Andrull Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Da var det på tide for et nytt innkjøp av prosjektor, da min aldrende Infocus 4805 har gjort sin jobb for denne gang. Bruk: Prosjektoren skal for det meste bli brukt til en PC, der Film (HD og Full-HD) og spilling er i fokus. Vil også bli brukt til Wii (med komponentkabel), og litt Xbox 360. Dette kombinert med vanlig PC-bruk, og kanskje (med stor K) til TV bruk når HD -sendinger blir mer vanlig. Lysmengden i rommet er normalt svært lav, og en lysstyrken på prosjektoren har så å si ikke noe å si. Skal godt gjøres å komme lavere enn Inforcus 4805 uansett på dette nivået. Kort sagt så er 1080p nesten et krav for denne gang. Jeg har sett en del på BenQ W5000 og Inforcus X10, og lurte på om det var noen med anbefalninger å komme med. Tar naturligvis imot andre anbefalninger. Pris: Prisklassen ligger på en ca maks på 15 000, og gjerne ned mot en 13 000 kr. Infocus - X10 + Har DVI (via M1 ville jeg tro) Noe som sparer meg for innkjøp av 5m HDMI-DVI kabel. + Utseende og vekt + God pris/ytelse + Noe lavt oppgitt kontrastnivå - Kun en HDMI inngang (to digitale innganger er absolutt minimum hos meg, men skulle sett 3 stk) - Regnbueeffekt? (har ikke merket noen regnbueeffekt fra min 4805, så med mindre det er mer enn dette så er det ikke noe problem) - Kun Darkchip 1 (!?) Skulle gjerne sett at det var Darkchip 3. BenQ W5000 + God pris/ytelse + Høyt oppgitt kontrastnivå + mekanisk linseforskyvning (vertikalt) ? + Muligens litt lengre levetid på lampe (blir nok bare brukt i økonomimodus) - Darkchip 2 (?) Skulle gjerne sett at det var Darkchip 3. - Ingen DVI inngang (betyr 500 kr ekstra for HDMI-DVI kabel) - Utseende (et lite minus for utseendet, da den ikke er den fineste kolossen i verden) Noen andre som har forslag? Takk på forhånd, Andreas. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Det ble til slutt en Infocus X10 ja. Men setter fortsatt pris på noen forsalg/meninger, så ser jeg om jeg har gjort et godt kjøp. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Da mottok jeg Infocus X10 og må se meg særdeles godt fornøyd, selv om det er noen små irriterende ting. Det første er at jeg maks kan ha 1280 x 1024 (maks 1280 i horisontal bredde) ved bruk av DVI (til M1 porten). For å få brukt 1080p blir jeg nødt å bruke HDMI. Dette betyr igjen at jeg må skaffe meg lengre HDMI-kabel, da PCen nå er plassert på en form for "krakk" for å få den høyt nok opp. Også litt kjedelig at prosjektoren måtte stå ca 60cm lengre bak for å prosjeksjere et like stort bilde som min gamle Inforcus 4805. (dette er vel dog noe jeg kunne ha regnet meg frem til før) Ikke noe problem i seg selv, da jeg har nok av meter å gå på. Største sjokket kom vel dog når jeg så størrelsen på den. Jeg så for meg en liten og lett prosjektor, men jeg fikk jo en svær UFO. Jeg trodde Samsungen og 4805'en min var OK, men nå får jeg virkelig se hva jeg har gått glipp av. Til prisen er vel dette mer eller mindre et 10 av 10 produkt. Lite minus for det med oppløsningproblematikken dog. (blir vel å holde seg til 9800 GX2 en stund til da...) Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hvor langt unna "veggen" sitter du og hvor stort er bildet? Er det noen problemer med projektor og vanlig TV? Spør fordi jeg ikke vet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Pågrunn av den nye prosjektoren så har jeg flyttet sofaen en meter nærmere for å kunne nyte bedre ut av de ekstra pikslene. Akkurat nå sitter jeg 250-275 cm fra lerretet, mens linsa på prosjektoren er ca 400-410 cm unna. (da er den ca midt på zoom-området, og kan derfor gjøre bildet noe større og mindre) Lerretet er 200cm bredt (ca 90-95" ville jeg tro). Ingen problemer med prosjektor til å vise TV-singaler, så lenge du har en Tuner/dekoder. På analoge kabel-TV signaler kan f. eks en VHS-spiller (elendig kvalitet), DVD-opptaker brukes. Eller en vanlig GET-dekoder om man har digital kabel-TV. Du kan vel da bruke en overgang fra Scart RGP til Komponent ville jeg tro. Lenke til kommentar
oliwetti Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Pågrunn av den nye prosjektoren så har jeg flyttet sofaen en meter nærmere for å kunne nyte bedre ut av de ekstra pikslene. Akkurat nå sitter jeg 250-275 cm fra lerretet, mens linsa på prosjektoren er ca 400-410 cm unna. (da er den ca midt på zoom-området, og kan derfor gjøre bildet noe større og mindre) Lerretet er 200cm bredt (ca 90-95" ville jeg tro). Interessant lesing dette (denne tråden), da jeg er ute etter ny projektor. Har hatt en en Hitachi PJ-TX300 i 2 år nå. Har vært fornøyd med den, men vil gjerne opp på Full-HD grunnet at samlingen med blu-ray (1080p) filmer begynner å øke. Jeg ønsker å holde meg innenfor prisklassen 10.000-15.000 kroner, og har forsjovitt funnet ut at Benq W5000 og Infocus X10 er to gode alternativer. Så langt heller det mest mot Infocus'n. Åssen er støynivået på denne? 30dB "høres" mye ut. På min (PJ-TX300) er det oppgitt 28dB/24dB. Men jeg har skjønt det som at du sitter en meter eller to lenger fram i forhold til hvor projektoren henger. Er det mindre støy der i forhold til rett under projektoren? Andre erfaringer etter å ha brukt den en periode? Noe hakking/uskarphet ved panoreringer? Fungerer bra med spill? God oppskalering til Full-HD (fra f.eks DVD)? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Usikker på om det de oppgitte 30 dB'ene er ved "høy lysstyrke", eller med vanlig modus. jeg ville vel egentlig trodd det var førstnevnte, men skal ikke si noe sikkert. Antar at det også er som ved andre vifter, at det bare er veiledende nummer. (finnes ingen fast måte å måle det) Selv sitter jeg 2m under og 1 til siden. (litt under 2,5m på diagonalen) Og må nok si dt bråker litt mindre lengre frem. (mer "bakgrunsstøy" lyd) Mens det bråker mest rett under, og litt mer høyfrekvens lyd bak. For all del, dette er ikke store greiene, men synes personlig dette. Prosjektoren kan nok greit nok høres, men er ikke plagsom når man ser på film eller lignende, da viftelyden (i motsetning til mange andre jeg kjenner til) er ganske enkel å vende seg til. En dyp summing som aldri har vært problem her ivhertfall. (ville vel kalt meg over middels sensitiv for støy) Andre erfaringer etter å ha brukt den en periode? Noe hakking/uskarphet ved panoreringer? Fungerer bra med spill? God oppskalering til Full-HD (fra f.eks DVD)? DVD oppskaleringen er bra, og faktisk noe bedre enn forventet. Jeg syntes min gamle prosjektor skalerte bra med DVD-filmer pga den kjøre tilnærmet samme oppløsning native (480p), og var litt redd for at det ikke kom til å se særlig bra ut når den får så mange ekstra piksler å fylle. (ganske dårlig erfaring med at mine LCD-skjermer/TV-er ikke skalerer særlig bra) Men nå er jeg nok ganske fornøyd på dette punktet, og synes det ser ganske bra ut til DVD å være. (selv DVD-samlingen ser godt forbedret fra min gamle Inforcus 4805), da fargene og kontrastnivået er en del bedre. Tror ikke det er altfor mye å hente fra DVD mediet.. Kan ikke si jeg har merket meg noen spesielle problemer med panoreringer, men her har jeg ganske lite å sammenligne med, så det skal jeg ikke si noe sikkert på. Det virker da ganske hakkfritt. (selv om jeg ikke tror prosjektorens sterkeste side er dette) Til spill fungerer den knall. GTA IV, Halo 3 på Xbox 360 (via HDMI-kabel) ser utmerket ut, og de fleste PC-spillene ser enda bedre ut! Andre erfaringer etter å ha brukt den en periode? Kan ikke si at det er så mye annet. Har ikke merket meg noe spesielt utover det jeg har nevnt nå, og har ikke angret ett sekund siden jeg fikk den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå