Gå til innhold

Hvordan bygge tv benk kjøler system.

Anbefalte innlegg

Har mye trøbbel med at det blir varmt i tv benken.

Så vurderer å kvitte meg med dette problemet.

Og tenkte først bare å sette inn 2 vifter som blåser ut varm luft i de 2 øverste hullene, kabler går i de 2 nederste. Og uansett så går varmen oppover.

Men som vanlig så er dette litt for enkelt og vil bare hjelpe litt, så jeg vil ha en litt mer avansert kjøling. Så lurer litt på hvor man får tak i kjøleribber, eller hvordan lage en.

Tenkte jeg skulle sette kjøleribber på bakveggen, Peltier som kjøler kjøleribbene og vifter ut hullene som trekker varmen fra ene siden av peltieren. Dette burde vel funke.

Eller er det noen som har noen bedre løsning. Skal selvsagt være så stille løsning som mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peltierkjøling blir grisedyrt og komplisert å få til. Du må ha 2 stoore kjøleribber, et eller flere kraftige peltierelementer, vifte på ribben på utsiden, kraftig strømfosyning. Hullene må tettes. Blir det effektivt så kan du få problemer med kondens. Kanskje må det til en vifte på innsiden også.

Kanskje kan det greie seg å bare erstatte bakveggen med en (tynn) aluminiumsplate. Bare den vil overføre varmen mye bedre enn kryssfinerplata som står der nå. Duger ikke det så vil kanskje en stoor dobbeltsidig kjøleribbe øke overflaten tilstrekkelig.

Men jeg tror ikke det skal så mye dyre og avanserte greier til for å flytte varmen ut. En eller to strategisk plasserte (store) lavstøyvifter (evt. med regulator) vil nok gjøre jobben. Men de bør monteres slik at de dytter luft inn i benken så du kan ha et filter foran dem. Da slipper du at benken og innholdet går fullt av støv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...