Gå til innhold

Dårlig forkledde ateister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke så mange av ateistene her er skap-kristne (skjønt det kan jeg selvsagt ikke vite), men jeg synes rent personlig at det blir noe infantilt og tåpelig å sitte dag ut og dag inn og rakke ned på andres tro. Men folk har vel ulike interesser.

Lenke til kommentar

Nazister får ikke statsstøtte, proklamert sine dogma hver søndag, sørger for et jævlig lurveleven med kling og klangi gammel malm når folk egentlig har behov for å sove på søndagsmorgen. for å nevne noe.

Om religion var en privatsak, noe en holdt på med inenfor husets fire vegger eller i private forsamlinger uten å påvirke samfunnet forøvrig hadde jeg ikke kunnet bry meg mindre.

Slik er det desverre ikke.

Religion krever en urettmessig respekt, er en hemsko for utdanning, motarbeider og hindrer teknologisk utvikling og vitenskap samt at den er ansvarlig for mye urett og elendighet i tillegg til å være en direkte trussel mot vår arts videre eksistens.

Derfor er det så mange som diskuterer religion :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke så mange av ateistene her er skap-kristne (skjønt det kan jeg selvsagt ikke vite), men jeg synes rent personlig at det blir noe infantilt og tåpelig å sitte dag ut og dag inn og rakke ned på andres tro.

For det første, les Jalla sitt innlegg ovenfor.

For det andre, er det infantilt og tåpelig å sitte dag ut og dag inn og rakke ned på andres politiske ideologi? Er det infantilt og tåpelig å misjonere og fremme religionen?

Hvorfor er det galt å snakke imot en religion, men riktig å snakke for?

Lenke til kommentar
Hvorfor diskuterer du for kristendommen?

Kanskje jeg lokker noen ut av skapet til slutt :innocent:

Men hvis vi vrir om din hypotese vil jo du være en skap-ateist?

Jeg innrømmer glatt at jeg har ateistiske tendenser, jeg er bare overbevist om at Gud eksisterer og at kristendom er sannheten, så da blir det litt vanskelig å stå frem som ateist ;)

Lenke til kommentar
For det andre, er det infantilt og tåpelig å sitte dag ut og dag inn og rakke ned på andres politiske ideologi? Er det infantilt og tåpelig å misjonere og fremme religionen?

Jeg hadde syntes det var like infantilt og tåpelig om en gjeng kristne satt dag ut og dag inn på et forum og rakket ned på ateisme.

Lenke til kommentar
Er det diskusjon dere kaller det, med å plukke ut utelukkende negative sitater fra Bibelen, sammenligne religion med avføring og spekulere i om religiøse er uutdannede og mindre intelligente? Jaja. ;)

Ja, nettop. Hadde det enda vært sakelig debatt, men det virkelig jo mer som diskusjoner jeg hadde i friminuttene på barneskolen.

Lenke til kommentar

Tja, det er forskjell å sitte å diskutere en negasjon på bakrunn av ubekreftede myter og gamle dogmer og å kritisere nevnte myter og dogma ut fra et naturalistisk og vitenskapelig perspektiv.

Regner med du skjønner forskjellen ;)

Lenke til kommentar
Har du lest noe særlig på kristne forum du eller? Vi ateister er jo det verste som finnes.

<a href="http://www.fstdt.com/fundies/Default.aspx?archive=1" target="_blank">http://www.fstdt.com/fundies/Default.aspx?archive=1</a>

Nei, jeg har ikke lest noe særlig på kristne forum. Hvis det finnes en gjeng som sitter og gjør det samme så synes jeg det er like infantilt og tåpelig, som sagt.

Lenke til kommentar
Jeg innrømmer glatt at jeg har ateistiske tendenser, jeg er bare overbevist om at Gud eksisterer og at kristendom er sannheten, så da blir det litt vanskelig å stå frem som ateist ;)

Hvordan kan du ha ateistiske tendenser, når en ateist er en anti-teist (altså benektelse av en guddommelig kraft)?

Jeg hadde syntes det var like infantilt og tåpelig om en gjeng kristne satt dag ut og dag inn på et forum og rakket ned på ateisme.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, men jeg skal formulere det litt annerledes.

Mener du at en skal ha en større respekt for et religiøst syn enn for et politisk syn?

Lenke til kommentar
Du svarte ikke på spørsmålet mitt, men jeg skal formulere det litt annerledes.

Mener du at en skal ha en større respekt for et religiøst syn enn for et politisk syn?

Ikke nødvendigvis, nei. Men hvis jeg treffer på en person som har en religion han anser som hellig eller en politisk overbevisning han brant for, så hadde jeg a) ikke startet noen kritisk debatt om emnet fordi han ikke har spurt etter min mening og jeg har rett og slett ingenting med hva han måtte tro og mene eller b) svart ærlig, men saklig og høflig hva jeg mente om det vedkommende sto for hvis han spurte.

Religion stiller seg ofte annerledes enn politisk syn (om ikke alltid) fordi religion ofte innbefatter at de troende anser noe som hellig, dvs. som opphøyet fra det mundane. Det er derfor mange ganger (igjen: ikke alltid) mer støtende og sårende å rakke ned på det noen anser som hellig enn det å rakke ned på en politisk overbevisning.

Ellers får jeg ikke inntrykket utfra det jeg har lest her inne at målet er å "diskutere religion". Det virker heller som om det er snakk om at en gjeng som er enige sitter og veksler på å starte tråder om hvor tåpelig, latterlig, farlig og uintelligent religion er slik at de får bekreftet fra sine meningsfeller at de har rett og kanskje også få en følelse av gruppetilhørighet ved å lage en fiende.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tolke det på andre måter enn et dårlig skuespill når "ateister" sitter dag etter dag og skriver inlegg på diskusjon.no om hvor fæl Gud er.

Kan det hende at det er en del skap-kristne som skjuler seg bak maskene?

Jeg holdt på på samme måten selv, før jeg ble kristen. "Å Gud er sååå forferdelig og alt med kristendom er sååå dumt og teit!"

Nå tror jeg du blander sammen ateister og tvilere

Du gikk trolig under sistnevnte.

Men tror du skal lete godt etter en kristen som utgir seg for å være ateist for så å fylle forumet med negative opplysninger om "sin tro"

Dersom dette er tilfellet lider vedkommende av personlighetsforstyrrelser og bør oppsøke lege snarest.

Forstår egentlig ikke hvorfor du sutrer om at folk påpeker hvor destruktiv guden i abrahamittisk mytologi er.

Er ikke disse argumentene bygget på hva som står skrevet i torah/GT/NT?

Jeg har også lurt på det samme da enkelte "ateister" har benyttet svært tynne argumenter

-eventuelt for å svekke ateismens troverdighet og score billige poeng til kristendommen :innocent:

Nei for å være helt ærlig!

Jeg vil anta at folk flest er ærlige her på forumet og sier det de mener.

Det du mener er:

kristen = kristen, og ateister = hobby-kristen?

Ikke prøv å gjør kristendommen større enn den er ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tolke det på andre måter enn et dårlig skuespill når "ateister" sitter dag etter dag og skriver inlegg på diskusjon.no om hvor fæl Gud er.

Nå roter du. De skriver om hvor fæl figuren "Gud" i fabelen som heter bibelen fremstilles. Akkurat som man kan diskutere skikkelser i andre skjønnliterære fantasiverk.

Neppe.

Jeg er helt og holdent mot nazisme, men jeg gidder ikke snakke om det. Jeg synes det er forkastelig, og ikke verd å bruke tiden min på å snakke om. Så hvorfor har ikke ateister samme holdningen ovenfor kristendom, de som jo faktisk ikke tror Gud eksisterer i det hele tatt.

Sammenligningen er ubrukelig. Kristendom er nemlig noe som påvirker oss alle til stadighet. Dessuten er det kristne her som stadig skal tvinge overtroen sin på andre.

Hvis det hadde vært en gjeng nazister her som ønsket å overbevise folk om å bli nazister, så vil jeg tro at du hadde kastet deg inn i diskusjonene. Og da hadde en eller annen nazist startet en tråd om hvordan man ikke kan tolke all kritikken mot nazismen fra ikke-nazister på noen annen måte enn at det er skap-nazister som skjuler seg bak maskene :lol:

Lenke til kommentar

Jeg holdt på på samme måten selv, før jeg ble kristen. "Å Gud er sååå forferdelig og alt med kristendom er sååå dumt og teit!"

Jeg holdt og på med det på barneskolen da jeg var uviten, og hatet faget KRL uten grunn. I dag vet jeg bedre. Jeg er fortsatt ateist, men jeg vet i hvertfall hvorfor jeg er ateist, og jeg har gjort et svært gjennomtenkt og bevisst valg. Jeg er også glad for at jeg har hatt KRL, og gleder meg til jeg skal begynne igjen med religionslære til høsten. :)

Greit nok, litt digresjon, men jeg tror ikke det ligger noe i påstanden din. Her på forumet har jeg erfart at de fleste som er ateister og som aktivt diskuterer det, har en viss mengde kunnskap om både kristendommen og andre religioner, så vel som om vitenskapen etc. Det virker også som om de fleste (jeg kan like godt si alle) har gjort et minst like gjennomtenkt og velinformert - om ikke enda mer - valg enn meg.

Den "gruppen" jeg tror du snakker om er enkelt og greit personer som egentlig ikke har valgt side enda for å si det sånn. De tror kanskje at de er hardbarka ateister eller sterkt troende, men de vet ikke hvorfor de er slik. Senere i livet vil de nok ta et valg tror jeg, og noen av disse vil nok uunngåelig gå til religion.

Og gud er i mine øyne ikke forferdelig (selv om hvis man dømmer fra det som står i Bibelen, og tolker dette direkte, så er han kanskje det værste monsteret vi kan tenke oss), men jeg må innrømme at det er veldig mye med kristendommen og kristne som er "dumt og teit" og generelt basert på uvitenhet, uten at jeg skal bidra til å også gjøre denne tråden om til en teisme vs. ateisme-diskusjon.

Lenke til kommentar
Er det diskusjon dere kaller det, med å plukke ut utelukkende negative sitater fra Bibelen, sammenligne religion med avføring og spekulere i om religiøse er uutdannede og mindre intelligente? Jaja. ;)

Uutdannede og gjennomsnittlig mindre intelligente er nå faktisk sant da. Religion er langt mer utbredt i land som har dårlig utdanninstilbud, og personer som har lav IQ har lettere for å bli religiøs. IQ er omvendt proporsjonal med religionens betydning i følge statistikk.

EDIT: Når det kommer til utelukkende bibelvers, så ser jeg ikke noe særlig gale med dette, så lenge man er klar over at hele Bibelen ikke består av bare slike groteske og forkastelige sitater. Hvorfor skal det forkastes bare fordi det er imot det som vi i dag mener er moralsk riktig?

Hvis det hadde vært en gjeng nazister her som ønsket å overbevise folk om å bli nazister, så vil jeg tro at du hadde kastet deg inn i diskusjonene. Og da hadde en eller annen nazist startet en tråd om hvordan man ikke kan tolke all kritikken mot nazismen fra ikke-nazister på noen annen måte enn at det er skap-nazister som skjuler seg bak maskene lol2.gif

Jeg fikk plutselig lyst til å opprette en slik nazist-prekertråd, bare for å se reaksjonene fra religiøse :p

Er det diskusjon dere kaller det, med å plukke ut utelukkende negative sitater fra Bibelen, sammenligne religion med avføring og spekulere i om religiøse er uutdannede og mindre intelligente? Jaja. wink.gif

Ja, nettop. Hadde det enda vært sakelig debatt, men det virkelig jo mer som diskusjoner jeg hadde i friminuttene på barneskolen.

Hvordan mener du en saklig debatt mellom kristne og ateister burde gått?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Har du lest noe særlig på kristne forum du eller? Vi ateister er jo det verste som finnes.

<a href="http://www.fstdt.com/fundies/Default.aspx?archive=1" target="_blank">http://www.fstdt.com/fundies/Default.aspx?archive=1</a>

Jo, flotte greier du.. Lurer på hvem som gjorde dere fortjent til den statusen..

Nei ikke svar på det, for vi vet alle at det startet nærmest samtidig hos alle parter.. Og sann har det vært siden.. Krangle litt hit, og litt dit. Også kommer en optimist tosk som meg og sier hold kjeft, dette har pågått lenge nok og dere kan stenge igjen brødsaksa nå!

Jeg har ikke sagt at jeg ikke liker ateister, derimot har jeg sagt at det er ikke alle ateister jeg liker; nemlig de som plukker på meg for det jeg tror på. Jeg har aldri tatt kontakt med en ateist og sagt tilsvarende "Hvor idiot må du være for å tro på noe så jævlig tåpelig som kristendom?". For det har nemlig skjedd med meg, sann ca 10-20 ganger.. Og da burde jeg vel ha min rett til å bli en smule forbanna på de som ikke lar meg få den retten jeg har til å leve mitt eget liv (når begynte dere å føre sympati med oss da? Redde oss fra det merklige greierne her..).

Da har jeg ett spørsmål jeg bare ikke klarer å finne ut på egenhånd: Hva i heite huleste driver dere egentlig med siden dere har ett slikt korstog?

edit:

KAN DERE FOR POKKER SLUTTE MED DET IQ TULLET DERES? Forøvrig er jeg kristen (here comes the bloody pm's of the ateists mass destruction of christianity, for n'te gang), og jeg ligger godt over IQ gjennomsnittet i Norge. Og jeg kjenner selv nok av kristne som er genier i alle mulige realfag, inkludert ett par professorer (ja.. tenk det..) Selv er jeg litt mer praktisk av meg, men har en hukommelse ovenfor øyeblikk fra hele livet mitt (inkludert minner fra før jeg var fyllt 1 år..), hvor jeg kan beskrive ting ned til den minste detalj..

Vær så snill, hold kjeft bare en liten, liten stund!

<Fra edit og hit vil jeg ikke ha kommentarer ettersom jeg ikke vil diskutere dette noe mer.>

Og det er da ingen hemmelighet at folk for eksempel i Afrika er mer relegiøse en her i Norge. Hvorfor vet jeg ikke, men å dumpe skylda over på IQ virker mer som et tullete forsøk på å sette relegion i dårlig lys. Og mange her er overbevist om at relegion er noe tull. Jaja, dere bedrevitere som skal forandre verden.. Lykke til da.

Over og ut.

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...