 gts 512 mb grafikk kort 2 gb crosair dominator cl3 6400 ram asus striker extreme hovedkort. 20" lg skjerm. Eneste jeg har tenkt jeg må ha er minimum 4 gb ram, beste skjermkort tilgjenglig, 24" skjerm, + div mus, tastatur, og operativ system. Hva ville dere a kjøpt hvis dere var i min situasjon. Takker og bukker meget på forhånd Hei Ser du ikke har valgt opperativsystem, men jeg regner med du går for Windows Vista Ultimate. Da skal du uansett vite at du IKKE bør velge 64-bit system. Det er så masse kompitablitetsfeil med hardware og software at det bare kommer til å kuke seg. Da får du riktignok bare 4Gb ram maks, men det holder egentlig og velg ANDRE MINNEBRIKKER. brikker som bare har en klokke hastighet på 3 er dårlige og utdatert. Dessuten er jeg litt skeptisk til at du kjøper deler fra forskjellige steder. Hold deg til en så det ikke blir så mye rot, da blir frakten billigere også Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) ps3nerd45, CL3 er bedre enn CL4 og CL5, jo lavere tall jo bedre. Jeg bruker x64 på stort sett alt jeg har og har til dags dato ikke hatt noen problemer. Hva er det som skjærer seg for deg? Endret 16. juli 2008 av Anvil Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg ville valgt noe annet en samsung disker, feks western digital,- har hørt mye positivt om wd's og mye negativt om samsung's harddsiker. Har selv hatt to samsung disker som har krasjet. Mine erfaringer med Samsung har vært stikk motsatt: Det er de klart beste diskene jeg har hatt (500 GB, 1 TB disker fra SpinPoint-serien). De er raske og stillegående og jeg har aldri hatt noen problemer med dem (har hatt 9 disker i denne serien). Jeg er ikke sikker på hvor bra de eldre diskene til Samsung er, men de større diskene i SpinPoint-serien har jeg ihvertfall ikke noe negativt å si om. Jeg har heller ikke lest mye negativt om Samsung-disker, tvertimot: De har vunnet mange tester (spesielt F1 1 TB-disken som er meget rask) og mitt inntrykk er at de har et generelt sett bra omdømme blant brukere. Det er grunnen til at jeg begynte å bruke Samsung-disker i første omgang (før brukte jeg hovedsaklig Seagate og Western Digital). Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvis du vil bygge din drømme maskin innen for et budsjett på kr 20.000,- , hva ville du a valgt. Jeg vurderer å oppgradere men pc idag som har : ... Takker og bukker meget på forhånd Jeg ser at det er mange som har kommet med anbefalinger her selv om du ikke har spesifisert hva du egentlig skal bruke maskinen til. En 'drømmemaskin' for 20K avhenger mye av bruksområdet. Etter tilbakemeldingene dine å dømme ser det imidlertid ut til at du ønsker en spillmaskin. I så tilfelle trenger du strengt tatt ikke spesielt raske disker eller spesielt mye minne. En rask 7200 RPM SATA disk (eller flere for den saks skyld) og 4 GB bør holde i første omgang. Skjermkortet og prosessoren bør du naturligvis sette av litt ekstra til, siden disse komponentene har mye å si for spillytelsen. Skjermen du velger behøver heller ikke være myntet på (amatør)grafikere: Her holder det med en av de rimeligere 'gamer'-skjermene (disse kan fås til under 3000 for 24"). Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Ellers så anbefaler jeg også Western Digital disker, og har hørt negative ting om Samsung, men ikke erfart selv. Jeg er tidligere Seagate og WD eier (har vel hatt minst 10 WD disker de siste 15 årene) og skal innrømme at jeg var litt skeptisk da jeg begynte å bruke Samsung-disker, fordi Samsung ikke er et like etablert merke på HD-fronten. Men ikke la navnet få deg til å tro at dette er annenrangs disker: Som nevnt tidligere har jeg aldri hatt noen problemer med disse diskene og de har generelt sett gjort det (veldig) bra i tester. Samsung selger også server-varianter (RAID F-serien) av de større diskene sine. Disse diskene koster litt mer enn desktop variantene i F-serien, men det er lagt enda større vekt på pålitelighet. Jeg har slike disker selv og er meget fornøyd med dem. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hei folkens, Hvis du vil bygge din drømme maskin innen for et budsjett på kr 20.000,- , hva ville du a valgt. Jeg vurderer å oppgradere men pc idag som har : intel duel core 6600 prossesor asus 8800 gts 512 mb grafikk kort 2 gb crosair dominator cl3 6400 ram asus striker extreme hovedkort. 20" lg skjerm. Eneste jeg har tenkt jeg må ha er minimum 4 gb ram, beste skjermkort tilgjenglig, 24" skjerm, + div mus, tastatur, og operativ system. Hva ville dere a kjøpt hvis dere var i min situasjon. Takker og bukker meget på forhånd Hei Ser du ikke har valgt opperativsystem, men jeg regner med du går for Windows Vista Ultimate. Da skal du uansett vite at du IKKE bør velge 64-bit system. Det er så masse kompitablitetsfeil med hardware og software at det bare kommer til å kuke seg. Da får du riktignok bare 4Gb ram maks, men det holder egentlig og velg ANDRE MINNEBRIKKER. brikker som bare har en klokke hastighet på 3 er dårlige og utdatert. Dessuten er jeg litt skeptisk til at du kjøper deler fra forskjellige steder. Hold deg til en så det ikke blir så mye rot, da blir frakten billigere også Beklager raseriutbrotet, men kvifor uttaler du deg om noko du ABSOLUTT ikkje har peiling på. CL3 latency er som tidlegare nemd betre enn både CL4 og CL5 viss ein køyrer på same hastighet. I tillegg rekne eg med du er bland dei som har høyrd mykje drit om vista x64 når det kom ut (noko av det er og sant), men no har det seg slik at vista x64 er eit særs bra operativsystem i mine auge. Viss du har min 2 gb ram iallfall. Kan du gi døme på program/hardware som ikkje virkar. Nei, du treng ikkje nemne ein skrivar frå forrige årtusen, Frakta blir kanskje billigare, men viss det er mykje å spare på å handle på ulike sider vel du sjølvklart det. Endret 16. juli 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Da skal du uansett vite at du IKKE bør velge 64-bit system. Det er så masse kompitablitetsfeil med hardware og software at det bare kommer til å kuke seg. Jeg bruker XP Pro x64 og jeg har ingen problemer med hverken hardware eller software. Men jeg sjekket naturligvis på forhånd at komponentene jeg valgte hadde støtte for 64-bits drivere (støtten for XP x64 ser ut til å være enda dårligere enn for Vista x64). Nå er det riktignok noen programmer som ikke fungerte 100% helt til å begynne med (Apache, PHP, iTunes, osv.), men jeg fant løsninger som gjorde at disse programmene også fungerer bra under XP x64. Poenget er at du kan spare deg for litt trøbbel hvis du sjekker på forhånd om maskinvaren og programvaren du bruker har 64-bits støtte. Jeg vet imidlertid ikke hvor bra spillkompatibiliten er under 64-bits Vista, men jeg vil tro at de fleste spill vil kunne kjøre uten problemer. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Skjermen du har valgt er heller ikke spesielt god. Hvis du tar i betraktning at Xues er ute etter en spillmaskin (som mye tyder på) og at det i omtalen står "Det er i spill skjermen lever opp til spesifikasjonene.", så er dette er godt kjøp. Ikke glem at omtrent alle skjermer i disse lavere prisklassene sliter når det gjelder billedkvalitet. Men Xues har ikke tenkt å bruke maskinen til oppgaver som stiller større krav til billedkvaliteten (kontrast, svartnivå, innsynsvinkel, farger, osv.), så da spiller dette mindre rolle. En må som regel regne med å betale minst 3-4 ganger så mye for en skjerm med god billedkvalitet på samme størrelse, og dette blir fort bortkastede penger hvis Xues hovedsaklig skal bruke maskinen til spilling. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Hei igjen folkens, Veldig mange dyktige folk her og noen forskjellige synsvinkler, men generelt veldig gode råd . Som de fleste her nevner så ser det ut som om maskinen min holder for nå, hvis jeg oppgraderer rammen og kanskje cpu. Jeg skal skjekke hvilken ram det er som blir bedre iforhold til pcen min og bestiller det idag. Skal teste dette først, så evt oppgradere cpu,hardisk og div. Og som dere også skriver så lønner det seg å vente par/tre mnd før jeg kjøper helt ny pc. Igjen takker meget for tiden dere tokk får å svare på dette og setter meget stor pris for all hjelp PS: beklager at jeg ikke var tydlig nokk hehe, skrev i tittelen "Din drømme spill maskin 15-20000 kr.", men burde vært litt mere tydligere. Mitt hoved formål er spilling, og en dell kontor arbeid. Jobber ikke stort med grafikk eller film redigering Takker og bukker for all hjelp Xues Lenke til kommentar
mikalisk Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Antec nine hundred kabinett MIST 1000W ATX 2.2 strømforsyning Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 2 stk. Mushkin DDR 4GB extreme Performance 2x2048 MB 1066 MHz Western digital velociraptor 300GB S-ATA 10000RPM Western digital velociraptor 630 GB S-ATA II 7200RPM 2 stk. ASUS HD4870 512MB GDDR5 Benq 24" skjerm blir rundt 20 000, hva syns folket? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Antec nine hundred kabinettMIST 1000W ATX 2.2 strømforsyning Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 2 stk. Mushkin DDR 4GB extreme Performance 2x2048 MB 1066 MHz Western digital velociraptor 300GB S-ATA 10000RPM Western digital velociraptor 630 GB S-ATA II 7200RPM 2 stk. ASUS HD4870 512MB GDDR5 Benq 24" skjerm blir rundt 20 000, hva syns folket? Hva med hovedkort? Lenke til kommentar
mikalisk Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Antec nine hundred kabinett MIST 1000W ATX 2.2 strømforsyning Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 2 stk. Mushkin DDR 4GB extreme Performance 2x2048 MB 1066 MHz Western digital velociraptor 300GB S-ATA 10000RPM Western digital velociraptor 630 GB S-ATA II 7200RPM 2 stk. ASUS HD4870 512MB GDDR5 Benq 24" skjerm ASUS Rampage Formula X48 Socket 775 hovedkort.. og hvis man skal slenge med det beste gaming utstyret blir det vel: Microsoft intellimouse 3.0 Logitech G15 Gaming tastatur Beyerdynamic DT770 Pro hodetelefoner blir vel litt over 22000, men er verdt det Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ganske ekstremt oppsett du har der ja. Jeg for min del kjøper heller en pc til ca halvparten. Da kan jeg oppgradere oftere. En pc faller lynraskt ned i pris. Kjøper du den pc'en der,så er den bare verdt ca halvparten rundt juletider. Beyerdynamic DT770 Pro er et high-end headsett som absolutt fortjener en godt lydkort. Et integrert lydkort duger ikke. Jeg har selv hatt DT770 og Onkyo lydkort. Lenke til kommentar
ArcTerjus Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Skulle jeg kjøpt ny gaming rig i dag så ville jeg satset på en OCZ Core Series SSD som OS/Spill disk. Litt over 2k for 64GB med 0.35ms access tid. og ca 120MB/s read. Da ville brettene lastet mye fortere enn de fleste andre. Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hei,vil 2 gb ram hjelpe mye ? den rammen jeg har idag er cl 3, etter det jeg hører så er den nesten like rask som mange 4 gb ram idag. Siden jeg kjører 32bit xp pro so får jeg vell ikke utnytta mer enn 3.2 gb? Evt hvilken ram anbefaler du og bør jeg oppgradere skjermkortet også? spiller en del eq2 og på raid kan det gå litt tregt noen ganger. takker meget for svaret så langt. Du får nok ikke mer enn 4gb ram med ditt system. Da må du oppgradere til 64-bit Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ganske ekstremt oppsett du har der ja. Jeg for min del kjøper heller en pc til ca halvparten. Da kan jeg oppgradere oftere. En pc faller lynraskt ned i pris.Kjøper du den pc'en der,så er den bare verdt ca halvparten rundt juletider. Må si meg veldig enig. Trådstarter får sikkert en bra pc, men jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper pc ut i fra hvor mye penger de kan bruke istedenfor hva de faktisk behover. Jeg sitter med en gammel holk, men den funker fremdeles fint og jeg får spilt alle spillene jeg har. Skal riktig nok kjøpe en ny i løpet av nærmeste fremtid, men det blir nok heller noe mid-range som kan byttes ut igjen ved behov. Bedre med en "billig" pc i dag og en ny "billig" om en stund, enn en rå-dyr nå (vel så sant man ikke vasser i penger da ). Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Denne? https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=76476 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Sjekk profilen min, 18k, min pc og drømmepc i et Lenke til kommentar
ps3nerd45 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Sjekk profilen min, 18k, min pc og drømmepc i et Ser det, men når bygde du den? Spørrsmål til "alle" hva er forskjellen på et mid-range X38 kort og et "moderne" X48 kort? Har sjekket litt og det er liksom IKKE noe forskjell på de... Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Vippet såvidt over 21.000,- http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=78879 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå