Gå til innhold

D80 - Err i displayet, lukkerproblemer

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg slitt mye med at min D80 viser "Err" i displayet og bare gir en lang serie med klikk i stedet for å ta bilde. Etter å ha lest litt rundt på diverse nettsteder osv tyder dette på at det er dårlig kontakt mellom objektivet og kameraet. Men dette skjer både med 18-135 kit objektiv og et Tamron 28-75 objektiv (med aperture-ring satt til riktig posisjon).

Det merkelige er at selv om jeg tar av objektivet, kan jeg trykke ned bildeknappen og se at speilet går opp og lukkeren åpner seg. Resultatet er et helt hvitt (evt noe farget) bilde.

Dette skjer selvsagt mens jeg er på ferie. Var på tur i en park i dag og sleit utrolig mye med kameraet. Har hatt det i ca halvannet år nå. Det var på service for få måneder siden pga "Err"-feilen men Japan Photo "fant ingen feil" (jeg fikk Err igjen med en gang jeg satte på objektivet...).

Jeg antar at kameraet må på service. Men er det noen som kan fortelle meg hva som gjør at speilet går opp uten at objektivet sitter på?

Edit: Endret tittelen

Endret av kovacs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
110% sikker på at du ikke har aktivert Mirror Lock Up ?

Da hadde vel ikke kameraet fungert i det hele tatt. Jeg brukte mirror lockup for å rense kameraet for en måneds tid siden - tror ikke det har noe med problemene å gjøre.

Prøvde nettopp nå å kjøre en reset av alle instillinger. ERR-meldingen kommer opp med en gang. I følge Nikons supportsider tyder dette på en feil som må fikses på service.

Lenke til kommentar

At du kan ta bilde uten objektiv er ikke rart - det er tvert imot helt normalt. Det er rett og slett sånn det skal være - ingenting mer å mase med.

Om du tror det er dårlig kontakt mellom kamera og objektiv(er), så er det vel en idé å forsøke å rense kontaktene? Prøv å tørke av dem med en microfiberklut ell.

Imidlertid syns jeg det høres ut som en mer alvorlig feil. Jeg har rotet til kontaktene mellom kamera og objektiv på diverse måter med mine kameraer, men har aldri hørt noen "serie med klikk".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
At du kan ta bilde uten objektiv er ikke rart - det er tvert imot helt normalt. Det er rett og slett sånn det skal være - ingenting mer å mase med.

OK, takk. Merkelig, fordi dette lot seg ikke gjøre sist jeg skulle rense det!

Om du tror det er dårlig kontakt mellom kamera og objektiv(er), så er det vel en idé å forsøke å rense kontaktene? Prøv å tørke av dem med en microfiberklut ell.

Har prøvd med q-tips og rensevæske.

Imidlertid syns jeg det høres ut som en mer alvorlig feil. Jeg har rotet til kontaktene mellom kamera og objektiv på diverse måter med mine kameraer, men har aldri hørt noen "serie med klikk".

Klikkene er speil/lukker som går opp og igjen ca 4-5 ganger. Ikke noe bilde blir tatt.

Jeg går ut i fra at du ikke trykker inn knappen når du skal ta objektivet på....

Nei.

Lenke til kommentar

Klikkene er speil/lukker som går opp og igjen ca 4-5 ganger. Ikke noe bilde blir tatt.

Hvis både speil og lukker åpner seg blir det tatt bilde®. Uten objektiv - null fokusering, men allikevel bilde®.

Lenke til kommentar
Hvis både speil og lukker åpner seg blir det tatt bilde®. Uten objektiv - null fokusering, men allikevel bilde®.

Hm. Jeg var litt uklar der. Det som skjer er at dersom det er et objektiv på, og jeg får klikk-klikk-klikk-lyden, blir det ikke *registrert* noe bilde på brikken (altså blir ikke bildet tatt). Men 1 av ti ganger BLIR det tatt et bilde.

Jeg opplever også at når problemene oppstår, så ser jeg bare svart, evt det er svært mørkt, når jeg ser gjennom søkeren. Det virker nesten som om speilet er oppe til feil tid. Kanskje det er noe som "låser" seg?

Ved å holde nede bildeknappen flere ganger og fokusere litt her og der, går det bort en kort stund og jeg kan ta noen bilder. Så kommer det tilbake. :cry:

Jeg skal ta med kameraet til service men får jo ikke ordnet dette før ferien. Kanskje jeg må spandere på meg et hus nr 2....

Tusen takk for alle svarene.

Lenke til kommentar
Jeg skal ta med kameraet til service men får jo ikke ordnet dette før ferien. Kanskje jeg må spandere på meg et hus nr 2....

Enig i at dette høres ut som noe et service-verktsted må fikse. Det var bare så utrolig merkelig at de ikke fant noe galt..

Uansett - trenger vel ikke kjøpe et hus nr 2 når du istedet kan kjøpe et praktisk lommekamera som tar helt ok bilder, til en tredel av prisen? ;)

Lenke til kommentar
Uansett - trenger vel ikke kjøpe et hus nr 2 når du istedet kan kjøpe et praktisk lommekamera som tar helt ok bilder, til en tredel av prisen? ;)

Hehe...trenger og trenger... :) Jeg bruker ferien til å lære meg mer om fototeknikker så dette passer jo midt i ryggen.

Har også et Canon 860IS så kanskje jeg får ta utfordringen og bli mer kjent med det.

Lenke til kommentar

OK, takk. Merkelig, fordi dette lot seg ikke gjøre sist jeg skulle rense det!

Når du skal rense, så bruker du jo "mirror lock up", som på D80 er en spesiell modus for rensing. Da blir det ikke tatt noe bilde. Om du ikke har noe objektiv på, så kan du helt fint ta et ordinært "bilde" (det blir naturligvis bare lysgrøt), men det er mulig du må være i M eller A.

Om man ikke kunne ta bilde uten objektiv, så ville det jo f.eks ikke være mulig å fornærme verdens pinholefotografer ved å praktisere teknikken med småbildeformat.

Lenke til kommentar
Når du skal rense, så bruker du jo "mirror lock up", som på D80 er en spesiell modus for rensing. Da blir det ikke tatt noe bilde. Om du ikke har noe objektiv på, så kan du helt fint ta et ordinært "bilde" (det blir naturligvis bare lysgrøt), men det er mulig du må være i M eller A.

Som jeg skrev tidligere så kjenner jeg til mirror lockup.

Det jeg mente var at da jeg skulle rense det sist (hadde støv på brikken), prøvde jeg å blåse luft inn med komprimert luft på boks mens jeg trykte på bildeknappen. Da skjedde ingenting. Det var slik jeg fant ut av "mirror lockup"-løsningen, som fungerte utmerket.

Men kanskje det bare var et symptom på problemene jeg har...

Lenke til kommentar
Du kan ikke prøve med noen andre sitt objektiv da?

Jovisst. Men jeg er på ferie og både Nikkor og Tamron gir samme problem. I dag var huset helt ubrukelig.

Var borti ett lignende problem med D50'en til min svigersøster, hun hadde lånt objektiv av sin sønn for en tur sørover. Jeg selv bruker Canon, men måtte tukle litt med D50'en og fant ut hva problemet hennes var.

På objektivet som hun hadde lånt av sin sønn så var det en egen f ring på lik linje med zoom og fokus ringer som kan justeres. Vi måtte sette F/ ringen elt til ene enden, så gikk automatikken bra.

Sjekk om det kan være noe slikt, da er det enkelt å passe på at F/ringen står korrekt.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i første innlegg så er aperture-ringen på Tamron satt korrekt. På Nikkor-objektivet er det ingen aperturering.

Huset er dessverre helt ubrukelig nå, med og uten objektiv så det er service neste. Må bare komme meg hjem fra ferie.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk kameraet tilbake og speilmekanismen er skiftet ut.

Siden jeg har flyttet så har jeg ikke hatt så mye tid til å bruke kameraet, men i dag kom det opp av sekken og nå får jeg "Err" etter hvert bilde jeg tar og må slå kameraet av og på etter hvert bilde. Skikkelig frustrerende.

Må si jeg har hatt mye trøbbel med D80-en min nå. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...