Gå til innhold

Dårlig forkledde ateister

Anbefalte innlegg

Ta deg en valium petersk91 ;)

Du kommer jo selv med dårlig skjulte ad hominem angrep og så er det liksom du som skal føle deg forulempet om noen påpeker at det ikke finnes fnugg av realisme i den religionen du forholder deg til?

Om professorene du kjenner er religiøse eller ei spiller ingen rolle så lenge de ikke blander religionen i faget de lærer bort, det er garantert også mange med IQ over snittet f.eks i Nigeria, men det hjelper ikke så lenge utdanningsnivået er så lavt som det er.

Det er ikke snakk om grad av IQ, men grad av ignoranse, håper du forstår det, det er en meget enkel og grei statistikk i så henseende :)

Religion klarer fint å sette seg i dårlig lys på egenhånd, det å sende draptrusler på grunn av en tørr kjeks er bare ett eksempel på hvor absurd det hele er.

Og bedrevitende? Tja, når du sier det så skal jeg ikke protestere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uutdannede og gjennomsnittlig mindre intelligente er nå faktisk sant da. Religion er langt mer utbredt i land som har dårlig utdanninstilbud, og personer som har lav IQ har lettere for å bli religiøs. IQ er omvendt proporsjonal med religionens betydning i følge statistikk.

At religion forekommer i større grad i land som har lav utdanning betyr ikke at det ene er årsak til det andre. Når det gjelder dette med IQ så var det oppe nå nylig i et forskningsresultat som er ganske så omstridt. (Det kommer også litt an på hvilket paradigme forskerne tilhører ang. religion. Kristendommens og kirkens utbredelse i Norge er drastisk redusert, men alternativbevegelsen har økt betraktelig. Norge er nok mindre religiøst enn det var for femti år siden, men samtidig så er religion fortsatt ganske så utbredt, om enn bare på en annen måte).

EDIT: Når det kommer til utelukkende bibelvers, så ser jeg ikke noe særlig gale med dette, så lenge man er klar over at hele Bibelen ikke består av bare slike groteske og forkastelige sitater. Hvorfor skal det forkastes bare fordi det er imot det som vi i dag mener er moralsk riktig?

Jeg har ikke sagt at det skal forkastes fordi det er mot det vi i dag mener er moralsk riktig. Jeg sier at det blir feil å plukke Bibel- og Koransitater ut av sin sammenheng - uansett hvilke sitater det er snakk om - for så å dømme en religion og en lære basert på dette. Det viser et svært forenklet og feilaktig syn på de religioner det er snakk om.

Lenke til kommentar
Også kommer en optimist tosk som meg og sier hold kjeft, dette har pågått lenge nok og dere kan stenge igjen brødsaksa nå!

Optimist er du i alle fall — men, som Christopher Hitchens så skammelig ærlig påpeker, er jo religion den største totalitære struktur som finnes. Her er det ikke bare lover for hva man skal og ikke skal si, det er lover for hva man skal og ikke skal tenke!

edit:

KAN DERE FOR POKKER SLUTTE MED DET IQ TULLET DERES? Forøvrig er jeg kristen (here comes the bloody pm's of the ateists mass destruction of christianity, for n'te gang), og jeg ligger godt over IQ gjennomsnittet i Norge. Og jeg kjenner selv nok av kristne som er genier i alle mulige realfag, inkludert ett par professorer (ja.. tenk det..) Selv er jeg litt mer praktisk av meg, men har en hukommelse ovenfor øyeblikk fra hele livet mitt (inkludert minner fra før jeg var fyllt 1 år..), hvor jeg kan beskrive ting ned til den minste detalj..

Vær så snill, hold kjeft bare en liten, liten stund!

<Fra edit og hit vil jeg ikke ha kommentarer ettersom jeg ikke vil diskutere dette noe mer.>

Med en så høy IQ burde du jo forstå at utsagn som i sin helhet blir det samme som å si "jeg skal få stå uimotsagt, fordiatte det så". ;) Og med så høy IQ burde du kanskje forstå at statistikk er og blir statistikk, uten at jeg burde trenge å forklare det noe nærmere. :)

Jaja, dere bedrevitere som skal forandre verden.. Lykke til da.

Takk takk! :)

Lenke til kommentar

Om jeg ser tilbake på alt jeg har gjort er jeg dum som det går an å bli.

Men hiver meg innpå uansett.

Det er de mest bastante som er de egentlige usikre?

Ydmykhet, toleranse og respekt for andres syn vitner om en større

forståelse for helheten. Den som forstår vet at man ikke kan endre

andre, og at det kun er den andre som kan endre seg selv?

Uansett følger "flokken" de meningene som er relevante/sannferdige i dag,

og om det er en religion, ateisme eller whatever har ingenting å si.

Så det å si at lav IQ gjør det enklere å bli religiøs er rett og helt feil.

Hvis visdom er en blomst så er kunnskap vann, og man må

vanne forsiktig.

"Det er ikke sant, det er noe du har lært"

Lenke til kommentar
Vi er alle påvirket av vår kultur, både bevisst og ubevisst, og jeg tror det er mange som mener at akkurat de verdier ens egen kultur har akkurat i dag er de som er nærmest Sannheten.

Ja, det er det nok mange som mener. F.eks mener jeg at homofile heller bør tolereres enn å henges offentlig for sitt "avvik". Hvis du med "nærmest sannheten" mener "best" er det ikke en HELT subjektiv sak heller. Norge er f.eks rimelig høyt oppe på lister over livskvalitet. Dette gjelder forøvrig de andre skandinaviske landene og. Hvis vi følger listen nedover til de "verste" landene, blir det høyere og høyere andel av sterkt religiøse stater. Selvsagt finnes det unntak i begge ender av skalaen, men jeg tror at land styres bedre om man dropper undertrykkende, religiøse regler, og isteden styrer med bakgrunn i humanisme.

Tenk om alle kunne gjøre som de ville, bare de var greie og snille :)

Lenke til kommentar

Petersk91: Husk at det bare er statistikk, og vi sier at religiøse har en lavere gjennomsnittsIQ. Det betyr ikke at du blir dummere av å bli religiøs, det betyr kanskje (men ikke helt sikkert) at det er statistisk lettere å bli religiøs om man har lav IQ. Vi sier heller ikke at det er umulig for personer med høy IQ å være religiøs, eller at det er umulig for personer med lav IQ å være religiøse.

Jeg vil også si at jeg tror at utdanningstilbud har mer å si enn IQ. Hvis du aldri vil få muligheten til å lære om emner som omhandler hvordan vi og alt det andre i universet ble til, er det jo lettere å skylde alt på en gud.

Lenke til kommentar

Igjen tror jeg det er viktig å være klar over at det ikke nødvendigvis er en direkte sammenheng mellom lykke/sekularært land og uutdannet/religiøs. Det viser bare at det er to faktorer som begge finnes i samme land, ikke nødvendigvis at det ene kommer som en årsak av det andre.

Lenke til kommentar
Hvis du med "nærmest sannheten" mener "best" er det ikke en HELT subjektiv sak heller.

Nærmest sannheten så mener jeg at man mener at ens egne verdier er nærmest en universell sannhet og at de som har andre verdier har feil fordi de ikke har oppdaget det rette enda.

Lenke til kommentar
Hvis du med "nærmest sannheten" mener "best" er det ikke en HELT subjektiv sak heller.

Nærmest sannheten så mener jeg at man mener at ens egne verdier er nærmest en universell sannhet og at de som har andre verdier har feil fordi de ikke har oppdaget det rette enda.

I så fall påpeker du en selvfølgelighet, siden man selvfølgelig tror det man tror er nærmest sannheten. Man kan ikke bare velge å tro at månen er en grønn ost. Hadde du ikke trodd at det du trodde på var det som var nærmest sannheten, hadde du vel ikke trodd på det, men det alternativet du trodde var nærmest sannheten?

Lenke til kommentar
I så fall påpeker du en selvfølgelighet, siden man selvfølgelig tror det man tror er nærmest sannheten. Man kan ikke bare velge å tro at månen er en grønn ost. Hadde du ikke trodd at det du trodde på var det som var nærmest sannheten, hadde du vel ikke trodd på det, men det alternativet du trodde var nærmest sannheten?

Selvsagt. Men det er i varierende grad hvor mye man er i stand til å se at ens perspektiv er kun et perspektiv (selv om man personlig selvsagt mener det er det rette perspektiv) og være i stand til å forstå og erkjenne at andre anser sitt perspektiv som like så riktig - og kanskje også være ydmyk nok til å se at man kanskje ikke sitter på Sannheten, bare det som er rett for en selv?

Lenke til kommentar
Igjen tror jeg det er viktig å være klar over at det ikke nødvendigvis er en direkte sammenheng mellom lykke/sekularært land og uutdannet/religiøs. Det viser bare at det er to faktorer som begge finnes i samme land, ikke nødvendigvis at det ene kommer som en årsak av det andre.

Sekulære samfunn i dag har en mye høyere levestandard en andre land. Men dette er indirekte på grunn av sekularisering.

Sekularisering åpner for en kunnskapsrikt og arbeidsomt samfunn; staten forventer ingenting fra en guddom, og lar mennesker gjøre det de vil. Dette åpner stort for at kreative mennesker kan gjøre som de vil uten å risikere hengning på grunn av blasfemi.

Et dypt religiøst styre vil ha problemer med for eksempel genforskning (som er spiller en utrolig viktig rolle for mat- og medisinproduksjon i dag) og som igjen fører til at viktige fremskritt blir holdt tilbake på grunn av overtro.

Lenke til kommentar
Og gud er i mine øyne ikke forferdelig (selv om hvis man dømmer fra det som står i Bibelen, og tolker dette direkte, så er han kanskje det værste monsteret vi kan tenke oss)

Hvordan tolker du det når GT forteller oss at Gud beordret utryddelse av et helt folk, inkludert kvinner og barn?

Lenke til kommentar
Og gud er i mine øyne ikke forferdelig (selv om hvis man dømmer fra det som står i Bibelen, og tolker dette direkte, så er han kanskje det værste monsteret vi kan tenke oss)

Hvordan tolker du det når GT forteller oss at Gud beordret utryddelse av et helt folk, inkludert kvinner og barn?

Hehe, sant. ;) Man kan ikke vri seg unna den, og selv om jeg ikke har lest Bibelen, så regner jeg med at det du nevner her bare er en av veldig mange.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...