Gå til innhold

Hva er mellom atomer?

Anbefalte innlegg

"Så det er ingen vitenskaplige teorier som forklarer hva ingenting er for noe da?"

Vel, er ikke helt sikker på hvem som sa det her, lurer på om det var Hawking eller Einstein som sa det. Ingenting er nettopp det, ingenting. Med en gang man begynner å prøve og forklare eller beskrive det er det ikke lenger ingenting. Da har man jo allerede beskrevet det som at det er "noe".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere tenkt på at planeter bare er store atomer? Egentlig er planetene og månene/solene som kretser rundt bare atomkjerner med elektroner som svirrer rundt. Jeg har akkurat revolusjonert verden med min teori, tror jeg skal skrive en tese om dette gitt. :fun:

har tenkt på det mange ganger :) det kunne ha fungert som en egen dimensjon. å zoome inn eller ut blir det samme som å gå rundt i en sirkel.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det var sånn før faktisk :p Men den hypotesen er jo ikke særlig god, ettersom jeg tviler størelseforholdene passer, samt en uendelig lang rekke med andre problemer.

Jeg støtter deg!

Lurer på hva slags stoff jeg lever i, har du noen teorier ? smile.gif

Hydrogen ;) Et "elektron", eller en måne rundt jorden. Jupiter er det værre med :p

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

For å definere ingenting må man innom problemstillinger som: hvordan kan noe eksistere. Noe jeg selv synes er veldig rart. Hvorfor er det ikke bare helt svart? Ikke noe energi eller materie. Ikke noe rom. Ingen tid. osv.

Men er ingenting det samme som vakuum? I vakuum eksisterer det rom og rid?

Lenke til kommentar
Det betyr at atomet er over 99,9% tomrom. :)

Men hva er dette tomrommet da? Det går jo ikke ann at det bare kan være ingenting.

Det er rom, som er noe helt annet enn "ingenting". "Ingenting" eksisterer ikke i (det kjente) universet. Rom defineres av materien og energien rundt og i rommet. I tomrommet mellom elektronene og kjernen i atomet er det energi (kjernekrefter).

Perfekt vakuum finnes heller ikke i (det kjente) universet. Mellom stjernene er det tynt fordelt (interestellart) støv og uhyre tynn (interstellar) gass. Det tommeste og største intergallaktiske tomrommet som er funnet i det observérbare universet er omtrent en milliard lysår i diameter. Men heller ikke dette tomrommet er helt tomt, det er riktignok tomt for materie, men det er likevel en hel del mørk energi der. Pluss litt passerende lys.

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap070827.html

Lenke til kommentar
Tja, det er vel ikke umulig at det vi oppfatter som tomrom, egentlig er "noe" vel? Som jeg sa: Hvis vi nå hadde hatt et uendelig kraftig mikroskop. Er det mulig at vi hadde sett noe der vi tror det er ingenting?

minner om det du sier, bare motsatt.

Ja, minner litt, hvis det er noe mer når vi ser "ingenting" gjennom et kraftig teleskop, så kanskje det er noe mer hvis vi ser med et kraftig nok mikroskop også.

Noen som vet hva sangen i videoen heter forresten? Den gregoriansk/panfløyte sangen.

Lenke til kommentar
Så det er ingen vitenskaplige teorier som forklarer hva ingenting er for noe da? Prøvde å lete på wikipedia, men rotet meg bort i kvantefysikk til slutt og skjønte ikke bæret av noen av utrykkene eller formlene.

Vel, kvantefeltteori? Skal ta faget til høsten *gledeseg* :)

Har dere tenkt på at planeter bare er store atomer? Egentlig er planetene og månene/solene som kretser rundt bare atomkjerner med elektroner som svirrer rundt. Jeg har akkurat revolusjonert verden med min teori, tror jeg skal skrive en tese om dette gitt. :fun:

Nei. Du kan ikke se på et atom som et "solsystem" (annet enn i 1,-klasse-tegninger), da elektroner ikke er vanlige punktpartikkler (ei heller atomkjernene, men de er så utrolig mye tyngre at den egenskapen er mindre tydelig, akkurat som om du er så mye tyngre igjen at man kan se helt bort i fra dine kvante-egenskaper). Elektroner er kvantepartikler, dvs. at de ikke befinner seg noe spesiellt sted før du måler hvor de er. Da bestemmer de seg for å være på en av stedene de har mulighet til å være... Så man snakker derfor om "elektronskyer" eller "elektronbølger".

har tenkt på det mange ganger :) det kunne ha fungert som en egen dimensjon. å zoome inn eller ut blir det samme som å gå rundt i en sirkel.

Det er vel faktisk en egenskap som heter "selvlikhet". Fraktaler har ofte denne egenskapen - når du zoomer inn så plutselig så dukker den opprinnelige figuren opp igjen etc. :)

Lenke til kommentar
Så det er ingen vitenskaplige teorier som forklarer hva ingenting er for noe da? Prøvde å lete på wikipedia, men rotet meg bort i kvantefysikk til slutt og skjønte ikke bæret av noen av utrykkene eller formlene.

Vel, kvantefeltteori? Skal ta faget til høsten *gledeseg* :)

Var kvantefeltteori jeg ikke skjønte noe av ja. Antar at det ikke bare er til å hoppe rett på kvantefysikk for en som ikke en gang fulgte med på ungdomsskolen? Hva er det du må forstå før du kan forstå ting som kvantefeltteori?

Helt i slutten av videoen står det i hvertfall dette: Music: "Ride On" - Celtic Panpipes.

Kanskje det kan hjelpe?

Takk :)

Lenke til kommentar
Elektroner er kvantepartikler, dvs. at de ikke befinner seg noe spesiellt sted før du måler hvor de er. Da bestemmer de seg for å være på en av stedene de har mulighet til å være... Så man snakker derfor om "elektronskyer" eller "elektronbølger".

Som en liten digresjon, er det ikke dette som er utgangspunktet for det visse kvantefysikere anser som "beviset" for både indeterminisme og parallelle universer? :) Siden elektronet ikke følger et mønster, så bryter det ned teorien om determinisme, og siden det er egentlig både her og der på ett og samme tidspunkt, så vil alternative hendelser skje parallelt.

Men jeg skal ikke ødelegge tråden med flere slike digresjoner. Artig tema! ;)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

ser ut som folk her henger seg opp i ord og uttrykk her. "ingenting" i ordets rette forstand betyr som alle forstår "fravær av alt", nå har det seg slik at "ingenting" ikke er en størrelse i fysikken. derimot finnes det noe som heter vakuum, noe som de fleste vil forstå som fravær av alt. dette er ikke helt rett da vakuum ifølge qed osv.. er bare ingenting i gjennomsnitt. heletiden er feltene der; de elektromagnetiske, chromodynamiske osv.. som fluktuerer og danner "virtuelle partikkler" heletiden og disse annhilerer hverandre slik at i gjennomsnitt er det ingenting der.

jeg vet at david gross har en fin modell av vakuum ifølge qcd hvor du ser de fluktuerende feltene, skal se om jeg ikke finner en slik en.

edit: post-155991-1216280215.gif

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...