RasmusKRiis Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Lurer på hvordan lage en overgang fra natt til dag eller sommer til vinter? Det jeg mener er hvis du har tatt et panoramabilde med 4 bilder, der et av bildene er om morgenen, ettmidt på dagen, ett på kvelden og ett på natta , og da setter de sammen til et panorama bilde. Hvodan få en overgang mellom disse bildene sånn at det ikke blir noe klart skille mellom tidspunktene. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Det går nok ikke. Både lys/skyggeforhold, farger og skyer vil være totalt forskjellig. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Har man nok shoppeskills så burde det vere mogleg, men det har ikkje eg Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dette kunne blitt gjort lett i Photoshop om bildene overlappet litt, det ville ikke sett realistisk ut men det kunne vært gjort passelig kult, problemet er bare det å ta bildene EXAKT på samme sted top og bunn av alle bildene må jo være helt gjevne. Det beste hadde vært om du hadde alle 4 bildene i alle 4 tidspunktene... (slik at du kan finne ut hvilken overgang som ser best ut.) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Om det er til hjelp så fant eg eit bilete der fotografen har prøvd på det same. http://picasaweb.google.com/saurabh.bisht/...657441952465586 Edit: Var ikkje så lett det, no skal det funke. Endret 16. juli 2008 av Zeph Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Om det er til hjelp så fant eg eit bilete der fotografen har prøvd på det same. http://lh3.ggpht.com/_d-pFAXCDFxA/RfseOe-O...s+the+creek.jpg Not Found The requested URL /_d-pFAXCDFxA/RfseOe-OgrI/AAAAAAAAAPg/flWrqHpILZk/Winter+and+summer+hand+in+hand+across+the+creek.jpg was not found on this server. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Skal nok ikke være et så stort problem, så lenge bildene blir tatt på samme plass. Men så spørs det vilken overgang effekter du vil ha, og dine skills i photoshop... Det er jo bare å starte, kanskje blir ikke første bildet noe bra, men med trening blir det nok bedre ^_^ Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Skal nok ikke være et så stort problem, så lenge bildene blir tatt på samme plass. Men så spørs det vilken overgang effekter du vil ha, og dine skills i photoshop... Det er jo bare å starte, kanskje blir ikke første bildet noe bra, men med trening blir det nok bedre ^_^ Men hvordan er det jeg lager overgangs effekten i PS?? Endret 16. juli 2008 av RasmusKRiis Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Om det er til hjelp så fant eg eit bilete der fotografen har prøvd på det same. http://picasaweb.google.com/saurabh.bisht/...657441952465586 Edit: Var ikkje så lett det, no skal det funke. Det bilde kunne vært nesten perfekt, om personen bare hadde passet på at himmelen var lik i begge bildene. Sommer bildet er overskyet, mens vinterbildet er klar himmel. Til trådstarter: Jeg vil anbefalle deg og gjøre det slik som personen i posten til Zeph har gjort. Finn ett sted der det er noe som vil være likt uansett om det er sommer eller vinter (bekken i bildet til Zeph), og ha det som skille mellom de to bildene. Så trenger du bare å passe på at lysforholdene er like, himmelen er lik, at bildet blir fra samme sted og vinkel osv. når du tar de to bildene. I PS så prøver du å matche bildene der hvor det du har brukt som skille er. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Skal nok ikke være et så stort problem, så lenge bildene blir tatt på samme plass. Men så spørs det vilken overgang effekter du vil ha, og dine skills i photoshop... Det er jo bare å starte, kanskje blir ikke første bildet noe bra, men med trening blir det nok bedre ^_^ Men hvordan er det jeg lager overgangs effekten i PS?? Effekten er hva du lage den til, det er vanligvis ikke så mange standard effeter når det kommer til hva folk vill kaller kunst(i min mening) Du bør bare leke med bildet, du kan øve deg med å ta 2 helt like bilder med og uten blits for eksempel så legge dem oppå hverandre i 2 forsjellige lag, endre Opacity til det øverste laget(bildet du ser) til 50% [dette valget er øverst i Layers boksen] på denne måten vill det nederste bildet skinne igjennom så kan du velge hva du vill bruke av verktøy. Start med hviskelæret for eksempel(pass på at du jobber på det øverste laget) dette vill gi en skarp kant, du kan også bruke magic wand, da vill du kunne velge spesifikke områder, (ikke nødvendigvis noe som ligger i kanten av bildet) trykk delete så sletter du det valgte området fra det valgte layer. Lasso tool kan gjøre det samme med mer personlig kontroll(du velger eksakt hva du vill ha med mus pekern.) mens magicwand velger ut fra fargen du klikker på og toleransen du har satt. (ett tips til magic wand og lasso tool er å høyreklikke på det valgte området og bruke Feather eller refine edge, for å justere kanten på det valgte området.) Om du ikke skjønte en døyt av hva jeg nettopp sa så tror jeg du bør lære litt mer basic Photoshop. (eller så må jeg lære å forklare meg bedre.. ) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Å lage en slik effekt burde ikke by på store problemer. Det er ikke photoshop skillsene som må være gode, men det å ta bildet. Om man klarer å ta to bilder som er knakanes like, så er redigeringen enkel. Bare å gjøre som den vise mannen over meg forklarer.. Kline til med eraser tool med en middels hardness for å få det smooth i overgangen og kose seg med den øverste layeren. Lenke til kommentar
aok Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 sånn ville jeg gjort det.. For eksempel 4 årstider: Ta fire like panoramabilder omtrent samme utsnitt, samme dybdeskarphet, omtrent samme plassering av stativet osv. helst så like lysforhold som mulig også (men etter min mening kan du godt ha dramatiske skyer på høst og knallblå himmel på sommer) Så da sitter du med fire panoramabilder som er så like som mulig bortset fra at de har hver sin årstid. lag et nytt bilde, hent inn de fire panoramabildene som layers. start med det 'beste' bilde nederst og skru av synligheten på de andre tre. så gjør du et av de andre layerene synlig, setter synlighet til 50-60 %, og tar en free-transform der du bruker alle tilgjengelige verktøy (skeew, size osv) for å få dette laget likt med det andre. Gjenta for alle lagene. Gjort riktig sitter du nå på fire helt like utsnitt (med hver sin årstid) (lagre en kopi her, for dette blir utgangspunkt for videre fumling) finn ut hvilke del av bildet som funker best med hvilken årstid (evt ha rett 'rekkefølge') sett synlighet till 100% på alle lagene, og så fjerner du rett og slett det du ikke vil ha med på de forskjellige. foreksempel kan det å klippe ut og beholde et flott høsttre, være nok for å markere høsten ++ bruk fantasi/skils for å se hva som funker i ditt bilde test ut de forskjellige blandingsmods for layer for å lage glidende overganger, evt 'juks' på måten i bildet over og bruk naturlige skiller i landskapet. Husk å maskere (eller klipp ut og lag nytt layer av overgangene) for å oppnå ønsket effekt på enkelte områder.. Du kan legge ned MYE arbeid i disse overgangene, eller du kan sikkert bare softe kantene og klippe vekk det du ikke bruker. Det første vil nok generere en hel del arbeid, den andre vil være kjapp, men kanskje se litt cheesy ut. Har du først brukt et helt år på å fotografere, kan du sikkert spandere noen timer i PS oxo Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 En grei måte er å ta utgangspunkt i èn utsikt med vidvinkel. Skal du lage et panorama vil du i tilleg få problemer med forvregning... Ta et bilde kl 8 om morgenen med f.eks fokuspunktet på en lyktestolpe. 6 timer senere stiller du opp stativet på samme sted (Kan enkelt merkes med kritt eller noe) og ta et nytt bilde, osv samme saken 6 timer senere, og så 6 timer senere enn det. Så elgger du bildene over hverandre, og maler vekk der det passer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå