Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser *før* boot, men ikke i bios, kan ikke gjøre en dritt =(

Anbefalte innlegg

Hei!

Satt og spilte noe spill i går og maskinen vil nå ikke starte opp igjen.

Det vil si, den vil ikke starte opp ifra harddisk og/eller cdrom/dvd, har ikke noe media på usb så har ikke prøvd det.

Tastatur og mus fryses også, det vil si at jeg kan ikke bruke CPI swithen (dpi) på musa, ei heller trykke inn CAPS LOCK eller numlock eller ScrLock.

Maskinen fryser på svart hvitt bildet rett før boot, hvor det står hva slags enheter maskinen har, (lister opp serial,paralell porter, usb porter,harddisker osv).

Eneste aktivitet er at det står og blinker ved tast markøren på skjermen.

Jeg har prøvd å koble fra alle harddisker, koble fra diverse minnebrikker, prøvd med annet minne, tatt ut skjermkort, bruker nå INTERN GRAFIKK istedet for pci-e og får bilde (så jeg tror hovedkort fungerer), jeg har koblet fra alt, jeg har prøvd alle slags tenkelige bios ting..

Så jeg tror det er psu'n.. CPU er helt ny, så synes det skjedde på rimelig teit tidspunkt.

Har forsåvidt bestilt ett par psu'r i forgårs, til en annen anledning.

Strømforsyning jeg bruker nå er Enermax Liberty 500w, hovedkort er ett 690g gigabyte s2h micro-atx.

Har kun hatt på dualcore x2 4850e og 2 rambrikker da maskinen begynte å nekte å boote noe som helst, 2 disker, bare en vifte, så å si ingenting..

Eneste som er er at jeg spilte ett dritt spill som heter turok, på 1920x1200 og det drar vel litt effekt ifra psu? 4850 skjermkort også forresten.

Hilsen irritert.. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du sa du har prøvd alle innstillinger, men jeg må jo spørre hva du har prøvd alikevel. Det kan jo hende du har oversett noe. Dessuten er det vel forskjellig hva du får lov til å gjøre alt etter hvilken hovedkortprodusent og hvilken BIOS de bruker. Elimineringsmetoden er sådan ganske viktig for noen som prøver å hjelpe :)

For min del høres det ut som en mulig IRQ konflikt, eller feilinnstilling i BIOS ett eller annet sted.

Endret av -Mr.T-
Lenke til kommentar

Var litt vanskelig den her. Det virker jo som om du har prøvd bortimot alt ... Jeg hadde uansett ville prøvd en gang til å ta ut CMOS batteriet (la det være ute i ett minutt eller noe), dra ut alle komponentene unntatt dvd, harddisk, og én minnebrikke. Også ville jeg sjekket at alle kabler sitter som de skal. Har du gjort det én gang så skader det ikke å prøve flere ganger.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd med 2 batterier, og har hatt ene batteriet ute sikkert en time no, har prøvd helt ny strøm kabel til strømforsyningen, jeg har prøvd å prøve med alle slags kombinasjoner av komponenter etc.

jeg leste tidligere i dag om noen som hadde lignendes problem, kom seg ikke inn i bios, det gjør jeg, og noen mistenkte der at det heller var psu. Psu'n min her leverer jo kraft nok til at maskinen klarer å slå seg på iallefall.. Jeg håper bare det er psu for jeg har ikke lyst å kjøpe nytt hovedkort før SB750 er kommet.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det, det er mange som har det samme problemet i varierende grad. Noen kommer seg ikke inn i BIOS, som du sier, noen får maskina til å boote fra windows CD/DVD-en men ikke harddisken, og noen får ikke kontakt med hverken DVD eller harddisk ... Håper at noen med mer innsikt på akkurat dette område kan hjelpe.

Det høres ihvertfall rart ut at det skal være PSU-en synes jeg, men du kunne jo alltids prøve å låne en PSU av en kompis for å teste ut muligheten.

Endret av -Mr.T-
Lenke til kommentar

Har nå sjekket bios igjen, jeg har prøvd og dobbelt og trippelt sjekket alt, alt er deaktivert, likevel når den da starter opp så skjer det ingenting, får ikke melding om at maskinen ikke har noe å starte ifra eller noe som helst, har tatt ut usb i front, og brukt kun ps2 tastatur, deaktivert pata, sata, usb, alle slags merkelige opsjoner til ingen nytte..

Så jeg beit i det sure eplet og bestilte ett nytt billig hovedkort, skjønt det var surt med 525kr+144kr i frakt =(

Hadde jeg nå enda bare visst om det var ting jeg kunne måle på hovedkortet, hva slags spenninger som jeg kunne se etter, hva som mangler, er for mye, osv, kunne det jo gått an å komme seg fram til en konklusjon. Skal ta ut hele hovedkortet nå og finne meg en lupe..

Lenke til kommentar

Har du prøvd å fjerne det ene skjermkortet og starte i single modus?

Hmm, dette minner meg om en typisk konflikt der en eller annen enhet faktisk irriterer hk så det ikke greier å komme seg videre. Sjekk tastatur og mus, om du har de tilkoblet ps2 så koble til via usb eller omvendt.

Også prøv andre kabler til hd og koble ut optiske drev.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg deaktiverte bokstavelig talt ALT i bios, og hadde kun ps2 tastatur tilkoblet samt skjerm da (doh). samme resultat, går ikke an å boote fra noe som helst, og tastaturet låser seg også, går ikke an å trykke caps lock slik at LYSET på tastaturet forandrer seg, det reagerer ikke, samme med num lock, scroll lock, og det går heller ikke å restarte via tastaturet.

Jeg diskuterte dette rimelig kjapt med en gammel ørn, og vi konkluderte med hovedkortet er røket.

For ett par dager siden var det noe annet som tok kvelden her også, og slik er det omtrent alltid her. En "ulykke" kommer sjelden alene.

Jeg håper å få nytt hovedkort forhåpentligvis senest til lørdag, helst i morgen såklart.

Jeg har lempet hovedkortet i søpla, det var ikke verdt det å få nytt på garanti heller for meg, selv om kun ett halvt år gammelt.

Lenke til kommentar

Det gjør virkelig jeg og, men takk skal du ha =)

Jeg bestilte ett billig hovedkort nå, men som tilfeldigvis minner meg mye om Epox 8 npa3+, lol jeg husker ikke modell navnet lenger, bare 1stk pci-e16x men det holder lenge, så framt alt bare fungerer, så jeg har en dugelig maskin framtil am2+ hovedkort med integrert ddr3 minne grafikk kommer. Tror jeg skal bli å bruke hovedkortet framtil ddr3 mobo's, men oppgradere til 45nm am3 cpu når den kommer, forhåpentligvis før jul.

Sitter på en bærbar nå med skjermen delvis knust, ikke mye morro =(

Lenke til kommentar

Dersom du fremdeles har tilgang på det gamle kortet ditt kan du sjekke baksiden, vær spesielt oppmerksom på områdene rundt der hvor kondensatorene er innfestet. Det du ser etter er flekker på PCB'en, den er hvitaktig og kan til forveksling se ut som tørkede melkeflekker. Dersom du finner disse er det sannsynlig at en av kondensatorene har lekket veske og det dekkes av garantien. Mens du har kortet i hendene kan du også scanne lett over og se etter brente komponenter.

Lenke til kommentar

Takk men jeg gjorde det og, jeg har jobbet som pc-tekniker så jeg vet litt iallefall om slikt. Det var lite å gjøre med det, og når kortet ikke lot meg boote til noe som helst, uansett konfigurasjoner, bestilte jeg som sagt meg ett nytt hovedkort.

Og jeg angrer ikke. Bestilte ett 770-DS3 fra gigabyte. Kjører nå en 4850e på 1.1v og foreløpig ser det ut til at 2.6ghz er stabilt iallefall, med forbehold. Prossessoren skal ifølge amd være helt stabil på 1.ghz ved 1volt = 18watts forbruk. Skal starte en tråd om denne snart.Deilig å kunne justere på strøm innstillinger på hovedkortet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...