Gå til innhold

Generering av 3D tegninger?


Anbefalte innlegg

Jeg fant et temmelig artig bilde av at helikopter på denne siden.

 

Konseptet er jo ikke nytt, og jeg har sett en Seinfeld episode som omhandlet et sånt bilde.

Men det jeg lurer på er hvordan de lages? Finnes det et program som kan generere et sånt 3D bilde fra et vanlig 2D bilde?

Jeg skjønner jo at geometrien ikke kan være for kompleks, men innenfor rimelighetens grenser.

 

Håper jeg postet i riktig forum, vurderte å legge det under kultur, men er mer interessert i teknikken som ligger bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at AutoCAD har et 3D system. Men det sies at det er som å danse i dykkerdrakt å tegne 3D i AutoCAD. Har hørt at Revit skal være bedre på dette feltet.

 

Edit: LOL! Jeg sjekka ikke linken XD Trodde du mente regelrette 3D bilder av et helikopter de bruker i ingeniørprosjekter XP

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Jeg fant et temmelig artig bilde av at helikopter på denne siden.

 

Konseptet er jo ikke nytt, og jeg har sett en Seinfeld episode som omhandlet et sånt bilde.

Men det jeg lurer på er hvordan de lages? Finnes det et program som kan generere et sånt 3D bilde fra et vanlig 2D bilde?

Jeg skjønner jo at geometrien ikke kan være for kompleks, men innenfor rimelighetens grenser.

 

Håper jeg postet i riktig forum, vurderte å legge det under kultur, men er mer interessert i teknikken som ligger bak.

 

Er dette bare tull, eller kan du være så snill å forklare mønsteret? Kjønner ikke hvordan det er et helikopter noe sted der.

Lenke til kommentar

Jeg har en bok om dette hjemme. Resten av huset kan sitte å glane inn i denne boka i timer og le seg ihjel over alle flotte tingene de ser. Noen ganger lurer jeg på om de tuller, for jeg har prøvd, i alle årene vi har hatt denne boka, å se ting ut av slike bilder, og skjønner absolutt ikke hva som skal til. Skjønner situasjonen din godt "Zarac"

Lenke til kommentar

En av de tøffere stereogrammene: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...m_by_3Dimka.jpg :)

 

 

Ser heller ikke noe, uansett hva jeg gjør med øynene :(

 

Finn fram et ark og penn/blyant. Tegn to store dotter med en avstand på ca. 5 cm. fra hverandre. Om du skulle tegne en strek mellom dottene skal denne være vannrett. Mens du ser på arket krysser du øynene innover inntil du ser 3 dotter. Dette er det samme måten å krysse øynene du må gjøre for å se effekten.

 

Edit: I dette bildet må du krysse øynene inntil du ser 4 gule firkanter. Men effekten var ikke så bra i bildet.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Ser heller ikke noe, uansett hva jeg gjør med øynene :(

 

Finn fram et ark og penn/blyant. Tegn to store dotter med en avstand på ca. 5 cm. fra hverandre. Om du skulle tegne en strek mellom dottene skal denne være vannrett. Mens du ser på arket krysser du øynene innover inntil du ser 3 dotter. Dette er det samme måten å krysse øynene du må gjøre for å se effekten.

 

Edit: I dette bildet må du krysse øynene inntil du ser 4 gule firkanter. Men effekten var ikke så bra i bildet.

 

Funker ikke. Når jeg krysser øynene ser jeg ikke noe annet enn en uklar suppe, klarer å se dobbelt, alt blir helt uklart, klarer heller ikke å finkoordinere, er bare 2 grader jeg kan krysse øynene i, enten pittelitt eller veldig mye. :(

Lenke til kommentar

Det er 2 måter og se sånne bilder. Det å krysse øynene (dvs. flytte fokus nærmere nesen) en en måte. Den andre er og flytte fokus lenger bak (dvs. som om du ser på noe som er bak skjermen din) den siste er den du skal bruke her. Om du flytter fokus nærmere og ser på helikopteret, så vil du bare se et "hull" som ser ut som omrisset av et helikopter. Fokuserer du bak skjermen, så vil helikopteret plutselig poppe fram i "3D".

Noen har problemer med og se slike. Blir lettere når du har gjort det en gang.

 

Det finnes og animerte stereogram.

 

Bare og google "how to make stereograms"

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Den andre er og flytte fokus lenger bak (dvs. som om du ser på noe som er bak skjermen din) den siste er den du skal bruke her. Om du flytter fokus nærmere og ser på helikopteret, så vil du bare se et "hull" som ser ut som omrisset av et helikopter. Fokuserer du bak skjermen, så vil helikopteret plutselig poppe fram i "3D".

Noen har problemer med og se slike. Blir lettere når du har gjort det en gang.

 

Skjønner ikke hvordan det går ann i det hele tatt. Det går ikke ann å flytte fokuset. Det er masse mønster på bildet og uansett hvor jeg ser, så blir fokuset naglet fast til et eller annet punkt på mønsteret.

Lenke til kommentar
Det er 2 måter og se sånne bilder. Det å krysse øynene (dvs. flytte fokus nærmere nesen) en en måte. Den andre er og flytte fokus lenger bak (dvs. som om du ser på noe som er bak skjermen din) den siste er den du skal bruke her. Om du flytter fokus nærmere og ser på helikopteret, så vil du bare se et "hull" som ser ut som omrisset av et helikopter. Fokuserer du bak skjermen, så vil helikopteret plutselig poppe fram i "3D".

Noen har problemer med og se slike. Blir lettere når du har gjort det en gang.

 

Det finnes og animerte stereogram.

 

Bare og google "how to make stereograms"

Veldig riktig dette. Har selv bare klart å se det ved å krysse øynene hittil, men antar det kommer seg snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...